Gå til innhold

Seteleie- keisersnitt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fire uker til termin og lillejenta ligger med rompa ned... Har allerede født ett barn i seteleie. Jeg var ikke klar over dette da fødselen startet, hadde derfor lite informasjon om seteleie. Det gikk fint med meg, litt verre med babyen, selv om alt er bra nå..

Det ser ut som anbefalingene på nettet spriker. Jeg er derfor i tvil om hva jeg skal gjøre. Når kommer man til samtale på sykehuset? Når blir snuing gjennomført? Legen min sier at det er sykehuset dom kontakter meg...

Noen erfaringer og dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuing er opp til deg! bare sånn at du ikke lar noen presse deg til akkurat den biten! gutten min lå i sete 2 uker før termin forrige gang. jeg skulle føde på et sykehus der man ikke får føde setefødsler vaginalt, og jeg fikk da valget mellom å prøve vending, eller å få et planlagt keisersnitt. vending funket heldigvis for min del, så jeg slapp ks.

Jeg ville tatt en tlf til jm eller sykehuset og hørt. er ikke alltid allmennlegen vet best når det kommer til oss gravide, desverre..

Masse lykke til!! =)

Skrevet

Hei!

Jeg fikk en gutt i januar, og det var med keisersnitt grunnet seteleie. Det skal sies at jeg ikke fikk noe valg, for bekkenrøntgen viste for trangt bekken for setefødsel, men jeg ville definitivt valgt ks om jeg hadde fått valget. Jeg brukte MYE tid på å veie for og i mot før vi fikk vite at jeg var for smal, og jeg leste masse, og ringte til kjente og delvis ukjente for å høre deres erfaringer om begge måtene. Vi vinglet mye fram og tilbake, men havnet til slutt på ks, av den enkle grunn at det er tryggest for babyen.

De fant det ut ved en tilfeldighet to uker før termin, og prøvde vending. Det gikk åt skogen, gutten ville ikke rikke seg av flekken og satt godt nede i bekkenet. Det var litt ubehagelig og ganske vondt tidvis, og egentlig ikke verdt det synes jeg. Sjansen for at de snur seg under vendinga er under 50%.

Det ligger veldig mye informasjon om det her under seteleiedebatten, og der finner du også linker til fagstoff. Kort oppsummert er det best (tryggest) for baby og verst for mor med keisersnitt, og omvendt ved setefødsel, en noe høyere risiko for baby. Det innebærer at navlesnor kan komme i klem hvis det tar for lang tid før hodet kommer ut (= kan føre til hjerneskade, pustebesvær, etc). Det avgjør saken for meg.

Grunnen til at det er verst med ks for mor, er de minimale økte sjansene for komplikasjoner, i og med at det er en operasjon tross alt. De aller aller fleste er heldige. Jeg var det. Det var vondt i såret det første døgnet (sånn at jeg slet med å røre på meg), men ble proppet full av så mye smertestillende jeg ønsket omtrent, (fikk smertestillende i 3 døgn) og etter 1 uke sluttet jeg med paracet og var helt fin. Både jeg og sambo hadde en fantastisk flott fødselsopplevelse. Det var fryktelig deilig å ha alt til siste detalk klart hjemme, ta taxi til føden tidlig på morgenen, være uthvilt og klar, og bli trillet inn på operasjonsstua etter et par timer, fra spinalbedøvelsen ble satt til klumpen var ute tok det 4 minutter, 20 minutter etterpå var jeg gjensydd og trillet ut igjen sammen med babyen på brystet, fikk han opp til meg etter bare et par minutter. Jeg tror hun jeg delte rom med på barsel, som hadde hatt vanlig fødsel, slet mer enn meg, hun hadde veldig vondt for å gå og sitte og hadde mye smerter, følte meg ikke noe verre utsatt enn henne.

Jeg er klar over at det er mange som ikke har like fine ks-opplevelser som det jeg hadde, og at mange tror det er en "enkel utvei" - det er det jo ikke. Man skal tross alt opereres, og livmora kommer for alltid til å ha et arr, det gruer jeg meg litt til om jeg skal få rier ved en senere fødsel. Men for meg var valget enkelt. En setefødsel ender i 40% av tilfellene opp i haste-ks uansett, og da er det bedre med planlagt ks der man er utvhilt, ikke har gjennomgått en maaange timer lang fødsel uten resultat på forhånd.

Lykke til med valget ditt!!

Skrevet

Sitter med samme tankene. Jeg har 6 uker igjen, å gutten min har aldri vist

Skrevet

Teksten min ble gild

Skrevet

Min sitter også i sete, 6 uker til termin. Hører til Haukeland og her hverken snur de eller utfører KS på setefødsler. Har tatt kontakt med akupunktør da veldig mange har fått snudd babyene ved hjelp av akupunktur. Noe å prøve for deg også kanskje?

Skrevet

Takk for gode svar:-)

Jeg har vel stort sett bestemt meg for ks om de ikke klarer å snu. I tillegg går jeg til kiropraktor for å stabilisere bekken, skal visstnok kunne bidra til at babyen snur seg av seg selv..

Grunnen til at jeg har stusset r at jeg har en ettåring fra før som fortsatt ikke går.. Syns det er så hardt at jeg ikke kan bære han... Men med tanke på babyen i magen, er vel ks d neste ja..

Skal på sykehuset i morgen, greitt å ha bestemt seg på forhånd, sist føltes det ikke ut som om jeg hadde noe valg, vag fødsel var best uansett..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...