Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en ganske lang stund har han (9mnd) vært vanskelig å skifte bleie på, men nå er det helt umulig. Jeg gruer meg til hver gang. Han nekter ligge på rygg og bare ruller over på magen. Han står ikke veldig stødig og jeg klarer jo ikke vaske han skikkelig. I helga måtte en holde bena mens en tørka, men nå sitter jeg jo her alene. Jeg har prøvd det meste av underholdning, men ikke engang mobilen min får han til å ligge. Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik var eldstegutten min også på den alderen. Jeg fant ut at hvis jeg la han på tvers på ryggen på fanget mitt så klarte jeg å holde han fast (og han var da ikke like sprellete) slik at jeg fikk av bleien og fikk vasket. Byttet også til å bruke up&go bleier. Selv om han ikke står støtt så er det letter å få på en slik bleie mens gutten f.eks sitter på fanget enn å få på en vanlig bleie.

Etter litt trening var det veldig praktisk å bytte bleier på fanget :)

Lykke til, håper du finner en løsning som passer for dere!

Skrevet

Lillemor er bare 2 mnd gammel, så dette problemet har ikke vi enda. MEN, jeg har en bror som er en god del år yngre enn meg, og da han fremdeles var bleiegutt og ikke lå rolig på stellebordet gjorde storesøster kort prossess: Inn i dusjen med ungen, spyl av bæsjen, ut av dusjen, tørk. Etter et par ganger går dette kjemperaskt ;)

Skrevet

Hehe... du er ikke alene!!

Men her klarer han å bli avledet noen sekunder med f.eks en kremtube, så bytter jeg raskt over til hårbørste, deo, eller andre diverste dingser og duppeditter.

Men han ligger akkurat bare så lenge at jeg får tatt av bleia og kanskje dratt over med en våtserviett. Når han bæsjer så er løsningen her i gården og vaske han i vasken rett å slett, da får jeg bare holde han uansett hvor sliten jeg blir i armen, og så bare vaske det jeg kan. Så må jeg tørke mens jeg holder han i armene etterpå, og så må jeg bære han i stua og da klarer jeg akkurat å få på bleia mens han ligger på rygg å får en kul leke å se på, men det er bare noen sekunder. Når pappaen er hjemme må en holde han oppreist mens en tar på bleia... hehe, håpløse greier!!!

Skrevet

Dusj har jeg ikke tenk på... Det var en lur ide ;) vi bruker up'n'go og når han bare har tissa går det greit selvom jeg blir både svett og irritert, da skifter vi stående/sittende på fang. Jeg klarer bare ikke få han til å ligge samme om han har 10 forskjellige interessante ting å se på. Igår tenkte jeg faktisk: å nå skal det bli deilig å begynne å jobbe snart! Føler han plutselig er blitt litt vill sånn generelt. Vanskelig å kle på, vanskelig å mate, nekter sitte på fanget osv. Men sånn er det vel ;) takk for svar!

Skrevet

Hørte om noen som la barnet ned på gulvet, satt selv og brukte sine ben til og holde armer og overkroppen på barnet nede:) Det gikk så det susa det......for da har du jo to ledige hender:)

Skrevet

Vi hadde en sånn periode med vår eldste også. Men vi holdt han ganske fast i ro på stellebordet, inntil han måtte gi seg. Vi har ganske høyt stellebord og jeg kunne på en måte låse beina hans under albuene mine.Vi måtte nok finne frem litt nye leker og andre ting han kunne undersøke for hver gang vi skifta. (Det er ikke sikkert mobilen er like spennende hvis han har lånt den mange ganger før).

Seinere har han vært grei å skifte på. Syns også det var greit å venne han til at han må ligge på stellebordet, i og med at det er sånn de gjør det i barnehagen. De vil heller ikke ha up & go i barnehagen.

Stellebordet er også det klart beste for min rygg i lengden.

Skrevet

Jeg la ungen ned på golvet og holdt fast med beina en periode, det fungerte fint. Dusj kan også være greit om det er veldig skitne bleier. Med mindre barnet får sår hud av det er det heller ingen krise om man ikke får vasket absolutt ALLE krinkler og kroker hver gang. Bytt heller bleien og få hjelp til å vaske skikkelig senere på dagen.... (Jeg anbefaler det ikke, altså, men det går helt greit om man må.)

Det kan også gå greiere om man kler av ungen helt og bruker engangshansker selv - da unngår man bæsj på alle klærne, og det spiller ikke så stor rolle hvor man tar. Fordelen med hansker er at det er bare å vrenge dem av straks den nye bleien er på (eller den gamle er av og stumpen vaska), så har du rene hender til å fullføre resten av stellet. Det kan være litt pes om man må vaske hendene undervegs, selv om det er bare med vårserviett.

Ofte er det forresten lettere å fukte en vaskeklut eller et gjestehåndkle (30x50cm-typen) og vaske med dette enn med tynne små våtservietter.

Skrevet

Jeg lærte meg kjapt å skifte bleier på ei som sto på alle 4....

Enten så holdt jeg henne over armen min mens jeg vasket eller så bare vasket jeg mens hun sto på alle 4. Null problem, bare litt mer stress siden jeg måtte holde henne fast.

Når jenta mi rundet året sto hun helt stødig og bladde i en bok mens jeg skiftet bleie. Jeg bare løftet på ene beinet hennes når jeg måtte vaske etter bæsjen.

Skrevet

Om du holder begge fotsålene i en hånd, og hånden din opp mot navlen til barnet slik at barnet må bøye knærne, så låser du beina.

Ungen klarer heller ikke å snu seg uten at du har kontroll... jo mer urolig unge, jo fastere holder du grepet. Kan resultere i en sint unge, men da viser du samtidig hvem som bestemmer... Bøyde ben er det heller ingen kraft i i forhold til om de får sparke fritt

Prøvde mange ting men, det beste var å holde begge fotsålene i ei hånd, da hadde jeg ei hånd til å vaske, og evt tørke. Når stumpen var ren, satte jeg meg ned på gulvet med ham på fanget mitt og tok på bleien...

Skrevet

Takk for råd til alle! Blir nok bedre når han klarer stå helt stødig selv. Jeg har alltid brukt metoden med å holde føttene i en hånd, men nå snur han seg før jeg rekker ta tak... Han ligger aldri nede... Men, og dette er muligens i rekken av bjørnetjenester jeg gjør, så får han nå en kjeks... Da ligger han i ro og smiler bredt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...