Mamma til 2 prinsesser:-) Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Fra vår datter var 5 dager gammel har hun fått mme. Vi startet med NAN HA1, videre NAN 1. Etter et par uker begynte luftsmertene. Vi fortsatte litt til, men gikk så over til Hipp. Det fungerte bra noen dager, så tilbake til det samme. Vi startet da med maltekstrakt i melken. Hun hadde bra med avføring, men jeg konstaterte meg med apoteket, og det var deres anbefaling med å starte med maltekstrakt. Det fungerete overraskende bra en ukes tid, men deretter kom luftsmertene igjen. Jeg vekslet deretter mellom NAN 1 og Hipp. Det så ut til å fungere. Men som en gjenganger fungerte også dette bra kun en liten stund. Legen på helsestasjon anbefalte Collett. Denne fikk hun veldig vondt i magen av. Vi startet med den i går og hun har vært mye våken i natt pgs vondt i magen. Fra start med mme har hun gulpet veldig mye. Kan ikke legge henne ned på 1 - 1,5 time etter inntak av mat. I dag skal jeg kjøpe miniform og forsøke den. Har noen erfaring med den? Legen på helsestasjon sa at collett ikke var basert på melk, men på pakken står det at den er basert på kumelk. Hva er da forskjellen på denne og NAN og Hipp?
Billie Jean Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 Dette er ikke svar på det du spør om, men hvilken flaske du bruker kan ha betydning for luftsmertene. Dr.Brown sine flasker er laget spesielt for å unngå luft under måltidene. Men det kan jo hende du allerede bruker den:) Ift min lilli minis luftsmerter var det veldig viktig å få han til å rape godt etter måltidet, men det vet du sikkert;p Håper du får noen svar på det du spør om og at babisen blir bedre i magen snart:)
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 19. oktober 2011 #3 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg vil også komme med et lite tips; ta pauser under måltidet og rap henne:) Dette har hjulpet veldig på min jente! Hun ble ammet de første mnd, men var plaget med luftsmerter selvom. Jeg begynte også med nan først, men gikk kjapt over til hipp fordi hun fikk ekstremt mye luft i magen av nan..jeg brukte Dr.Browns flasker som hun over her anbefaler:) Prøvde miniform når jeg ammet henne men det hjalp ikke oss:) Du kan jo prøve å ta fenikkel i flasken? Husker hs anbefalte meg dette, men har enda ikke prøvd det.
MammanTilMax Skrevet 19. oktober 2011 #4 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg lurer på noe av det samme, da minimann her plutselig har en del luftsmerter og sjelden avføring (hver 3 dag og sliter med å få det ut hele dagen), og jeg merker at han ikke har det helt bra i forhold til magen.. Vi driver å prøver ut for å finne riktig mengde med malt, men vurderer å bytte mme merke.. Vi kan ikke bruke NAN da han gulper av den, og vi bruker hipp nå... Dette har fungert bra leeenge (han er nå 3 mnd, fått mme som tillegg fra 6 uker og bare mme de siste dagene) men nå ser det ut som vi må teste ut noe annet..
Mamma til 2 prinsesser:-) Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2011 Vi har også tenkt at vi må undersøke henne for melkeintollerans hvis hun ikke blir besre. Jeg ringte apoteket nå og der sa hun at vi kan prøve miniform, men at den uansett ikke skal brukes over lengte tid. Så da er vi vel tilbake til det samme. Er også usikker på hvor lenge jeg skal teste ut hver mme. Collett som hun har fått fra i går, har vært helt krise. Hun har veldig vondt og får lite luft ut. Med NAN og Hipp prupper hun konstant. Skal ikke være lett dette, stakars små babyer!
Jomfruen76 Skrevet 19. oktober 2011 #6 Skrevet 19. oktober 2011 Hei. Jeg har som dere sikkert tidliger har lest en 7 mnd gammel baby med melkeinntoleranse. Det er ikke sikkert det jeg foreslår hjelper for din baby, men slik jeg følte det var jeg villig til å prøve det meste for at babyen skulle ha det bra. Det jeg gjorde var følgende: 1. Byttet mme til nutramigen. 2. Passe på mateteknikk. Holde flasken slik at smokken var fyllt med melk hele tiden, dette motvirker at barnet "suger"inn luft. 3. Hadde malt i melken(ca 1 ts i 1 flaske pr.dag) 4. Ga sukker vann.Gammelt kjerringråd som hjelper mot luftsmerter. Råd som overhode ikke fungerte for oss var: 1. Vanlige morsmelk erstattninger som hipp og Nan Ha som skal være bedre mot kolikksmerter. 2. bytte flasker, finnes sikkert 10 sorter mot kolikk i markedet. Ingen fungerte. 3. Minifom 4.Kiropraktor. Vil si at dersom man har mistanke om melkeinntoleranse er det lurt og diskutere dette med helsestasjonen, og gi dem forståelse av situasjonen. slik at de kan sende deg videre til utredning ved sykehus. Dette er med tanke på kostnader ved bruk av "melkefri"mat til baby. Mme uten melkeproteiner og fettsyrer er dyrt, ca 259,- for en boks på 400 gr. Semper ligger ca 1,- under i pris. Det kreves en erklring fra barnelege ved sykehus på at babyen har intolleranse mot melk før man kan søke grunnstønad hos NAV. Det kreves også at en barnelege ved sykehus søker til HELFO om event blåresept på mme. Jeg hadde selv en lite samarbeidsvillig helsestasjon, så jeg har nettopp vært hos barnelege ved sykehus. Håper på at overnevnte går igjennom. Vil derfor si til andre at det er viktig at man blir tatt på alvor av helsestasjonen. Dersom ting drøyer ut i tid er det vanskeligere å få ting igjennom hos HELFO og NAV.
Mamma til 2 prinsesser:-) Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 19. oktober 2011 Takk for gode råd! Veldig støttende å høre andres erfaringer. Skal absolutt ta kontakt med lege om dette vedvarer. Helsestasjon har jeg ingen tillitt til, etter erfaring også tidligere. Lykke til med alt deres, håper på det beste utfallet for dere!
Augustgull11 Skrevet 19. oktober 2011 #8 Skrevet 19. oktober 2011 Hvor lang tid har hun gått på de forskjellige merkene før dere har byttet? Mini slet også mye med luftsmerter, gråt mye og var veldig urolig. Mistenkte faktisk kolikk da det var skrikeperioder hver eneste dag. Vi prøvde mange merker, men kunne ofte bytte etter kun en uke hvis vi ikke så forandring. Så startet vi hos kiropraktor, og der fikk vi beskjed om at all byttingen vår kunne gjøre at magen kun ble værre. Vi skulle holde oss til den mme vi brukte da, og i tilegg til behandlinger der gjorde det underverker :-) Nå bruker mini Hipp (som vi forresten hadde plager med i begynnelsen) og sammen med kiropraktortimer er han fin og god i magen sin :-)
Cruella De Vil Skrevet 19. oktober 2011 #9 Skrevet 19. oktober 2011 Hei, vi har litt samme problem med jenta vår (7 uker); hun har mye luftsmerter i løpet av dagen, som er forstyrrende for søvnen. Jeg ser det er endel som anbefaler kiropraktor; hva gjør egentlig disse kiropraktorene med babyene? Og er det noe spesielt med babyene som gjør at de trenger kiropraktor? Og hvordan fant du kiropraktoren, slo du bare opp på Gule Sider, eller måtte du ha henvisning? Vi gir for øvrig Hipp, og hun fikk til inntil halvannen uke siden morsmelk i tillegg. Før vi brukte Hipp brukte vi NAN, men vi har ikke merket noen store forskjeller ved bytte, annet enn litt mindre gulping. Det virker som om problemene våre kom i forbindelse med overgang fra MM og MME til bare MME. Jeg håper jo at det skal gå over av seg selv, men inntil videre virker det ikke sånn... Heldigvis er det ikke så mye "hyling", da, mer "klaging/syting". Så jeg tror ikke vi kvalifiserer til kolikkbaby. Jeg kan legge til at vi gjorde alt likt for storebror (med unntak av at han fikk MM på flaske, ikke MME), og han viste ingen spesielle tegn til luftsmerter.
Jomfruen76 Skrevet 19. oktober 2011 #10 Skrevet 19. oktober 2011 Hei. Vi var 4 ganger hos kiropraktor med babyen. Det en kiropraktor gjør er å forsøke å behandle låsninger som kolikk barn ofte har i bekken/rygg og nakke. Låsninger i bekkenet/korsryggen fører ofte til mindre luft pasasje i mage tarm og kan av den grunn gi luftsmerter og problemer med avføring. Låsninger i nakke/rygg også kalt kiss-syndrom kan også påvirker slik at spiserøret kommer i klem, noe som kan føre til kolikksmerter. Man trenger ikke henvisning til kiropraktor, du finner det på gulesider. Kiropraktor er forholdsvis dyrt jeg betalte 495,- pr.time.Kostnaden for kiropraktor må man dekke selv, da dette ikke er en refusjonsbasert behandling. Ofte må en ha 3-5 behandlinger før man merker forskjell hos babyen.
Mamma til 2 prinsesser:-) Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 19. oktober 2011 Takker for mange svar. Ser at flere svarer ut i fra kollik, nå har ikke vår datter det, kun vanlige luftsmerter som holder henne mye våken og urolig både dag og natt, samt masse masse gulping. Hun vrir seg etter måltider og gråter, men ikke lenge og vi får trøstet henne. Hun har en gråteperiode på kvelden mellom 19.00 og 23.00, ikke sammenhengende, men i denne tiden er hun svært urolig og gråtete... Nå har vi kjøpt miniform, så håper det kan hjelpe:-)
Cruella De Vil Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 Takk for svar angående kiropraktor. Jeg tror ikke babyen vår har KISS, men jeg skal følge litt med på symptomene fremover... Hvis noen timer hos kiropraktor kan hjelpe så hun får roligere dager (med mindre luftsmerter), betaler jeg gladelig for det. Men vil ikke dukke opp med en helt "frisk" baby heller, da ville jeg følt meg litt teit.
Augustgull11 Skrevet 22. oktober 2011 #13 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg vil legge til at gutten vår hadde heller ikke kolikk selvom vi mistenkte det en periode. Det var luftsmerter som gjorde at han gråt mye, var urolig og vred seg etter han hadde spist. Han hadde heller ikke KISS eller noen form for låsninger, men han var rett og slett veldig stiv og stram i nakken og rygg. Kiropraktor gjorde underverker hos oss, sammen med å holde seg til et merke innenfor MME. Det er verdt et forsøk. Bedre å undersøke en gang for mye, enn en gang for lite. Veldig enkelt er det også, vi søkte på google og fikk time på dagen :-)
Tauriel Skrevet 22. oktober 2011 #14 Skrevet 22. oktober 2011 Jenta mi fikk mme fra hun var født, et lite opphold med mm som jeg pumpet. Hun gulpet av NAN, Colett, Hipp og en sånn apotek sak. Gamle Hipp funket brukbart ei stund, gulpet mindre av den. Skrek etter hvert måltid pga luftsmerter, og fikk ikke opp luften. Jeg prøvde Holle som ikke inneholder fiske relaterte ingredienser, deriblant omega 3 og 6. Hun ble som en annen unge pga det, nesten ingen luftsmerter og luften kommer uten noe særlig problem
Studentmamma88 Skrevet 22. oktober 2011 #15 Skrevet 22. oktober 2011 Vet så aktfor godt hvordan du har det, og det er ikke nødvendigvis melkeallergi, da svært få barn har dette. Minifom har ifølge forskning ingen effekt, og langvarig bruk er skadelig for barnets indre organer. Man blir desperat og vil prøve ALT, og det blir dyrt! Dette funket ikke for oss, men det kan selvsagt funke for andre: - Bytte MME - Malt - Pro-biotika (helsekost) - Bytte flasker - Minifom Dette funet til en viss grad: - Fysioterapeut (Hadde låsninger og merket ingen effekt av behandlingen. MEN vi lærte massasjeteknikker for å få ut luft, anbefales!) - Akupunktur - Nutramigen (Hun har ikke melkeallergi, men vi fikk en uke skrikefri) - Sukkervann Det beste tipset mitt er å la vær å bruke masse ressurser og penger på å forhindre at barnet får luft, men heller lære å få ut luften! Tips: - Legg barnet på siden når den skal sove. Dette er mitt beste råd! - Ligge masse på mage eller "fly" med barnet, der du løfter barnet med henderne dine på barnets mage. - Lær riktig massasjeteknikk! - Bøy å tøy (hofte, kne, ben, rygg osv.) - Avlastning for foreldre! Trøst: Det går over:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå