Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et spm. til dere der ute. Både de av dere som kan spå og andre..

Mitt store spørsmål er; Når jeg har termin rundt 20 februar, og min samboer mener å reise på konsert i Oslo helga 26 januar - er det da urimelig av meg å reagere på at han skal reise 6 timer med bil så nært opp mot termin? Han mener det ikke skal være noe problem, da førstegangsfødende sjelden får barn før termin. Jeg for min del mener man aldri har noen garanti, og at det sårer meg at han synes konsert er viktigere enn å være sammen med meg i tilfelle noe skulle skje før. Er jeg helt ute å kjøre her? Kanskje noen "ser" om det er noen fare for fødsel før tiden? Har ikke lyst å nekte ham å dra, men som jeg sier; "er du på konsert i Oslo mens jeg ligger å føder, kommer jeg ikke til å tilgi deg". Kanskje urimelig det også, men kosnerter kan han alltids dra på senere...

Min samboer ble skikkelig sur på meg igår når jeg snakket med ham om det, og svarte; "jada, jeg skal sitte å holde deg i hånda resten av livet", mens han ble dritsur. Ikke snakket ham med meg om det før han bestilte billett heller, og det synes jeg er ufint når det er så tett opp mot fødsel på vårt første barn.. :(

Håper noen tar seg tid til å svare. Jeg er veldig takknemlig for dem som gjør hvertfall! <3

Mvh Leia81

24.02.81

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143697677-er-jeg-urimelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg fikk min første 11 dager før termin, men hadde nok ikke vært redd for å sende gubben bort... men med krav om at han fikk holde seg hjemme/komme hjem om jeg følte for det

Om han drar -og holder seg edru, så har han mulighet til å kaste seg i bilen og kjøre hjem.. En fødsel varer som regel lenger enn 6 timer fra en begynner å kjenne noe...

men det er meg...

4 uker før..??

altså, jeg fødde 3 uker før termin, men er ikke vanlig det da.

min mening er at du bør la han reise - er tross alt det siste "sprell" han skal ut på før fødselen..

han skal jo ikke være borte i mer enn et par dager..

tror ikke han synes at selve konserten er viktigere enn deg, men at han rett og slett vil gjøre et siste sprell før han blir pappa. jeg tror det er det går på..

Hei!

Jeg syns ikke du er urimelig, men jeg synes at samboeren din sin reaksjon da du prøvde å snakke med han var urimelig! Min mann skal reise vekk noen dager i November, og jeg er til og med urolig for det!! (har også termin i februar). Ikke fordi jeg er redd for å gå i fødsel i November, men fordi det er så mye uvant som skjer med både kropp og sinn når man er gravid for første gang, at jeg rett og slett er nervøs for å være alene lenge. Men jeg har ikke bedt han om å la være å dra altså :-) Men hadde det vert i Januar, så hadde jeg nok protestert kraftig!

I din situasjon så blir det jo nå uansett trist for deg om han velger å ikke dra, da han har gitt klart uttrykk for at han syns du er urimelig. Da blir du jo sittende med en sur bebreidene mann den helga, og det er jo heller ikke noe moro!

Det jeg kanskje ville gjort var å be han være litt fleksibel i forhold til konserten. Det er umulig for deg å vite hva form du er i den 26 Januar, så han bør bli med på at dere tar en vurdering på det den 25, om du er komfortabel med at han reiser eller ikke. Og om du ikke er det, så syns ikke jeg at han bør trekke en eneste sur mine en gang! Det kan være vanskelig for han å se for seg akkurat nå at det skal være et problem, men når terminen nærmer seg så får han kanskje en liten aha-opplevelse? Det er jo en grunn til at man går ut i permisjon tre uker før termin, nettopp fordi at babyen da kan komme når tid som helst.

Lykke til hvertfall :-)

Urimelig er kanskje å ta litt hardt i, men jeg synes nok at du "overreagerer" på et vis. 4 uker før for en førstegangsfødende (og flergangsfødende for den saks skyld) er lenge før termin! Og hvis du mot formidning skulle begynne å kjenne noe så har han høyst sannsynlig GOD tid på å komme seg hjem.

Hans reaksjon er imidlertid rimelig barnslig syns jeg. Som ei annen her skriver: man føler seg ganske sårbar når man er gravid, og det skjer mye med kroppen hele tiden. Dette gjør jo til at mange har ekstra behov for å føle seg tatt vare på og "beskyttet". Jeg synes likevel det er litt drøyt å sette ned foten for dette såpass lenge før termin.

Annonse

Takk for alle tilbakemeldinger så langt. Han er vanligvis ikke så urimelig, men iblandt glimter han til så det holder. Jeg skjønner at han ønsker på denne konserten for å se den nye trommisen til bandet, men dette er et band som har konsert i Norge nærmest hvert eneste år. Han er også musiker selv, og skal bl.a på 4-5 dagers turnè i april - ETTER barnet er født. Dette sier jeg ingenting på, for jeg vet hvor viktig det er for ham. Å reise rett i forkant av termin derimot, er ikke like begeistret for. Spesielt ikke når han bare "tar seg til rette" uten å spørre meg først.. Som han har sagt tidligere en gang; "Jeg får bare selge billetten om det ikke blir tur". Ja, det er riktig holdning etter mitt syn. Og brøle ut at han skal holde meg i hånda resten av mitt liv derimot, syns jeg ikke er ok. Vi er voksne begge to, og det skal ikke være sånn at jeg må "forsvare" en evt fødsel fremfor en konsert som nok kommer til å holdes både i Norge og andre land i flere år fremover. Skal han reise, får han fint holde seg edru med mulighet for "retrett" dersom noe skulle skje. Jeg skjønner at det ikke med stor sannsynlighet vil skje noe så lenge før termin, men hva OM det skulle skje akkurat da? Familien min bor enda lenger bort, og jeg har ingen ønsker om å ligge alene på fødestuen.. :/ Nei, satser på det ordner seg. Setter somsagt veldig stor pris på alle tilbakemeldingene fra dere. Gjerne kom med flere synspunkt! ;)

Leia81

Det er kanskje en smule urimelig.

Men dette er noe dere burde bli enig om, jeg synes også det er urimelig av samboeren din å bare bli sur. Dere kunne tatt en skikkelig diskusjon på det der dere forklarer deres standpunkt for hverandre. Om du er veldig engstelig for å være alene denne stunden, er det noen andre som kan være hos deg. Slik at du veit at du ikke er alene i nøden om noe svært usansynlig skulle skje akkurat da?

Både ja og nei ;)

Det er nok svært liten fare for at fødselen starter akkurat når han er borte på den konserten, så senk skuldrene og planlegg noe gøy med venner eller familie - da har du også noe å se frem til og holde deg opptatt med mens han er borte!

Derimot syns jeg at han kunne gått frem på en mer hensynsfull måte. Har du en gravid samboer må hun og den lille komme i første rekke! Man kommer langt med å spørre pent på forhånd og forklare hvorfor man har så lyst til å dra å gjøre hva det enn skulle være - vi er da ikke så vrange, er vi vel? ;)

Jeg har fått mange råd fra venner, gamle tanter og naboer om absolutt å kose seg og ta vare på tiden før man får sitt første barn og da tenker jeg som så at ja, det må vi! På egen hånd ja, men helst mest sammen som kjærester. Så et lite forslag på tampen her kan være å forklare hvorfor du føler deg overkjørt, men at nå som han allerede har kjøpt billett må han bare dra og kose seg (unn ham det!) og til sist komme med et ønske om at dere to skal finne på noe spesielt, kanskje helga etter konserten?

Lykke til :D

Hei. jeg synes ikke du skal bekymre deg for dette. Jeg satte ned foten 2-3 uker før. han fikk dra ut, men ikke drikke da. Det må man klare.. Jeg var førstegangs og fødte 5 dager over. Angret litt på at jeg hadde vært så streng, men orket ikke tanken på en full/fyllesyk mann på føden..

Hadde liksom ikke vært noe problem om det var i nærheten.. Men når det er snakk om 52 mil å kjøre, er det ikke bare å komme hjem i hui og hast heller om noe skulle skje. Han skal jo også på turnè med et av sine egne band i England i april, så jeg føler ikke jeg nekter ham å "leve" heller. Tenker da spesielt på det innlegget over hvor noen skrev noe om et siste sprell før pappatilværelsen slår inn. Huff altså. Kjipt å krangle om slike ting, men når man ikke tenker seg om før man bestiller billett til noe så langt borte helt i slutten av svangerskapet, og heller ikke klarer være saklig når man blir konfrontert med reisen i ettertid, blir jeg hvertfall skuffa..

Synest du er litt vel streng mot han. Såklart, det er alltid ein viss sjangse for at noko skal skje, det er det jo alltid.

26.januar og 20.februar er jo nesten ein mnd forskjell. Så eg ville latt min reise. Ein fødsel drar jo som regel ut i tid, og serleg hos førstegangsfødande (sjølv om heller ikkje der er det nokon garanti).

Om noko skulle skje, at du skulle merke noko ubehag/rier/vannavgang, så er ikkje 6timar all verda, så trur nok han ville rekke sjølve fødselen, om ikkje heile forløpet.

Planlegg heller ei plan B, i fall fødselen skulle starte. Reknar med det kanskje er litt alkohol inni bildet? Så kan vere lurt å ha tilgang på sjåfør av eit kvart slag. Just in case.

Skjønnar at du ikkje likte at han ikkje spurde på forhand, men det er jo såpass langt unna termin at han tenkte kanskje at det ikkje var så nøye.

Trur trygt du kan la han reise:) Sjå på det som ein slags siste guttetur før han blir far. Ei feiring av å gå over til ein ny epoke i livet?;)

Godt forståeleg at du ikkje vil vere aleine den tida, du er førstegang gravid, litt usikker på ein del ting, og vil ikkje risikere å føde uten din kjære.

Men du kan jo trøste deg med å planlegge noke koseleg for deg sjølv den helga? Invitere familie/venner å finne på noko. Sjå film, bake, ete god mat, jentekveld e.l.

Trur det kan bli ei fin helg for begge to;)

Hei!

Er i samme situasjon, men vi har løst det helt fint :)

Samboer reiser alltid på guttetur til London i februar (10-14.), hvert år. Denne gangen har vi termin 18.mars - og avtalen er at han reiser om svangerskapet har foreløpt normalt frem til tidlig i februar.

Han kjøper ingen billetter nå, men setter av penger slik at han har råd til å betale litt ekstra for "siste-liten"-flybilletter og overnatting.

Så om alt går fint, kjøper han billetter noen dager før og reiser, og begger føler seg trygge. :)

(Har vært gjennom en spontanabort m/utskrapning en gang da han var bortreist, lite hyggelig opplevelse for begge, så en sånn opplevelse ønsker vi ikke igjen)

Samtidig ble vår første født 5 uker før tiden pga alvorlig svangerskapsforgiftning, så vi avventer og ser hvordan dette 2. svangerskapet går.

Syns ikke du er urimelig, men kanskje dere begge må fire litt?

Husk at fødsel og svangerskap og sånt er litt abstrakt for disse mannfolka våre - er muligens lettere for mannen din å glede seg til en faktisk konsert (som han kan se for seg hvor bra blir), enn å se for seg en fødsel (som han ikke vet så mye om) - uten at han mener noe vondt med det :)

Håper det ordner seg!

Annonse

Takk for det, RockMama. Jeg ønsker selvfølgelig at han skal dra DERSOM alt er ok i forhold til både svangerskap, kropp mm. Jeg liker derimot ikke at det på en måte er en selvfølge at han drar. Såfremt alt er fint i uka før avreise, ville jeg aldri nekta ham å dra. Man vet derimot ikke hva som kan skje, og hvem vet - kanskje jeg allerede har født når denne helga kommer!? Vi får bare se det an og avgjøre når tiden for evt konsert begynner å nærme seg. Skulle det bli slik at han må selge billetten, har han nok av muligheter til å se bandet senere. Jeg føler derfor ikke at han har noen grunn til å bli så sur og grinete for at jeg blir skuffa. Nei, tiden vil vise. Men jeg er nok sikker på at vi på en eller annen måte vil bli enige til slutt.. ;)

Med førstemann var jeg i nesten samme situasjon som deg... 3 uker før termin skulle jobben til samboer på blåtur. Turen var planlagt i god tid før, og de visste de skulle reise med fly - men ikke noe mer. Pga situasjon vår og jeg da i uke 37, fikk vi vite hvor turen gikk og avtalte at om alt forløp normalt i svangerskapet skulle han dra sammen med dem og om det ikke forløp normalt på slutten ble han hjemme sammen med meg.

I uke 34 ble jeg 100% sykemeldt pga svangerskapsforgiftning, alvorlig. Så var på sjekk hos KK 3 ganger i uka de siste ukene med alle slags undersøkelser...

Når uke 37 da kom, var situasjon med svangerskapet uavklart. Vi visste lite, det var snakk om forløsning.. Keisersnitt pga seteleie, igangsettelse pga sv.ska.forg, osv. Flere problemstillinger. Og det endte med at han ikke ønsket å reise selv pga meg. Ble igangsatt uken etter.

Hadde jeg derimot ikke blitt alvrolig syk, hadde jeg nok ikke syns det hadde vært noe problem at han dro da. Og ingen vet nårtid jeg hadde født uansett, om alt forløp normalt =)

Denne gang satser vi på at ALT forløper normalt!! :D

Lykke til med avgjørelsen.

Med den avstanden synes jeg ikke du er urimelig. Selv fikk jeg morkake- løsning og fødte 4 uker før termin, hadde ingen indikatorer på at dette skulle skje. Var veldig glad for at mannen min bare var et par timer unna på jobb.

Alt og ingenting kan jo skje. Sannsynligvis skjer ingen ting, men hva om det gjorde det? Det går helt sikkert fint, men tror ikke noen av dere ville synes det var så morsomt å være så langt borte fra hverandre. Tenk om han ikke fikk med seg fødselen, det ville han nok angre mer på enn å gå glipp av en konsert....

Mannen min ville aldri reist så langt fra meg så nærme termin.

Jeg synes ikke du er urimelig med tanke på at det er seks timer unna og du er førstegangs. Skjønner godt at du er litt urolig og ukomfortabel med situasjonen, men jeg tror det lønner seg for dere begge å inngå et kompromi. Nå er jeg annengangs, men med fortidlig og rask fødsel sist er det ikke snakk om seks timers reise for mannen i huset en måned før termin. Sist gang skulle mannen på julebord rundt samme tidspunkt som din mann reiser på konsert. Den kvelden han kom hjem bars det til sykehuset med premature rier, men fordi jeg ikke hadde passert uke 37 ville de prøve å stanse det noe de greide. Kunne kommet mens mannen var borte så her er det han selv som har bestemt det slik.

Nå vet jo jeg at forrige fødsel gikk fort så jeg har litt mer å gå etter, og om min mann hadde vær seks timer unna da jeg merket første tegn sist hadde han ikke rukket hjem til fødselen var over. Men dere bør nok snakke litt om det og se om dere kan løse dette på en eller annen måte :) Lykke til med fødselen når den måtte komme :)

Nå er jeg kanskje vel avslappet ifht dette, men jeg synes du er urimelig. Ja, mannen er nok politisk ukorrekt, men dere får gjøre en deal om at han ikke skal drikke og at han skal ta telefonen uansett om du ringer. Han rekker nok fødsel selv om han er 6 timer unna, om det skulle bli en prematurfødsel, noe som er mindre sansynlig.

Jeg har unnvært mannen i 3 mnd i svangerskapet og 3 mnd etter at barnet var født, og det gikk helt strålende. Ja, han var med på fødselen ;-) Kan godt hende jeg må unnvære ham noen uker etter at dette barnet er født også, men med rett innstilling så går det meste bra :-)

hei Leia og alle andre

jeg mener overhodet ikke du er urimelig, og jeg må innrømme at jeg stiller meg litt uforstående til de der synes det.

Jeg venter barn nr 3 jeg har aldri hatt lette svangerskap sliter med slem bekkenløsning og var med nr 2 inne 3 gange med prematur rier.

jeg er nå i uke 25 og har allerede vært inne en gang med prematur rier.

min mann var borte siste helg fra torsdag til søndag(pokerhelg på fjellet med gutterne) også ca 6 timer i bil og det likte jeg dårligt, men vi var enige om at så lenge alt var bra den siste uken skulle han dra, endda så tidligt at jeg prøver å la ham gjøre sånt :-)

jeg vet godt at hvis noe skjer og jeg må inn på føden en tur eller føde er der ingenting han kan gjøre, men jeg trenger støtten og å vite at vi er sammen om dette her.

jeg ser flere herinne si du er urimelig og la ham dog, hvorfor det?

jeg er sykemeldt og kan ikke ret mye,jeg kan heller ikke drikke eller feste på den måten i svangerskapet osv

hvorfor er det kun oss der skal ofre noe?

jeg husker da jeg var gravid med nr 1 pludselig ble kun han invitert til fester av våre venner og ikke jeg, jeg klarte jo ikke å gå på de fester men pointet er bør våre menn ikke også ta hensyn og tenke seg litt om.

jeg har været gravid flere gange og har født 2 gange, men min mann vet jeg er redselslagen for at han ikke skal nå å være der denne gangen fordi barna må leveres etter han har kjørt meg på sykehuset og siste fødsel kun tok halvannen time, og ja jeg er redd for mange ting i forhold til svangerskapet dette er min 6 graviditet og jeg har 2 barn, jeg trenger ham uansett hvad som skjer han er min beste venn og vi er sammen om dette her.

og helt ærligt er det for mye for langt at de ikke reise for langt bort i en periode på feks 2 mdr av deres liv, ikke at det altid er nødvendigt men fordi vi føler at vi trenger dem. jeg sier ikke at han kommer til å gå glip av fødslen,men hvis du føler deg usikker og dårligt tilpas med at han drar på den konsert og det gjør du jo så mener jeg han bør lytte til dine følelser.

for meg er det du skriver ikke et spørsmål om der kan skje noe, men det faktum at han ikke spurte og ikke lytter til dine ønsker,behov og menninger.

det går selvfølelig også den annen vei du må lytte til ham og se tingene fra hans synspunkt, det er den eneste måten et forhold kan fungere i lengden.

jeg mener ikke du er urimelig, men så lenge han ikke forstår deg tror jeg heller ikke du kommer rett langt ved å nekte ham det.

mitt råd er tenk deg godt om og finn ut av hvad der skal til for at du føler deg trygg selvom at han dra, er det noen der er hos deg? at han ikke drikker? at han kanskje flyr frem og tilbake eller at han kjøre selv?

eller er der kanskje mulighet for å fange denne konserten et annet sted på en bedre dato?

når du så har tenkt deg om så ta en prat med ham, på denne måte viser du ham at du ønsker det skal fungere og ikke bare er egoistisk, så vil han forhåpentlig tenke seg litt om og også gjøre sitt yderste for å imødekomme dine behov.

jeg håper dere finner en løsning det er ikke altid lige lett og jeg har også perioder hvor jeg har lyst til nermest å skrike til min mann at han skal bli hjemme og hjelpe med det og det, min mann var jo som sagt borte hele sidste helg og han jobbede de 4 sidste lørdage før det, vi har jo 2 barn allerede og jeg har perioder hvor alt er smertefullt og krykker til hvis jeg må ut av huset, men til gjengeld vet jeg han har sagt nei til flere arrangementer i februar hvor jeg har termin og at han planlegger å ta minimum 3 uker hjemme omkring fødslen og jeg tror ikke han tør ikke å være hjemme denne helgen :-)

jeg vet også der blir mye overtid fra november og frem til jul på jobben hans og det må jeg prøve å forstå, han vet så også at huset ikke er perfekt i den perioden og at han må hjelpe til selvom han jobber mye og er sliten.

Vi har ikke hatt det lett under mine graviditeter med nr 2 var jeg sengliggende nesten hele svangerskapet og han måtte gjøre alt, men det er jo bare en kort periode i ens liv iforhold til gevinsten.

beklager det ble litt langt hadde vist mye å si :-)

Da jeg gikk gravid første gang, fikk vi beskjed allerede fra uke 32 om at jeg kunne føde når som helst, så etter det holdt han seg nære hjemmet og edru.

Men så lenge du ikke har fått noe forvarsel på at du kommer til å føde før tiden, så tror jeg han trygt kan reise. Dere kan jo bli enig om at han er litt forsiktig med alkohol osv. i tilfelle det skulle skje noe.:) Og ettersom dere ikke har barn fra før som du må ta deg av, så går det nok fint.:)

Jeg har termin 6. februar, og pga mitt forrige svangerskap så er vi enig i at han er edru og tilgjengelig i hele januar.:)

Jeg syns du skal la han dra! Det blir gjerne hans siste sprell før dere blir tre.. Gutter trenger gjerne en slik tur før de skal bli fedre... Men jeg skjønner at du syns det er tett opp mot termin. Hvis fødselen setter i gang, kan han evt ta fly hjemover for å komme raskt hjem! Da jeg ventet føstemann måtte samboer til Italia i 2 uker, bare 1 måned før termin! Det gikk helt fint! Var mye hjemme hos mine foreldre da i tilfelle noe skulle skje... Og jeg fødte 2 dager før termin, og det tok 10 1/2 time før lillegutt var ute:) Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...