Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Var på kontroll hos jordmor i dag (er 23 uker på vei), og alt så egentlig veldig fint ut. Hun tok blodsukkeret mitt på slutten av kontrollen, fordi hun allerede hadde stukket meg for å se på jernlageret. Hun spurte deretter hva jeg hadde spist til lunsj, og sa som sant var at jeg hadde spist to brødskiver med leverpostei. Hun mente at jeg måtte ha spist noe annet, og kom på at jeg drakk litt cola rett før jeg dro. Fikk da beskjed om at jeg hadde litt høyt blodsukker, og hun målte det til 6,3. Har null peiling på blodsukker, men lurer på om dette er så ille? Fikk en liten "skjennepreken" om at cola var absolutt fy... hehe, jada jeg vet*s*
SNURF 5 GUTTER Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Blodsukkeret skal ver fra 4 til 7.
Glow2011 Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg har svangerskapsdiabetes og måler blodsukkeret mitt 5 ganger for dagen. Før måltid skal blodsukkeret ligger på under 6 og 1,5 time etter måltid skal det ligge under 7. Så du var jo innenfor det. Etter frokost med tre knekkebrød, (evt to-tre skiver fedonbrød) ligger jeg ca på 5.0-6.1. Så lenge du har et litt bevisst forhold til sukkermengde, så tror jeg ikke du skal bekymre deg :-)
Snelafel Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 Det kommer an på hvilke referanseverdier man går etter. Referanseverdiene som vi har på legekontoret er: fastende blodsukker <5 og ikke fastende <8.
Doodlita Skrevet 17. oktober 2011 #6 Skrevet 17. oktober 2011 For mennesker som ikke har diabetes, varierer blodsukkeret som oftest mellom 3 og 6, det kan ligge rett over seks rett etter mat, særlig hvis du har spist mye sukker. Dersom blodsukkeret stiger over 7,4 har du diabetes. Noen får svangerskapsdiabetes, og da er det strenge krav eller mål til hvor blodsukkeret skal ligge, som en ovenfor her listet opp. Grunnen til dette er at hvis ditt blodsukker er for høyt, vil babyen produsere mer insulin for å kompensere for dette noe som kan føre til at den legger for mye på seg + at den kan få problemer med for lavt blodsukker etter fødselen (hvis den produserer for mye insulin over tid, vil den nemlig fortsette å gjøre det etter fødsel, og det er ikke bra.) Et tilfeldig mål på 6,3 ville jeg ikke bekymret over, men det kan være en ide å følge rådet hennes med å være litt forsiktig med sukker, samt med om sukkerbelastningstest (hvis du ikke blir tilbydd det) i uke 28.
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 18. oktober 2011 #7 Skrevet 18. oktober 2011 Blodsukkeret skal ligge på 4-7, 6,3 får du ikke av bare brødskiver med leverpostei, er nok derfor hun var litt "pågående" Blodsukkeret mitt ligger konstant mellom 4,6 og 5,4. Om jeg så spiser masse godis og drikker brus, så går det ikke over 5,4. Veldig fornøyd med det. Sist svangerskap slet jeg med for lavt blodsukker, lå konstant mellom 2,7 og 3,6 :-/ hadde ikke svangerskapsdiabetes da (så klart) men slet med å spise/holde på maten. Skal sies, jeg har en samboer som har diabetes, så jeg låner aparatet hans tidt og ofte og følger opp, er små redd for å få svangerskapsdiabetes (er 170 høy, veide 88 kg før svangerskapet, veier nå 90,3) og det er diabetes i familien, vet jo at det og svangerskapsdiabetes ikke henger sammen, men jeg liker best å følge opp, tilfelle, så jeg får hjelp med det fortest mulig, om det skulle bli noe tul
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå