Gå til innhold

Planlegge Ikea-kjøkken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal igang med å planlegge et Ikea-kjøkken, etter å ha gått runden hos et par andre kjøkkenleverandører og innsett at det blir for dyrt.. Har ikke hatt så lyst til å ende på Ikea, men nå ser det sånn ut.

Er det noen som har tips ang. Ikea-kjøkken? Hva må jeg ha, hva bør jeg unngå?

Hvor mye bør vi beregne i montering (har ingen planer om å gjøre det selv, nei).

Har lest at noen kjøper benkeplater andre steder. Tolker det som at Ikeas er av dårlig kvalitet. Noen som vet?

Hva med hvitevarer?

Det mest praktiske er jo å kjøpe alt et sted, men ikke hvis vi ikke blir fornøyde..

Har hatt Ikea-kjøkken tidligere, og var ikke helt fornøyd, men det planla jeg ikke selv da!

Skrevet

Bruk kjøkkenplanleggeren de har på nettsidene sine.

Har en helt vanlig brunsvart benkeplate i laminat, kosta 845 kroner for den lengste (vi måtte ha 3 stk), og kan bare ikke begripe hva folk skal med steinplater som er spesialkuttet og koster titusenvis av kroner. Absolutt ikke dårlig kvalitet, men trebenkeplater blir generelt fort stygge og holder dårlig fuktighet unna. På laminaten legger fukten seg bare oppå, og man kan faktisk sette kjeler o.l. rett på benken (ikke at jeg gjør det om jeg ikke må).

Kjøpte også komfyr og induksjonstopp der. Må si at vi aldri har opplevd at deler mangler, at ting ikke var på lager, og var fornøyd med servicen i kjøkkenavdelingen og på lageret. Vi kjøpte også kjøkkenvask og kran på Ikea, alt funker veldig fint :) Sånn så det ut før vi satte ting oppå (bare den ene siden):

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/196713_10150187912190027_535550026_8732307_797011_n.jpg

Sånn ser det ut med ovnen i det andre hjørnet (er oveskap også):

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/206985_10150187949755027_535550026_8732311_393769_n.jpg

Skrevet

Takk for svar! Jeg tror nok vi kommer til å satse på å kjøpe alt et sted, ja. For enkelthetens skyld!

Kjøkkenet ditt ser kjempefint ut! Er noe lignende jeg ser for meg. Hva heter dørene?

Skrevet

Takk skal du ha :) Vi er superfornøyde.

Frontene heter Lidingö :)

Skrevet

Noen som vet om Ikea har lure løsninger for kjøkkenmaskiner? Har sett andre steder at det finnes en veldig lur hylle hvor maskinen kan ha fast plass, og hylla kan løftes ut og opp på benken. Jeg vil slippe å ligge på alle fire for å finne kjøkkenmaskinen som står innerst.. da blir den ikke brukt så mye..

Skrevet

vi satte inn nytt ikea kjøkken i leiligheten vår. og vi tegna det, og ble kjempefornøyd!!

Et tips: mye benkeplass, og velg skuffer i stedet for skap. Litt dyrere, men SÅ mye mer praktisk(har flytta fra mitt ikea-kjøkken, og som jeg savner det...)

Skrevet

Vi har kjøpt ikea kjøkken og er kjempefornøyde! Har hatt det i 5-6 år nå (tror jeg), og den ENESTE tingen som har vært av "plager" var EN hengsel på den ene skapdøra som dreiv å hoppa av.. Fikk ny hos ikea uten problemer.. Har også både hvitevarer og benkeplate derfra og er kjempefornøyd med det også.. (Stekovn, platetopp og mikro..) Det eneste JEG har hørt man bør bestille utenom er blandebatteri, da disse vistnok er av litt ymse kvalitet..

Vi monterte forresten kjøkkenet selv og det var utrolig enkelt! =)

Skrevet

Tips til planlegging av kjøkken uansett hva du velger!

Sjekk ut hvor vann- og komfyruttak er før du bestemmer hva som skal stå hvor.

Tenk over hvilke "kollisjoner" det kan bli ifht dører til kjøkkenet osv.

Ha flest mulig kolonialskuffer i stedet for skap.

Velg vask som gjør at du kan ha sorteringssystem inni.

Vurder om du skal ha høy eller senket kjøkkenbenk

Velg takhøyt, da slipper du seig guffe øverst på skapene.

Vurder om du skal ha en uttrekkshylle i et langskap med alle de elektrikse duppedittene med stikk-kontakt bak så ikke skjøkkenbenken blir for full.

Steinplater er dyrt, men å ha en 60 cm steinplate ved siden av komfyren er gull verdt. Du kan bare klaske stekepannner, kjeler osv rett på den.

Ikke ha langskap/kjøleskap rett ved siden av komfyren. Du trenger litt arbeidsplass der.

Lykke til!

Skrevet

Vi har Ikea kjøkken og er veldig fornøyde. Har også laminat benkeplate derifra og synes den er svært bra. Billig er den også.

Har også komfyr, platetopp, ventilator og oppvaskmaskin derifra. Fornøyd med alt!

Tror ikea har et ufortjent dårlig rykte.

Mener å huske at det kostet 750 kr pr skap/skuffeseksjon og få det montert ferdig. For oss betydde det en dpbling av prisen så vi gjorde det selv. Ikke vanskelig om man er litt handy.

Skrevet

Vi satte opp ikea kjøkken nå i høst og jeg er veldig formøyd med kjøkkenet. Det eneste jeg ikke var så fornøyd med var at vi fikk alt for mye kjøkken så måtte leie henger og tilbake med en del av det igjen. Og at den ene skapdøra lot vente på seg i to mnd, noe de sa skulle ta to uker.. Vi valgte også Lidingø fronter og jeg syns det ble veldig fint:-)

Vi kjøpte ventilator på ikea og syns hvertfall den fungerer fint.

Ellers sier jeg som mange andre, mye skuffer og lite skap under benken.

Jeg har også et uttrekslangskap jeg er super fornøyd med!

Montering gjorde vi selv. Jeg skrudde sammen alle skapene og jeg er ikke spesielt nevenytting:-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...