Gå til innhold

SØVN...igjen.. Tips om rutiner dag og nattsoving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini på 4 mnd har siste mnd hatt 3 eller oftes 4 dupper på dagtid. Hun står ofte tidlig opp, mellom 5.30 og 7 en gang. Er da våken ofte kun en drøy time før hun sovner. Neste dupp kommer oftest etter 1-2timer. Begge dupper på 40min, veldig regelmessig der! Rundt 12 triller vi tur, sover da igjen ofte 40min. Prøver også å få til en dupp mellom 15 0g 16. Til alle dupper må hun bysses/danses i søvn. Legger seg ca 8 etter intensvi amming...

Våkner ofte hver 2-3time gjennom natten, ganske slitsomt! Sett at flere andre har fått råd om å kutte ned på dagsøvn osv, litt usikker på om det gjelder meg. Før sov hun ikke på dagen i det hele tatt, og hverdagen har blitt så mye bedre nå som hun sover! Blir fryktelig gretten når hun er trett også.. Noen som har noen gode forslag til hvordan få til bedre/lengre nattesøvn? Ser med gru frem til å stille klokken bakover.....;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg ser også like lite frem til å snu klokken! Det er alltid så pyton!!

Når det gjelder søvn og babyen din, så ville jeg ikke redusert dagsovingen. Synes ikke hun sover for mye. Heller motsatt! Jeg har en baby på snart 6 mnd som ligner litt på din, bortsett fra at han sover noe lengre på dagen. Mellom 3 og 4 timer tilsammen. Nå får han grøt, så nattesøvnen har bedret seg noe - men den er langt fra optimal. Akkurat nå får jeg ikke gjort så mye anderledes. Han får nok mat på dagen (jeg forsøker å dytte i ham så lenge han gaper), og jeg øver og øver på å få ham til å sove uten at jeg trenger å amme ham i søvn etter nattammingen. Med min mellomste (som var et troll mht søvn), brukte jeg mye energi på å tenke på hvor lite han sov og hva jeg kunne gjøre med det (det er vanskelig å la være). Med minstemann forsøker jeg å "la humla suse" litt;-) Jeg tar tiden til hjelp - for jeg vet det blir bedre. Det er trøsten og erfaringen. Jeg har på en måte innfunnet meg med at det blir lite søvn på meg en tid fremover (kanskje i et halvt år til), og jeg har det faktisk mye bedre etter at jeg innfant meg med det.

Det betyr ikke at jeg ikke har rutiner, og forsøker å spore ham over i en rutine jeg liker - men jeg blir ikke frustrert over at jeg ikke helt får det til. Det handler veldig mye om barnets personlighet også. Noen barn er vanskelige å få inn i våre rytmer, andre ikke. Ofte begynner barnet å sove bedre uten at vi nødvendigvis har gjort noe anderledes. Det går opp og ned med disse babyene. Når man tror man har en rutine, så har man ikke det lenger;-)

Babytiden er uforutsigbar for veldig mange. Og det blir faktisk litt lettere om man bare aksepterer det.

Skrevet

Jeg har en jente på 6 mnd som blir lagt 1,5-2 timer mellom hver lur, men hun sov svæææært lite fra 2,5-4 mnd alder, så hun har en del "å ta igjen".. hun blir også veldig gretten når hun er trøtt, og da legger jeg henne. Hun må også trilles/vugges i søvn på dagen, om kvelden tar det som ofte mellom 30-60 min å få henne til å sove..Hun har spist 3 ganger fra hun har lagt seg til hun står opp..

Vi har begynt å gå til en søvnterapaut fordi vi har så store problemer med henne og søvn. Hun ba oss om å begynne å kutte ut et nattmåltid fordi hun trenger det rett og slett ikke:) Men det er nok sikkert ikke aktuelt for deg som har en så liten baby:) Og når vi fikk til dette med å nattavvenne henne, så kom dagsrutinene til å falle på plass også:) Hun mente at min jente fortsatt var liten, og det var ikke unormalt at man ikke hadde rutiner.. selvom det er mange som får til dette med rutiner tidlig!

Du vil/kan ikke prøve å gi henne en flaske mme om kvelden da og se om natten blir bedre?

Skrevet

Hei!

Jeg er en tulle som har vært veldig urolig annenhver dag. Så jeg fant ut at nå må jeg finne ut av noen rutiner så ikke jeg blir så stressa og sliten. Kan kanskje hjelpe på lille jenta også? Hun er nå 9 uker. Det vi har startet med nå er at vi står opp når hun våkner mellom 7 og 9. Vi spiser, skifter og hun ligger å titter litt på TV og uroen sin mens jeg ordner med. Etter ca en time går vi tur for da trenger hun å sove. Ca en time med tur (og trim for mor) og deretter ligger hun ute å sover. Ofte litt urolig, men kan gå ut å rugge trille litt hver gang og hun sovner til kanskje 15-20 min igjen. Da får jeg gjort litt innimellom og hun får så mye søvn som mulig. Så er vi litt våkne midt på dagen 12 - 15 men små dupper innimellom. Tar gjerne en kafetur eller biltur så hun får litt powernaps:) Så er det i vogna igjen fra ca 15 - 17.30. Prøve å få henne til å sove så mye som mulig. Men er mye ute å rugger! Huff.. Også legger vi oss ca 18.30.. Hun trenger mye søvn:)

Hun spiser ca hver 4-5 time om natta..

Det er et slit og jeg gleder meg til de blir litt større! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...