Gå til innhold

Ang gulping og soving.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har en liten jente på ca 4 mnd. Hun har helt siden hun var et par dager gammel gulpet masse (her snakker vi bytte 4-5 bodyer for dagen, x antall gulpekluter og gulp som plasker i gulvet), kjempekjekt...

Problemet oppstår når hun skal sovne om kveldene. Hun ammes, gulper/raper litt og legges så i sengen med smokk og sovner fint. Så begynner moroa. etter ca 10 minutter våkner hun pga kaving pga gulping. Tar henne opp, får henne til å gulpe, og så fortsetter vi sånn. Etterhvert blir hun helt våken av alt dette styret, og det tar gjerne et par timer før hun sovner igjen. Da er klokken gjerne blitt bort i 2-3 tiden på natten. da sovner hun gjerne og sover noen timer, men veldig urolig søvn, masse kaving og svelgelyder, og våkner helt dersom jeg ikke løfter henne opp og lar henne sove mer eller mindre oppreist på brystkassen min.

Jeg begynner å bli ganske sliten av dette her og lurer på om det er noen som har noen gode råd å komme med? Evt har peiling på når det er vanlig at de begynner å gulpe mindre?

Har selvfølgelig bygget opp sengen i hodeenden, det hjelper noe, men ikke nok.

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er vanlig at de begynner å gulpe mindre!

Hun er fortsatt såpass liten, det kommer helt sikkert til å bli bedre.

Det høres veldig slitsomt ut det du beskriver.

Kanskje du kan få henne til å gulpe eller rape noe mer før du legger henne? Hun har tydeligvis mer på lager enn det hun får opp med det samme. Han du prøvd å la henne "sitte" på fanget ditt, litt fremoverlent? Det kan muligens fungere bedre enn å legge henne over skuldra, som jo er mest vanlig.

Vi har også en som har gulpa en del til tider. Har vært værre i perioder når han har fått veldig mye mat. Det har jo variert litt hvor mye jeg produserer. Noen ganger når jeg har mye melk har jeg kanskje prøvd å dytte i han litt ekstra, det har ikke alltid vært så lurt..

Passer du på å tømme hvert bryst skikkelig før du bytter? Har du mye melk så er det kanskje fristende å bare ta noe av hvert, men da går dere glipp av den fete melka som kommer til slutt. Det kan muligens hjelpe å tømme første brystet omhyggelig før du bytter. Så før du heller tømme noe av det andre med pumpe dersom du har behov for å få det tømt før du legger deg.

Vi har ikke brukt smokk, vet ikke om det har noe å si.

Skrevet

Det høres utrolig slitsomt ut! Vet at det fins en slags mme som man kan gi til slutt som legger seg som et slags lokk på toppen av maten for å hindre gulping, men jeg ville forhørt meg på helsestasjonen om det kan være noe mer alvorlig enn "bare" gulp (f.eks refluks).

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Rart det bare er på kvelden...

Har du prøvd å la henne rape (og deretter evt gulping) underveis i måltidet?

Ville kanskje prøvd å amme bare på ene brystet til kvelds noen dager for å se om gulpingen skyldes at du har mye melk på kvelden og hun overspiser. Hvis ikke du føler at hun da får alt for lite mat.

Har du tenkt på om det kan være noe du spiser til en fast tid hver dag som hun reagerer på (derav gulping/ubehag)?

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Ps: min gulper mindre etter mindre amming og mer innføring av fast føde... Når hun i perioder gulper mer kutter jeg ned på matmengden og det ser ut til å funke greit. For min jente ser det ut til at hun gulper mindre om vi klarerå unngå mye bevegelse, lek og press på magen etter melk. Men gulper litt fremdeles nesten hver dag og er nå snart 10 mnd gammel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...