zassy☆ Skrevet 18. oktober 2011 #1 Skrevet 18. oktober 2011 jeg har littegrann vondt i det ene brystet i dag på et spesielt punkt, kan det være begynnende betennelse og kan jeg isåfall gjøre noe forebyggende? håper det ikke er det altså!! :S
AlmaN Skrevet 18. oktober 2011 #2 Skrevet 18. oktober 2011 Det kan være en tett melkegang. Men det kan utvikle seg til betennelse om det vedvarer. Du vil føle deg syk om det er betennelse. Les mer om dette på ammehjelpens hjemmesider. http://ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger Det er om å gjøre å få tømt brystet skikkelig, gjerne flere ganger daglig. Amming skal være det mest effektive, vanligvis. Du kan godt massere forsiktig innenfra og ut, men helst bare under utdrivinga. Ellers er det viktig å holde seg varm om brystet og unngå alt av klær som strammer. Gjerne gå noe uten bh også om du kan. Har du problemer med å få bort kulen med amming så kan du prøve å pumpe, da kan det være lurt å lene seg noe framover så tyngdekrafta hjelper til. Lykke til!
hufsetufs Skrevet 18. oktober 2011 #3 Skrevet 18. oktober 2011 Opplevde det samme, prøvde å massere forsiktig mens jeg amma, og i tillegg syns jeg det hjalp å ta en varm dusj og massere/ håndmelke forsiktig i dusjen. Syns det var vondt mens jeg holdt på men det ble bedre! Tok litt tid for min del værtfall så vær tålmodig ;-) Håper det ordner seg, brystbetennelse er ikke gøy.
AlmaN Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Godt poeng ja, å være tolmodig! Jeg har hatt tette melkeganger kanskje 4-5 ganger. Det har ofte tatt noe tid å få de helt tømt, kanskje et døgn eller to. Men det har gått til slutt, jeg har aldri fått betennelse.
zassy☆ Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2011 Takk for gode råd begge to, skal ta meg en varm dusj senere og prøve å massere litt under amming. Og holde meg varm!! Håper det ikke blir noe verre, har hørt mye skrekkhistorier om betennelse :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå