Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er klart ingenting overskygger lykken av at jeg har en litejn perfekt jente i magen :)

Men jeg var da på UL på Ahus her om dagen, og hadde med meg min egen mor. Det første som skjer er at jordmor etter min meening bryter taushetsplikten sin og prater om tidligere sykdommene mine. Dette var noe mamme ikke viste en eneste ting om og hun fikk rimelig sjokk kan man jo si.... Starten var da med andre ord ikke god...

Så fikk mamma kjeft av jordmor fordi hun spurte hvilke kjønn det var under ultralyden.... for vi hadde ingen rett å vite dette...

Skjønner veldig godt at det er ikke kjønnet vi ser etter men makan til frekk jordmor tror jeg vi skal se lenge etter... Jeg forstår at det er personlighetsavhengig om man får vite om kjønnet på barnet. Dette synes jeg overhode ikke er hyggelig!!!!! Enten får man vite det eller ikke.. OM MULIG VEL OG MERKE!

Så synes hun jeg var helt rar fordi jeg hadde med meg 100kr til bilder... ikke viste jeg hvor mye di kostet :S men de kostet 20kr stk... så fikk 5 som jeg er enig i var for mye :S hehe.. men men....

Så over til ul bildene... ikke et eneste bilde som man ser det er et barn :S enda bildet vi så var utrolig tydelig :S skal ikke dømme egentlig ut fra det fordi jeg kan jo ikke selv da det... men hu la ikke sjela si i det for å si det slik... Så da satt jeg med 5 ubrukelige bilder og ikke et eneste "skryte" bilde. Så fikk jeg vite det var jente og da ville hun ikke prate mer med oss...

Virkelig hyggelig :S:S:S:S:S Begynte å gråte når jeg gikk derfra :( Men nå har jeg bestilt privat ul, for å prøve igjen å få en hyggelig opplevelse av det...

Skal søren meg føde på ahus... nå angrer jeg bittert på at jeg ikke søkte meg til kongsvinger :(:(:(:(:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig trist, KCJ!!!

Denne jordmoren har nok forhåpentligvis hatt en svært dårlig dag. Selv om DET ikke er noen unnskyldning. Jeg synes du skal skrive en klage til avdelingen. Det er absolutt ikke holdbart at vedkommende bryter taushetsplikten, eller behandler deg/dere på denne måten.

Når det gjelder kjønnsbestemmelse på ordninær ul, pleier de aller fleste å opplyse om dette dersom man ønsker å vite det. Jordmødrene har imidlertid ingen plikt til å opplyse dette, - men det er like mye fordi det ikke alltid er lett å se dersom babyen ligger vanskelig til. Kan man se kjønnet er det vanlig å opplyse om dette. På tidlig ultralyd (uke 12) er det imidlertid frarådet å opplyse om kjønn, da det i mange tilfeller blir spekulasjoner.

Nei, skriv en klage eller ring avdelingen og fortell om dine opplevelser. Så kan du kanskje gjøre opplevelsen til neste mann litt bedre, selv om det allerede er litt ødelagt for din del.

Å gå på UL skal jo være en positiv opplevelse, så lenge alt står bra til inni magen.

Håper du får en bedre opplevelse på privat ul. Du kan gjerne fortelle om din negative opplevelse idet du bestiller time, og forklare hvorfor du ønsker en nye UL. Da blir det litt lettere å ta hensyn til dine ønsker oppi det hele!

Lykke til!

Skrevet

Det hadde ikke vært noe problem hvis hun ikke hadde sett kjønnet jeg hadde forstått det og var forberedt på det også. Men hun ville absolutt ikke si det egentlig... Å jeg er i uke 20 så det var fult utviklet :)

Gleder meg til den private, da skal jeg ta med meg vorende mormor igjen å satse på at det blir hyggelig :)

Skrevet

Du kan vel søke deg til Kongsvinger nå? Ta kontakt med fastlege eller jordmor på helsestasjonen og forklar situasjonen. Det er fritt sykehusvalg. Ville tro du kan ombestemme deg etter en negativ opplevelse.

Skrevet

Hei :)

Jeg hadde rutine ul på ahus forrige svangerskap, og var ikke så imponert da.. Hun damen var lite interessert i at jeg var et menneske, hun skulle bare gjøre jobben sin fort ferdig. Hun ble litt irritert da mannen min ønsket å ta bilde av meg, og ble oppgitt når jeg spurte hvor raskt hjertet slo på denne tida av graviditeten. Hun spurte faktisk på eget initiativ om vi ville vite kjønn om hun så det, så det var jo ok. Ellers følte jeg meg som en ting.. Hun ble også oppgitt da vi ikke hadde veksel, men mannen min fant 20 kr i lomma. Det bildet er utrolig dårlig.

Men da jeg senere ble lagt inn på fødeobs på ahus møtte jeg mange hyggelige jm, så vi var nok bare uheldige på rutine ul! Dessuten tror jeg de er veldig pressa på tid, og bare vil ha folk ut av køen. Ellers er det jo ikke umulig å bytte fødested nå, om du har hørt mer positivt om kongsvinger.

Skrevet

Så leit at du hadde en sånn opplevelse... :( Selv var jeg på ahus denne uken, og hadde en veldig god opplevelse...

Men du.. Tidligere sykdommer og slikt SKAL jo diskuteres på ul. Jeg tror nok de antar at de personene du tar med inn faktisk kan høre det som blir sagt der inne..... Så noe brudd på taushetsplikt er det nok neppe. Du har på eget initiativ innviet moren din i dette...

Men å sende en klage, evt kreve ny ul for å rette opp i resten av opplevelsen ville jeg nok gjort. Dette skal jo være en av de viktigste dagene i livet ditt.....

Skrevet

Uffa meg! Ikke noe koselig å høre opplevelsen din =(

Jeg var der selv 28 september og fikk tre flotte bilder av snuppa vår til 40kr. Jordmor var utrolig hyggelig og fortalte hele veien hva hun gjorde og så etter. Fortalte oss hvordan hun lå osv. Og brukte 5 min på slutten for å titte på kjønnet. Så jeg hadde en utrolig flott opplevelse på Ahus, men utrolig synd at ikke alle kan bli behandlet likt.

Hadde med samboer på UL'en og jeg ble bitt av hund tidlig i svangerskapet og JM ramset også opp hva som sto om meg der. Nå vet jo samboern om alt og dem skal jo gå igjennom det. Men dem kan kanskje gi deg et lite varsko, slik at den du har med kan vente utenfor til selve ultralyd undersøkelsen starter.

Men skjønner godt du har bestilt deg privat UL, men synd at man føler man må dette. Krysser fingrene for at opplevelsen blir mye bedre den gangen =)) Masse lykke til og gratulerer så masse med en liten prinsesse i magen!

Skrevet

Gratulerer med ei frisk og flott jente i magen!

Trist at du sitter igjen med en ekkel følelse etter ultralyden. Jeg skal på rutine-ul på Ahus om en måned, og må innrømme jeg ble litt skeptisk nå...

Men jordmoren har ikke brutt taushetsplikten ved å snakke om helsen din foran moren din. Det er veldig viktig å snakke om alt som kan ha betydning for din og forsterets helse og utvikling.

Når du velger å ta med en ledsager inn til undersøkelsen, har du selv godkjent at hun er der og hører alt som blir sagt. Dersom moren din hadde sittet på gangen og de gikk ut og fortalte henne om sykdommene dine uten at du hadde bedt dem om det - DA hadde det vært brudd på taushetsplikten (så lenge du er over 16 år og rettslig tilregnelig).

Skrevet

Auch, jeg skrev rettslig tilregnelig, men mente samtykkekompetent. Sånn bare for å få det heeeeelt rett:-)

Skrevet

kan jeg spørre hva jm het, du kan evnt sende det til meg på pm. jeg opplevde noe av det samme forrige uke.

Hun var bisk og sur.

Jeg fikk heller ikke bra bilder, men det var pga leie til babyen. Kjønn fikk jeg heller ikke vite.

om hun brøyt taushetsplikten kan du og bør du gå videre med dette.

det er ingen selvfølge at pårørende vet alt om deg.

JM kan få straff for dette. du kan også klage på oppførsel. anbefaler deg på det sterkeste å gjøre dette.

du kan også be om utskrift av journalen.

jeg blir helt matt, hver gang jeg hlrer om noe så er det på ahus det har skjedd.

Jeg har faktisk vurdert å bytte til kongsvinger selv.

bor midt i mellom i nes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...