Gå til innhold

Er virkelig Ullevål et helt forferdelig sted å føde? :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir litt fra meg her jeg sitter. Leser så mye rart som folk skriver, og mange uttrykker seg på en måte som får meg til å tenke at jeg ikke tør å føde der jeg skal føde. Og det føles helt feil! Er det nødvendig med den voldsomme skremselspropagandaen? Og de som har hatt dårlig erfaring med Ullevål - kan ikke de være så snille å forklare hva som var galt fremfor å skrive "jeg skal aldri sette min fot på Ullevål igjen, der var de elendige, aldri mer o.l."? For som førstegangs så blir jeg livredd, jeg!

Jeg skal på fødselsforberedende kurs på Ullevål idag, og jeg gruer meg faktisk. Er det så jævlige jordmødre og leger der som jeg får inntrykk av her inne? Skal jeg ikke tro på det jordmora på kurset sier?

Jeg har ikke turt å si noe om disse skremselspropagandaene til mannen min, og håper inderlig at i allefall JEG får en fin fødselsopplevelse der.

Fortsetter under...

Skrevet

Enig med deg at mange bruker veldig sterke ord. Alt er relativt og to personer kan oppleve samme situasjon helt forskjellig.

Jeg har født to ganger på Ullevål og det var to vidt forskjellige opplevelser. 1 gang var en fin opplevelse tross at det endte i ks. Jeg følte meg godt ivaretatt og det var veldig koselige jm der. 2 gang var en mindre god opplevelse, det var midt i sommerferieavviklingen og det var nesten bare vikarer fra Danmark og Sverige innom. De visste ikke hvor ting var eller var forvirret over utstyr etc. Fikk også en seng som holdt på å klappe sammen:-) Så det var en heller kaotisk opplevelse!

Ullevål har jo en stor fødeavd med mange fødsler, sånn at det er alltid mange der, må dele rom etc. Går alt ok kommer dere jo på hotellet og det er jo veldig flott.

Hadde vært trygg på at Ullevål er et godt valg! Det handler jo også mye om innstilling og forventninger.

Tror du blir fornøyd:-)

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke født på Ullevål selv, men har fått fødeplass der i desember. Har hatt noen små problemer i svangerskapet og har da ringt Ullevåll og har fått kommet inn med en gang og jeg har opplevd både jordmødrene og legene som veldig hyggelige og dyktige. Var der sist torsdag på UL og jordmoren brukte over en time på undersøkelsen for å være helt sikker på at alt var som det skulle. Hun var veldig hyggelig og imøtekommende. Har også fått ny time om en uke hos lege for sikkerhets skyld. Jeg tror at hvis du spør så vil du alltids finne en som har hatt en dårlig fødselsopplevelse med uansett sykehus. Dette kommer an på kjemi mellom jordmor/lege pasient og hvordan fødselen oppleves. Jeg skal uansett ikke bytte sykehus pga noen fås uttalelser, da jeg også har hørt mange positive uttallelser om dette sykehuset. Dessuten jobber jordmoren som jeg går hos på Ullevål og er jeg heldig så er hun på jobb, den dagen jeg skal føde:)

Lykke til med fødselen!

Skrevet

jeg er vel en av dem som har brukt nokså sterke ord om ullevåll og kan forklare deg hvorfor..

jeg har hele tia sagt at jeg kun snakker for meg selv og min opplevelse. veit om flere som har hatt heeelt andre opplevelser enn meg. men når noen spør om MIN opplevelse så svarer jeg..

fødte som hun over her midt i sommerferien og det var i tilleg mange på barsel.

jeg opplevde at jm ikke ville høre på meg om noe som helst. hun gnagde å gnålte om epidural heeele tia selv om jeg sa jeg ikke ville. følte også at noe var galt men hun trodde meg ikke før det nesten var for sent. tøff fødsel og litt usikker på om jeg skal gå inn på detaljene men det er 4 år siden og min stakkars mann som var med på dette har mareritt den dag i dag..

etter fødselen fikk jeg en time på fødestua før jeg fikk beskjed om at jeg måtte på pasienthotellet. dette ville jeg ikke for jeg var jo førstegangs. fikk bare beskjed om at det måtte jeg for dem hadde ikke tid og plass til meg på barsel..

på hotellet var det bare vikarer som ikke skjønte noen ting.. ja nå får dere bare dømme meg så mye dere vil men jeg syns at et av kravene for å jobbe på et sånt sted bør være å skjønne norsk.... sleit med ammingen og tilkalte hjelp flere ganger men dem titta bare inn og skjønte ikke hvorfor jeg maste sånn.. siste natta hadde mini gråti i desten 2 døgn og jeg var på randen av sammenbrudd.. tilkalte igjen hjelp og da kom det ei ordentlig god norsk dame inn som ikke trodde sine egene øyne.. hun så med en gang at babyen ikke fikk i seg melk for han sugde ikke rett. så du kan tro jeg følte meg somen elendig mor der å da når jeg fikk vite at ungen min ikke hadde spist på 2 døgn.. hun hjalp meg hele den natta.. fantastisk dame som skrev en steng rapport på dette og skulle ta opp dette med de andre om hvorfor i alle dager jeg ikke hadde fått hjelp. har i ettertid fått pasientjournalen min derfra for dem ville ha det her jeg bor nå og den eneste som hadde skrevet noe i den etter fødselen var hun som kom inn siste natta enda dem er plikta til å skrive rapport hver gang dem blir tillkalt..

så da har du fått min forklaring på hvorfor jeg ikke vil dit noe mer.. følte jeg var på et transportbånd.. inn å få ut ungen for så å komme meg ut igjen..

men som sagt lenger opp... alle har forskjellige opplevelser overalt og når dem spør må dem også tåle å få svar..

ønsker deg masse lykke til og håper og tror du vil få en flott opplevelse. og som hun over sier at om alt går som det skal er hotellet et flott sted å være. far kan være der sammen med dere hele tiden og du bestemmer helt selv når du skal få besøk. er ikke visitttid der slik som på barsel.

Skrevet

Tusen takk for svar, det var mye hyggeligere lesning enn andre ting jeg har lest. Jeg har selv vært inne på kontroll på føden der en gang for noen uker siden, og følte jeg ble tatt veldig godt tatt imot! Og at det kan være litt problematisk å føde under ferieavviklingen, skjønner jeg veldig godt. Slik er det på alle arbeidsplasser. Nei, får håpe vi får fine opplevelser vi som skal føde der nå i fremtiden. Jeg har også termin i desember, forresten :)

Skrevet

Nesten alle jeg kjenner har født på Ullevål og alle de har vært super fornøyde, både med fødselen og barselhotellet. Noen av de har hatt litt dramatiske fødsler, men har hele tiden følt at de har blitt tatt vare på osv. Jeg skulle gjerne født på Ullevål da jeg bor 2 minutter unna, men jeg fikk ikke plass og skal derfor føde på A-hus. Jeg har ikke bare hørt positive ting om ahus og i starten så gruet jeg meg veldig, men nå har jeg bare tenkt at flinke er de overalt og man blir tatt vare på uansett. Noen opplever fødsel som enkel og nesten smertefritt, mens andre bruker laaaang tid og synes det er kjempevondt, og hvis fødselen tar kjempelang tid så kan man ikke forlange at jordmor skal sitte inne på rommet hele tiden, men når du drar i snora så kommer de selvfølgelig inn. Jeg har også hørt veldig mye negativt om Bærum sykehus, men jeg kjenner flere som har født der som er veldig fornøyd :) Så ikke tenk så mye på det, gled deg til fødselen, jordmødrene vil deg og barnet ditt det beste uansett. Men når folk spør om en mening rundt et sykehus så skjønner jeg at folk vil svare ærlig, har man ikke hatt en god opplevelse så skriver man det og forklarer, men det betyr ikke at din opplevelse der blir det.

Lykke til, det kommer til å gå kjempefint :)

Annonse

Skrevet

Jeg fødte på Ullevål i 2008 og hadde en veldig fin opplevelse!

Synes det første møtet med sykehuset på UL i uke 18-19 var veldig positivt, det fødselsforberedende kurset var bra og da det endelig kom til fødsel ble vi møtt av en helt fantastisk jordmor som guidet oss gjennom hele første del av fødselen. Også neste jordmordskift (med student) var trygge og jeg følte meg godt ivaretatt. Endte dessverre opp med hasteKS, som jo ikke er en positiv opplevelse i seg selv, men møtte på profesjonalitet fra legene og god oppfølging i etterkant.

Under fødselen hadde de et lunsjavviklingsskift hvor jeg måtte forholde meg til en jordmor som ikke var min type overhodet og som jeg opplevde trådte over noen grenser - men det hadde sikkert mye med personkjemi å gjøre. Heller ikke digg å ligge på dobbelrom på barsel etter fødsel, men det er sikkert det samme uansett hvor du føder (og av ulike årsaker ikke kan bo på hotellet)?

Fikk forresten også kjempegod oppfølging på svangerskapspoliklinisk ift gulsot hos babyen og ammetrøbbel.

Skal føde igjen i desember, og valgte Ullevål denne gangen også. Uten å blunke!

Lykke til! Og husk at du kan be om å få en annen jordmor under fødselen dersom du merker at kjemien ikke stemmer...

Skrevet

Du kan helt sikkert få både gode og dårlige fødselsopplevelser på alle sykehus, til og med i løpet av samme fødsel - det avhenger av mange faktorer og av kjemi med dem man møter. Jeg har ikke født på Ullevål selv, men fødte førstemann på Riksen, og det startet som en veldig dårlig fødselsopplevelse for meg... så ille at jeg valgte å bytte jordmor, og hadde en helt annen opplevelse etter det, selv om fødselen fortsatt var tøff. Jeg er alltid veldig forsiktig med å gi detaljene fra min fødsel til førstegangsfødende, for det er ingen grunn til å skremme folk unødvendig, men mange her har ikke den sperren, virker det som, og jeg hadde heller ikke lkt å høre disse tingene om mitt fødested som førstegangsfødende heller.

Ullevål er en stor fødeavdeling med masse erfaring. De har det kanskje også mer hektisk enn mange andre steder, men selvfølgelig er det mange flinke som jobber der også. Jeg kjenner i hvert fall folk som har vært fornøyd med Ullevål, men det er gjerne de negative opplevelsene folk snakker mest om, og som er lettest å legge merke til for andre også.

Skrevet

Hei

Jeg fødte første på Ullevål, i sommerperiode! Hadde en tøff fødsel, og endte opp med en oprasjon etterpå, noe som trolig hadde skjedd uansett hvilket sykehus jeg hadde vært på. Var veldig sliten etterpå og ble møtt med masse forståelse, hjelp og omsorg. Mannen min lå første natten på barsel med meg, da jeg ikke orket tanken på å være alene, de skrev han inn!!! På hotellet følte jeg at jeg fikk den hjelpen jeg trengte når jeg ba om det, slet med amming, men fikk det til til slutt. Tror at det er veldig ulikt hvordan man opplever en fødsel, kjenner MANGE som har født på Ullevål og ingen som ikke skal tilbake dit, dette er både personer med lette og tøffe fødsler. Ikke bry deg med alt du leser, ta det som det kommer og møter du en jordmor du ikke får kjemi med så be om en annen, det kan du!! Håper du klarer å glede deg til den store dagen. Jeg synes det var en fantstisk opplevelse på tross av litt "uheldig" avslutning, og anbefaler alle mine venninner om å føde:)

Skrevet

Jeg har sagt at jeg aldri vil føde på uus igjen pga forrige fødsel. Det er nok mye pga selve fødselen som ble dramatisk og jeg føler at de burde tatt affære lenge før de gjorde. Jeg fikk et barn med truende surstoffmangel pga lang fødsel uten god fremgang til tross for drypp osv. Han var livløs da han ble født med vakuum og tang. De burde vurdert ks. Over 20 timer i fødsel, dårlig fremgang, barn som ikke kom seg nedover, utslitt mor med epidural. Så kom jeg på barsel. Der visste ingen hvem jeg var i de to dagene jeg var der, ingen info om mat, elendig oppfølgingssamtale med en gyn++ derfor skal jeg på risken denne gangen. Hadde ikke følt meg trygg på Ullevål etter forrige opplevelse. Andre er selvsagt fornøyde, men dette var min opplevelse og selv nå 6 år etter har jeg ikke forandret mening om dette. Vil ikke dit.

Skrevet

Jeg fødte på ullevål på mandag, ble igangsatt på fredag, og hadde en lang, jævlig helg der med lite fremgang, og litt feilbehandling, MEN .. jordmødrene var fantastiske. Barsel var også veldig fint.

Lykke til

Skrevet

Jeg fødte på Ullevål for snart 5 år siden, og hadde en helt topp fødselsopplevelse :-) Nå gikk det rimelig kjapt med meg, men følte meg veldig godt ivaretatt av både jordmor og barnepleier. Det eneste jeg kan si som var negativt var at jeg måtte vente litt på å få fødestue, og det var litt kjipt å stå på alle 4 og "hyperventilere"mellom to storfamilier på barselvisitt ute ved heisene, hehe... Varte ikke lenge, da - hadde 9 cm åpning da jeg kom inn.

Et lite tips til deg som førstegangsfødende: Hvis du havner på hotellet etterpå (og det gjør vel de aller fleste), så må du ikke være redd for å be om hjelp for den minste lille ting. Jeg var andregangsfødende, og tenkte med meg selv at hvis jeg hadde vært helt uerfaren så ville jeg kanskje ha følt meg litt ensom og overlatt til meg selv på det hotellet. Men det er som sagt bare å spørre, så får du all den hjelp og støtte du trenger. Du må bare ikke sitte å vente på at de kommer til deg. På den annen side så er det jo godt å ha et rom der man kan slappe av og kose seg alene med mann og barn også! :-)

Lykke til - det går sikkert kjempefint!

Skrevet

Jeg har født tre barn på tre forskjellige sykehus, med veldig ulike erfaringer..... Andremann ble født på Ullevål. Dette var midt i fellesferien, og har dessverre samme, litt dårlige, erfaring som enkelte over her.......

Hadde en styrtfødsel som var over 40 minutter etter ankomst. Flott mottagelse, rolig og dyktig personale så langt... Resten var dessverre ikke så bra.....

Fødte i ni-tida om morgenen, så var en lang dag igjen. Lå på barsel den dagen fordi det var fullt på hotellet. Blei totalt overlatt til meg selv pga personalmangel, og de som var der var innmari stressa... Jeg var andregangs og alt var i orden, og da ble de faktisk irriterte hvis jeg ringte for noe... Delte rom med ei som hadde født tre dager før, og hadde ei jente som ikke ville ta til seg mat. Hun måtte selv følge med på når de skulle sjekke jenta, veie, gi tillegg osv.... Etter vaktskifter var det tydelig at de som kom på vakt ikke var oppdatert, og hun ringte selv flere ganger for å spørre om det ikke var gått over tida for sjekk/tillegg osv... Hun lå og grein hele tida......

Kom på hotellet kvelden, og det var på mange måter deilig... Nå veit ikke jeg om de pleier å titte innom rommene der, men det var ihvertfall ingen som sjekka hos meg det døgnet jeg var der..... Ringte på èn gang, for å få noe smertestillende for nakken min som jeg fikk kink i under fødselen, og da fikk jeg noen saftige gloser tilbake i telefonen..... Fikk forøvrig både tabletter og unnskyldning på døra rett etterpå..... Bare for å toppe det hele blei vi "kasta ut" kvelden, bare for å måtte tilbake igjen neste morgen for å ta føllingstesten... Ba fint om å få være natta over for å slippe stresset, men det fikk vi ikke.... Akkurat det kan jeg forstå hvis det er overfullt, men når man nettopp har født så er sånne ting veldig "big deal"!

Førstemann ble født på Riksen i jula, og der har jeg bare lovord! Flott oppfølging og positivt, rolig personale.

Tredjemann ble født på et lite lokalsykehus, og det er faktisk den flotteste fødeopplevelsen jeg har hatt!!!! Kjempeflott oppfølging og alle tiders personale! Fordi det var få fødsler akkurat da jeg var der, fikk jeg også lov til å være i hele 4 dager ("her kaster vi ingen ut med mindre det er fullt - bare vær til etter helga og hvil deg ordentlig ut til du skal hjem til de andre barna") :-)

Annonse

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen. Jeg tror jeg bare må ta det som det kommer. Jeg håper at jeg får en fin opplevelse og følelsen av å bli ivaretatt. Det inntrykket jeg har av Ullevål etter kontroll og fødselsforberedende kurs er i allefall veldig bra! Og jeg skjønner at mange kan ha kjipe opplevelser når de føder i en ferieavvikling, selv om jeg ikke tror det er noe som kun skjer på Ullevål. Når det er mange vikarer et sted, så kan dessverre kvaliteten også bli dårligere.

Ha en fin dag! :)

Skrevet

Jeg fødte på ullevål nå i august. Synes det var veldig bra, ikke noe å klage på der. Fikk tom ligge der til lillegutt var blitt varmmigjen, nedsatt temperatur. Men etter det måtte de flytte oss til hotellet pga mange som ventet.

Det var litt negativt når jeg kom inn til føde gyn mottak da det virket som hun som skulle sjekke fosterlyden tenkte at 'hun der må vi nok sende hjem igjen' , men vi får vel sjekke deg nedentil bare for sikkerhets skyld. Og ops jeg hadde jo 5cm åpning og da var det rett opp.

Det som er dårlig på ullevål er hotellet du blir plassert på. Mannen min hatet det og snakker om det til alle.

Han måtte betale for alt, maten var dyrer og dårligere enn ikea, du må ringe etter hjelp til div som amming. Det ble ikke ryddet kastet søppel der heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...