myramor Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Trenger oppmuntring..... Har ei lita jente på snart 6,5 mnd. Hun legges for kvelden ca. åtte. Da har hun spist grøt og blitt ammet. legger henne våken i senga etter tannpuss og kveldsrutiner. Da sovner hun som regel ganske raskt, ikke mye skriking. Problemet vårt er at hun våkner igjen rundt midnatt. Da har vi i de siste nettene latt henne skrike ( går inn og hysjer og klapper på henne). Hun kan holde på en time eller mer. Så sovner hun, men våkner igjen etter ett par timer.Skal jeg da ta henne opp? Er hun sulten, eller "ødelegger" vi for oss selv i skrikekuren? Mener at hun får nok mat iløpet av dagen til at hun kan sove natten gjennom. (Grøt morgen og kveld, og middag+amming innimellom.) Noen som har erfart noe lignende? Er usikker på hva jeg skal gjøre....er hun for liten til å lære seg å sove hele natten?
*Lissi* Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 Mangen barn sover ikke rundt selv om de er 6 mnd. Vesla her er over 10 mnd. men er fortsatt våken 1 gang om natten. Du må nesten selv bedømme om hun er sulten. Kanskje hun trenger det ekstra måltidet en stund til?
Ella <3skatten min<3 Skrevet 19. oktober 2011 #3 Skrevet 19. oktober 2011 Her er vesla 10mnd om en knapp uke, og hun sover fortsatt ikke natta rundt av den grunn. Hun har spist 2 måltider om natten frem til hun var 9,5mnd - og først nå den siste uken har vi regulert det slik at siste måltidet er klokken 22.30 - og da sover hun som regel til 5.30 (men vi må som regel inn og gi henne smokken rundt 4 tiden, men da sovner hun med en gang igjen). (og vesla mi er ikke stor selv om hun har fått nattmåltid så lenge, som vår HS sa, alle barn er forskjellige, noen sover rundt fra de er 6uker og trenger ikke nattmat, mens andre trenger nattmat lenge etter fylte 6mnd). Kan jo høres ut som at hun kan trenge det ekstra måltidet en stund til fremover, men det vet du som mamma best <3 Lykke til
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 19. oktober 2011 #4 Skrevet 19. oktober 2011 Dersom Muffin her (6 mnd) våkner rundt midnatt, så går faren inn, løfter ham opp og synger sakte og rolig lille petter edderkopp mens han går saaakte i ring. Da sovner gullet igjen 4 av 5 ganger Om han ikke sovner, så lager vi mye heller melk til ham på flaske enn å la ham skrike og holde hele huset oppe, og da kan han sove helt til morgenkvisten om vi er heldige. Muffin våkner nå - som regel! - kun èn gang per natt for mat (som regel mellom kl 02-0430), etter at vi starta med flaske i stedenfor pupp på natta. Deilig!!!!!!!!!!! Vi har valgt å ikke stresse med å "lære" babyen å sove 10-12 timer i strekk for å gjøre livet enklere for oss foreldrene; jeg leste nylig i en tråd her på Småtroll 0-1 år om måltider til 6 mnd gamle babyer, og la merke til at 70-80 % av babyene fremdeles fikk minst ett nattmåltid. Og her har babyen hatt store søvnvansker fra fødselen av, så her har nettene den siste uka, med èn oppvåkning og morgen kl 07 istedenfor kl 05 som Himmelen!!! hehehe Helsesøster fortalte meg riktignok at vi kan avvenne nattmåltidene til gutten nå. Men sjøl skal jeg tross alt ikke i jobb igjen før i mars, så hvorfor stresse med å kjøre skrikekur og avvenne gutten nå; han spiser ikke engang 4 måltider med fast føde på dagen... Så ikke rart om han trenger litt påfyll på natta. Og ikke rart om din snuppe trenger det heller, da morsmelk er veldig lett fordøyelig, hvertfall for en 6,5 mnd gammel prinsesse Tror flesteparten av de med 6 mnd gml baby som sover natta gjennom, har babyer som i hovedsak har regulert dette selv. Og de aller fleste endrer søvnmønster innimellom pga utviklingssprang, tenner, sykdom osv. Men gjør det som føles rett for dere, og masse lykke til med det
Willy Wonka Skrevet 19. oktober 2011 #5 Skrevet 19. oktober 2011 Får helt vondt i magen når jeg hører om babyer og små barn som må skrike seg i søvn. Har selv to barn og når de våkner om natten så er vi der....Småbarnstida går fort og DET tar jeg meg tid til. Ikke dermed sagt du har barna liggende inne hos deg til de er 15 år eller at de blir bortskjemte. Jeg føler det er riktig å ta barns følelser på alvor om de er bitte små eller store....jeg mener å la et lite barn eller baby skrike seg i søvn er å ikke ta barna på alvor. Sorry!
kevinogemilsmamma Skrevet 19. oktober 2011 #6 Skrevet 19. oktober 2011 Blir så utrolig trist og får helt vondt inni meg når jeg leser at noen velger skrikekurer for barna sine ennå. Og iallefall så små barn som 6 mnd. Med all informasjonen som finnes om disse kurene så må du hjelpe meg å forstå hvorfor du vil at hun skal ligge der å være kjempe redd og lengte etter mammas varme som hun ikke forstår hvor det er blitt av mens du står utenfor. Barn våkner om natten fordi de trenger oss... JA hun er for liten til å skjønne at hun skal sove, hun handler på instinkt, hun kan ikke rope på deg, så hun gråter. Jeg har 3 barn, og aldri vil jeg la være å komme når de trenger meg!!
april2011mamma Skrevet 19. oktober 2011 #7 Skrevet 19. oktober 2011 jeg vil nok anbefale deg å gi mat dersom dte å vugge litt ikke hjelper! de vokser enormt mye og det høres for min del ikke ut som hun får nok mat på dagtid til å sove hele natten??? ikke rart hun gråter da!! du må jo bare gi henne mat på natten så merker du om hun spiser eller bare sovner med engang!!! skrikekur er for meg også veeeeeeldig gammeldags og jeg får vondt av å tenke på det!!! Hun er jo liten fortsatt.. ting vil gå seg til, hun vokser mye og har kanskje vondt i tenner osv og da er morsmelken smertelindring!!! Nei jeg vill absolutrt gitt henne mat ! ikke latt henne gråte ihvertfall.. da vil du få en utrygg unge! Og et barn som føler utrygghet er ikke bra!
april2011mamma Skrevet 19. oktober 2011 #8 Skrevet 19. oktober 2011 min jente på 6 måneder spiser fortsatt 3 ganger per natt...minst...heheh
Billie Jean Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 Har du prøvd å gi babyen litt vann når han våkner? Hvis ikke vann, trøst og andre metoder for å få babyen til å sove funker ville jeg gitt et måltid. Hvis babyen er sulten bør han få mat:) Forstår forresten godt at du ønsker at babyen skal sove lenger om natta, men det går seg nok til etter hvert. Hør med helsesøster om hun har noen råd:)
Jojo x3 Skrevet 20. oktober 2011 #10 Skrevet 20. oktober 2011 Mange barn blir mer urolige etter 6mnd og fram til 12mnd, noen pga tenner, utvikling (skjer masse på denne tiden og fremover), mage mm. Jeg prøver med å gi tutt, hviske stille; det er natt, du må sove. Noen netter må jeg gi han flaske for at han skal sovne igjen. Tror ikke du kan forvente at hun skal sove gjennom hver natt fra nå av. Det har ingen av mine gjort iallefall.
april2011mamma Skrevet 20. oktober 2011 #11 Skrevet 20. oktober 2011 ser at jeg var litt kvass igår når jeg skrev.. det var ikke meningen jeg var bare så utrolig frustrert over et annet innlegg her inne men mener fortsatt at barnet bør få mat 2 ganger om natten om dte er det som skal til.. barn er så forskjellige! noen må ha mat om natten til de er 1 år andre kan slutte når de er 2 mnd...... bare DU vet om ditt barn er sultent! noe det kanskje mest sannsynlig er?..... ser ihvertfall at min tulle spiser godt om natten og det må jeg ok bare innfinne meg med at hun kommer til å gjøre en stund fremover....
stjernerogplaneter Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 som førstegangsmor skal jeg ikke påstå at jeg har veldig mye greie på legging og skriking og alle disse problemene. Men jeg har bestemt meg for ikke å foreta noen skrikekur. Det som etter min mening er problematisk med skrikekur er at man angivelig får en utrygg unge, som ikke opplever å bli hørt eller tatt seriøst. Et annet tilleggsproblem er at en skrikekur stadig må gjentas, f.eks etter hver gang ungen har vært syk og har trengt litt ekstra trøst (man lar vel ikke en syk unge ligge og skrike?). Det dreier seg altså ikke om EN skrikekur en gang for alle, men stadig gjentatte skrikekurer.
abella Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg er ikke helt enig med de andre over her. Dersom babyen er 6,5 mnd og får 3 fulle måltider med fast føde i løpet av dagen burde det være nok til å kunne nattavvenne. Selv om mange andre over her skriver at de gir nattmåltider til sine barn behøver ikke det bety at disse barna ernæringsmessig sett har behov for denne maten. Det henger jo først og fremst sammen med hvor mye fast føde barnet spiser og det skriver de ingenting om. Nattmat får også etterhvert mer og mer med vane og gjøre. Men dere er kanskje litt strengere i nattavvenningen enn det jeg ville vært. Jeg ville nok vært mer til stede og trøstet. Hvor lenge har dere holdt på? Og så er det viktig å huske på at selv om hun lærer seg at det ikke er mat på natta, så betyr det ikke nødvendigvis at hun slutter å våkne! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå