Gå til innhold

Er dette slemt?

Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 2,5 måneder, og legger godt på seg (er ca 7 kg og rett over 60 cm lang). De siste ukene har han sovet fra 22/23 når vi legger oss alle tre til 03/04, deretter amming, og så ny amming igjen 06/07, og så har vi stått opp rundt kl 09. Når han våkner i 03/04-tiden har jeg tatt ham opp og gitt mat etter at han har laget høye gryntelyder og smatter på hendene sine, dvs at jeg tar ham opp før han våkner skikkelig/gråter.

I natt bestemte jeg meg for å se hvor lenge han kunne sove (ammet og la ham kl 22), så da han våknet 03, stappet jeg tutten i munnen på ham, og så sov han litt videre. Måtte stappe tutten i ham et par ganger til, før han ble skikkelig våken og fikk mat kl 06.30. Var dette slemt av meg? Han gråt aldri, hadde han gjort det så hadde han fått mat med en gang. Jeg var jo en del våken selv såklart, men lurer nå på om jeg skal fortsette med dette eller ikke. Håpet mitt er jo at han kan lære seg å sove lenger uten å få mat... Jeg vet jo at han er liten enda, og at de fleste trenger mat fortsatt på natten i den alderen. Derfor lurer jeg på om det er slemt å ikke ta ham opp og gi ham mat når han lager disse gryntelydene...? I natt "lurte" jeg ham jo til å sove videre med tutten.

På dagtid ammer jeg ca hver tredje time, han er ganske regelmessig på når han ønsker mat. Og som nevnt tidligere legger han godt på seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er slemt så lenge gutten ikke gråter og ikke virker sånn kjempe sulten. Det er jo kjempe deilig hvis du får han til å sove litt lengre på natten uten pupp. Så fremt han legger på seg altså. :)

Jeg pleier å si til mødre; Følg hjertet ditt. Gjør det DU føler er riktig. Så går det som regel bra.

Skrevet

synes heller ikke det er slemt så lenge han ikke gråter og legger godt på seg :) Prøvde dette med jenta mi også, men hun begynte å gråte så hun trenger tydeligvis fortsatt nattmåltidene sine, men utsetter med smokken til hun tydelig vil ha mat, av og til sover hun en halvtime lenger, så det er da litt :) Her våkner hun presis kl 2 og vil ha mat, så lurer litt i blant om det er av vane eller sult, men hun er jo så lita enda også.

Skrevet

Hørtes ut som han har et sugebehov, ikke sult... :)

Skrevet

Nei det er ikke slemt. Min første var flaskebarn på denne alderen. Og jeg husker godt at dersom jeg fikk han til å hoppe over et nattmåltid med bruk av smokken så la jeg merke til at han tok litt mer melk pr flaske på dagtid, slik at det totale matinntaket ble det samme. Vil anta at babyer som spiser mm også fungerer på samme måten!

Så lenge du følger med på vektoppgangen går det helt sikkert fint.

Skrevet

Det er ikke slemt, men kanskje ikke sikkert så lurt heller! Synes godt du kan prøve dette en stund, men om han da plutselig blir kjempesulten på dagen og vil spise hver annen time eller mer må du huske at han kompenserer for noe og ikke begynne for tidlig med grøt eller mme eller noe (om du vil fortsette å amme selvfølgelig). En annen ting du bør tenke på er melkeproduksjonen din, vil du miste melk av å amme så skjeldent på natta?

Etter min erfaring kan det gå helt greit at de sover lengre perioder på natta, men da ender man oftes opp med flere økedøgn og en sulten baby på dagtid. Lillejenta mi begynte å sove lengelenge på natta da hun var bare 2 måneder (6-7 timer i strekk), men våknet hun fikk hun alltid mat. Hun spiste enormt masse på dagtid og spesielt like før hun sovnet for kvelden rundt 12-1 da, så ja, det var vel en normal mengde melk for en døgnperiode bare annerledes fordelt. Jeg mistet heldigvis ikke melka, men har alltid hatt masse ekstra melk så det bekymret jeg meg ikke over. Jeg fikk mensen tilbake tidlig da! Da hun var rundt 5 måneder fikk vi beskjed om å VEKKE henne om natta for å tilby pupp, og puppoman som hun er sa hun selvfølgelig ja. Vi gjorde dette i en uke for å se om vekta gikk opp, noe den ikke gjorde. Så da lot vi være, men siden hun var vant til disse måltidene begynte hun å spise et par ganger om natta igjen. Helt greit for meg altså, da ble det også færre matinger på dagen. I dag er hun 7 måneder og våkner enda 1-2 ganger om natta, noe jeg synes er helt greit fordi hun enda er primært morsmelkernært, og morsmelk ikke holder magen mett så lenge om gangen.

Skjønner jo at det er greit å sove, og om det funker å bruke tutten kan du prøve det videre, men prøv å se om vekta holder seg, han spiser masse mer om dagen og om melka di holder oppe nivået før du bestemmer deg for at slik skal det være fra nå av. Babyen din er enda veldig ung, og h*n vil jo sove lengre etterhvert uansett.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:)

Maewin: det hadde jeg ikke tenkt på, at han kan bli mer urolig og kreve hyppigere amming på dagtid. Jeg har mye melk, så er ikke så redd for å miste den i utgangspunktet, men det er jo viktig å ha den muligheten i bakhodet.

Jeg får tenke litt på det og se hva jeg gjør. Han sover jo egentlig fint om nettene i utgangspunktet også med 4-5 timer søvn i første soveperiode!

Skrevet

Jeg synes ikke det er slemt. For da hadde jeg også vært en slem mor, som gjør akkurat det samme! ;-)

Jeg var vel egentlig "super-slem", siden jeg startet med dette når knøttisen var 4 uker... Men det skal sies at han da sov fra 23-24 til ca. 04-05, helt av seg selv. Vi hadde nettopp begynt med smokk på den tiden, til bruk på dagtid, og prøvde for moro skyld å dytte i smokk når han våknet i 04-05 tiden, istedet for å stå opp og gi mat. Og han tok smokken uten å kny. Det var ikke sult, bare sugebehov. Rundt den tiden gikk vi opp i mengde på MME også, på dagen, så vi merket ikke noe ekstra sult. Og han har lagt godt på seg siden. Og sovet hele natten igjennom siden. Han får fortsatt smokk på morgenkvisten, i 06-07-tida. Da kan han ligge og dorme en time eller to ekstra. Og har ingen som helst rush med å få frokost når vi først står opp heller.

På dagtid får han mat ca. hver 3. time.

Min er omtrent like gammel som din.

Skrevet

Ammer ikke selv så jeg skal ikke uttale meg noe om det:) Men en tanke som slo meg fra da jeg pumpet på sykehuset, var at alle sa noe om denne fete melken som er der på natterstid:) Ble derfor rådet til og ikke hoppe over pumping på natten.....

Skrevet

Nei, jeg synest ikke det. Min baby har sovet hele natta uten mat siden han var 3 mnd(er nå 7,5 mnd). Tror at babyer lærer seg fort hvordan de skal få oppmerksomhet fra mamma og pappa.Ofte kan man høre det på skriking/sutring om de er sulten,trenger ny bleie, eller rett og slett bare vil ha kos/oppmerksomhet. Jeg er så "slem" at jeg av og til lar babyen ligge et par minutter før jeg tar den opp når den skriker(hører selfølgelig om det er sutring eller rell skriking). Dette fordi babyen skal bli vant til at man ikke kommer på minuttet når den ønsker oppmerksomhet.

Skrevet

Da er jeg også slem i så fall. Jeg prøver alltid med smokk først på natta og gir så pupp om det ikke funker. Gjorde det på eldstemann også. Viste seg at det ofte var sugebehov og ikke nødvendigvis behov for mat. De begge begynte ganske tidlig å sove helt til 4-5 før de de hadde første nattmåltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...