Gå til innhold

Dere som har 2 "tette", se hit!!. :o)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla er nå 6 mnd.. Og vi har vurdert og prøve på nr 2. Har veldig lyst og vi føler oss klare for det :o)

Hvordan opplevde dere den nye tilværelsen som flerbarnsmamma? Var det ekstremt mye mer slitsomt, eller følte dere at dere gikk veldig naturlig inn i rutiner med begge i hus? Litt nysgjerrig :o)

Hvordan tok kroppene deres graviditeten, så fort igjen?

Hvordan var fødsel nr 2 i forhold til nr 1?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er frøkna 6 mnd, og hun ble til ved hjelp av prøverør.. og nå er det igang med nr 2. har begynt med medisiner og hvis alt går bra så blir det innsettig neste helg. :) Etter det svangerskapet og fødselen jeg hadde så kan alt bare blir bedre ved neste svangerskap.. :) men det er så verdt det. :) vi gleder oss veldig, og er veldig spente.. :)

masse lykke til.. :)

Skrevet

Ble gravid igjen da storebror var 1 år. Vesla er nå 6 uker og det er da 21 mnd mellom dem.

Graviditeten var litt tyngre for jeg fikk kraftig bekkenløsning som gjorde meg nesten invalid den siste perioden, og det er jo ikke så lett når man har en fra før. Så mesteparten av oppfølgingen av storebror falt på pappaen.

Men alle bekkenplagene forsvant like etter fødselen og nå synes jeg alt er bare topp! Vesla er en svært enkel baby og jeg synes nesten det er lettere med to enn bare en! :-) Storebror elsker lillesøstra si og jeg synes barseltida er mye bedre nå enn forrige gang.

Så jeg har bare positive ting å si om to tette. Tenker det blir fint når de blir eldre og kan leke sammen og finne på ting sammen.

Skrevet

Har 23 mnd mellom jentene mine, og jeg ville ikke hatt dem noe særlig tettere for å si det sånn :P Veldig kjekt at eldstejenta var såpass "stor" da babyen kom, jeg hadde ikke orket å holde styr på en vilter 1-åring i tillegg til amming og stell av nyfødt, og ikke minst risikere nattevåk med to små samtidig.. Jeg tror, og jeg ser allerede at barna vil få masse glede av hverandre med 2 års aldersforskjell også, samtidig som de ikke er FOR tett, med tanke på å slite ut oss foreldrene;)

Graviditeten gikk kjempebra med nr 2, ikke noe mer plaget enn med nr 1! Fødselen ble en styrtfødsel på knappe 2 timer, helt ukomplisert og fin, men myye vondere og mer intens enn min første mer normale 15-timersfødsel.

Når det gjelder å ha to tette barn så syntes jeg ikke det var noe særlig slitsomt i starten, men etterhvert som minstemor ble stadig mer aktiv og utforskende fra ca 9-10 mnds alder ble det travlere gitt :P Men så lenge man får nok søvn om natta så går det helt fint med litt travle dager, og man kommer fort inn i det nye tobarnslivet med fordeling av oppgaver og nye rutiner=)

Lykke til!

Skrevet

Her er det 22 mnd mellom småttisene. Og det er helt fantastisk!

Det er mye morsommere med to, enn med bare en.

Det er ikke noe sjalusi mellom de, siden storesøster er så liten enda.

Man kan bruke det samme utstyret.

Kroppen tok graviditeten meget bra og kroppen kom seg mye raskere denne gangen enn forrige. Fødselen var en drøm, det tok bare 2,23 min og ingen smertelindring.

Det er ikke mere slitsomt med to enn med en synes jeg. For du må allerede gjøre de samme tingene som med den første.

Skrevet

Hei:) Så hyggelig at dere vil prøve med nr.2

Jeg ble gravid 6 mnd etter fødselen med nr.1 Så det er rett i underkant av 15 mnd mellom mine to. En jente og en gutt.

Jeg må si jeg syns overgangen gikk over all forventning, men så var jeg forberedt på det verste da jeg slet med fødselsdepresjon etter nr.1. Hun var ganske urolig og krevende. Måtte bæres hele dagen, sov ikke på dagtid og skrek og sutret mye. Jeg forsøkte å amme og amme, men hun ble liksom aldri fornøyd. Jeg var utrolig sliten kan man si og jeg hadde ikke overskudd til å glede meg over den nye tilværelsen. Så ble jeg gravid da jeg endelig følte at livet begynte å smile til meg igjen. Først tenkte jeg at dette gidder jeg ikke, men så ble det likevel spennende og jeg gledet meg over graviditeten ganske kjapt.

Svangerskapet med nr.2 syns jeg var ganske krevende i enkelte perioder. Det var i første omgang frem til uke 15 da jeg var skikkelig slapp og dårlig. Hadde virkelig null energi og følte meg totalt utmattet. Jeg syns det var tungt å holde et vannglass til og med. Så det var ganske heavy å ha en baby å ta vare på som også var litt krevende, selv om hun også ble en mer fornøyd med baby dess gamlere hun ble. I 2. trimester gikk det greit stort sett hele veien.

I 3. trimester begynte det å bli tyngre igjen. Ikke bare pågrunn av magen, men fordi jeg slet med nattesøvnen. Det gikk også utover alt av energi og overskudd.

Skal også nevnes at vi hadde kjøpt hus som vi skulle flytte inn i like før termin med nr.2, så mannen var bare nødt til å pusse opp for harde livet om vi skulle klare å flytte inn før jul. Så det var en hel høst hvor jeg var alene fra morgen til sent på kveld. Mannen var også fryktelig sliten da han jobbet fullt og pusset opp hus i fritiden. Å ikke ha noe særlig hjelp fra mannen hjemme gjorde kanskje det hele litt ekstra tungt, men herlighet, alt går når man må :)

Bortsett fra mangelen på hvile, så gikk svangerskapet greit. Hadde litt bekkenplager i motsetning til null bekkenplager med nr.1, men det var ikke noe som hemmet meg så veldig. Det sies vel at det ikke er uvanlig å få bekkenplager som flergangsgravid uansett avstand mellom barna.

Så hadde jeg vært uten barn i svangerskap nr.2, så hadde det uten tvil føltes som svangerskap nr.1.

Fødselen gikk fort og greit. Ingen komplikasjoner. Hadde en rask fødsel med nr.1 og det hadde jeg også med nr.2. Ingenting å utsette på den biten.

Videre da gutten vår kom til verden så syns jeg det gikk kjempebra. Jenta vår begynte 50 % i barnehagen da han var 1 mnd.

Han var flinkere til å sove på dagen og klarte å ligge for seg selv uten å gråte. En ganske rolig baby. Siden jeg var forberedt på det verste, så ble jeg positivt overrasket. Var også bestemt på at jeg ikke orket noe særlig amming, da det tappet meg fullstendig sist gang. Og jeg er sikker på at med flasking så gjorde det alt mye lettere. Mannen kunne gi han mat, slik at jeg også fikk tid til størstejenta. Jeg hadde også mere overskudd til å ta meg av begge barna samtidig.

Så for min del så har det ikke vært avskrekkende overhodet med to tette. Nå har jenta vår nettopp fylt 2 år og lillebror blir snart 10 mnd. De har begynte å småkrangle litt (dvs storesøster dytter han litt), men de er også veldig gode med hverandre. Syns det er herlig :)

Har lyst til å prøve på nr.3 neste sommer.

Ble et langt og omfattende svar dette, men dette er min opplevelse. Ikke sikkert alle opplever det på samme måte. Men jeg tror det har litt å si hvilke personlighet barna har.

Uansett, så er det enklere 2. gang i den forstand at man nettopp har vært igjennom det før. Man er mer forberedt på hva det vil si å ha ansvaret for en baby. Man er allerede vant med byssing, bleieskift og kanskje nattevåk. Så mentalt sett er det nok enklere. Om man får flere våkenetter med nr.2 enn med nr.1 er jo umulig å forutse uansett.

Så dette er min personlig opplevelse. Å få to tette må skje på eget ansvar, jeg påtar meg ingen skyld for feil-informasjon i etterkant!! :P hehe :)

Lykke til med prøvingen! :)

Skrevet

Kan også nevne at jeg hadde nesten ingen plager med vondt underliv og ubehag ved å gå på do etter andre fødsel.

Skrevet

Hei

Har en Gutt som nå er 21 mnd og ei jente på 2 mnd. Er 19 mnd mellom dem.

Jeg husker jeg grudde meg litt for hvordan det skulle bli å komme hjem fra sykehuset, men synes det har gått så bra :-) Har nå begynt å komme inn i rutiner. Rutinene følte jeg kom litt av seg sjøl egentlig. Du finner fort ut av det og de tilpasser seg.

Graviditetene var for meg helt like. Var heldig og var i topp form hele tiden. Fødsel nr to gikk mye raskere og bedre enn første.

Gleder meg til hun blir større og hvor stor glede de vil få av hverandre.

Lykke til og gled deg!

Skrevet

Hei,

jeg har ikke så tette som du har planer om, det er 2 år og 2 måneder mellom mine to. Den minste er nå 7 uker.

Graviditeten gikk fint, men nå var det vel såpass "lenge" mellom mine to at kroppen hadde restituert seg. Jeg har hatt greie svangerskap med begge barna egentlig, så jeg er heldig sånn.

Jeg må si jeg synes det er slitsomt med to tette små, i hvert fall nå i starten. Storebror har reagert ganske fint på lillesøsteren sin, men har hatt noen ekstra trassrunder siden hun kom. Han har også reagert ved leke mindre selvstendig (vi må hele tiden leke sammen med ham, mens han tidligere kunne leke mer alene mens vi laget middag osv.). Utover det har han vært veldig grei, og er snill mot lillesøsteren sin.

Barselperioden synes jeg var mye enklere med nr. 2, men jeg hadde også mye baby blues med nr. 1.

Så alt i alt vil jeg si at det går veldig fint, men at det er slitsomt med 2 små som må passes på kontinuerlig. Når storebror var liten, kunne vi bytte på å passe litt slik at begge fikk litt fri i løpet av dagen. Nå er det alltid et barn som trenger oppmerksomhet, og man får ikke noe tid til seg selv i løpet av dagen. Jeg er en person som trenger litt alenetid av og til, men det er altså en sjelden luksusvare nå. ;) Men alt dette vil nok bli bedre når lillesøster blir litt større og får fastere rutiner. Jeg bare nevner det for at du skal være klar over at det kan være ganske slitsomt i starten, og sikkert enda mer når det er to enda tettere barn og kroppen sliter mer også.

Når de blir litt større, vil de nok ha masse glede av hverandre, og da tenker jeg at liten aldersforskjell medfører mindre arbeid igjen. :)

Når det gjelder sammenliging av fødsel, hadde jeg KS med nr. 2, og det gikk jo veldig fint, men det var jo ikke det du lurte på. ;)

Skrevet

Vurderer å få to tette selv, prøve på nytt når babyen vår er 6 mnd. Har baby p 3 mnd nå

Skrevet

Alle som vi ha to tette snakker om at barna vil få så stor glede av hverandre. Det er vel neppe de fleste søsken som blir veldig gode venner når de er små.

Og når det gjelder hvor slitsomt det er med flere små samtidig trenger man som regel bare se seg litt rundt for å finne svaret på det ;)

Så få gjerne to tette, eller fler også. Men gjør det fordi dere har lyst på det og fordi dere føler dere har overskudd til å oppdra to små samtidig, noe som selvfølgelig er hardt.

PS: et kjent ordtak sier: en er en og to er ti. Lykke til :)

Skrevet

Har ikke to tette selv, men en del vennniner som har det. Det er ganske hektisk til minste er 2,5-3år, men så er det en fryd visstnok. Jeg har nesten 3 år mellom mine, hadde ikke orket baby før. Kommer helt an på situasjonen.. Har en mann som jobber mye, og har en krevende jobb selv. Mye oppussing hjemme i tillegg,.

Skrevet

Har ikke tette selv, men har 2 venninner som har 11 og 18 måneder mellom sine. De synes begge det var tungt.. Særlig hun med årstvillinger..

Vi har snakket ganske mye om dette, og de sier begge at de sliter med dårlig samvittighet fordi de ikke kunne "nyte" storebror/søsters første år, og bare måtte tenke rutiner for å få hverdagen til å gå rundt.

Når det er sagt, så tror jeg vel egentlig at om man vil, så får man det til! Hvis du og mannen begge er klare - go for it!

Skrevet

Det er 15 måneder mellom mine. Første tiden gikk over all forventning! babyen sov mye, jeg passet på at storebroren fikk nok oppmerksomhet. Nå, når minsten er 6måneder er det mer hektisk men på mange måter lettere fordi han ser opp til storebroren allerede nå! Han kan se på storebroren veldig lenge og bli rolig!

Det er 20% mer fysisk arbeid! klart det er mer slitsomt men ikke uoverkommelig!

Jeg leste ett sted at første barnet forandrer familiemønsteret totalt og andre barnet bare glir i familierutinene som er allerede der og jeg synes at det er sant!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...