julibaby10 Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Har hørt at når man fullammer er man ganske sikker på å ikke bli gravid. Jeg fullammer, men kan brått gå 9-10 timer på kvelden/natta hvor jeg ikke ammer. Vil jo ikke vekke småen min når han sover så godt! Hvor trygt er da amming som prevensjon? Er 11 uker siden jeg fødte, og har ikke fått no mensen ennå. Redd for å bli gravid igjen =P Skal på GU om ikke så lenge, og funderer og funderer på hva slags prevensjon jeg skal velge. Noen med erfaringer eller anbefalninger?
abella Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg kjenner flere unger som ble til mens mamma ammet og trodde at det var prevensjon, så det ville jeg absolutt ikke satset på hvis dere ikke ønsker to tette! 9-10 timer uten amming om natta er også såpass lenge mellom ammingene at det antagelig gjør ammingen enda mindre sikker som prevensjonsmetode.
Tuppen & Lillemor Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Spurte helsesøster og hun sa at det ikke kan gå mer enn 6 timer mellom hver amming hvis det skal fungere som prevensjon. Lurer veldig på hva slags prevensjon jeg også skal velge, så kom gjerne med deres synspunkter på dette området jenter!
ToneC Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Tipper du får igjen mensen snart når det går så lenge mellom ammingene.. Det fikk jeg (ammet ikke så mye på natten en periode). Og jeg har eggløsning og alt, så IKKE bruk det som prevensjon om du ikke vil ha en liten en til;-)
Cruella De Vil Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 Det at amming fungerer som prevensjon er nok en sannhet med modifikasjoner, er jeg redd... Jeg kjenner til altfor mange som har fått en uventet nr. 2 mens de fortsatt ammet nr. 1... Så hvis du ikke skal ha flere barn med det første, bør du bruke kondom frem til du er igang på ny prevensjon, for sikkerhets skyld. Jeg fikk satt inn p-stav i dag - er spent på om jeg er blant de som får kjipe bivirkninger eller ikke. Jeg gleder meg uansett til å slippe å huske pillen i 3 år fremover...
junijente2011 Skrevet 17. oktober 2011 #6 Skrevet 17. oktober 2011 Fullamming er visstnok det sikreste prevensjonsmiddelet-med mindre det går mer enn 5 timer mellom ammingene. Men tror nok jeg ville suplert med kondom for sikkerhetsskyld!
julibaby10 Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2011 Takk for svar Tror nesten jeg må kjøpe en test, og være varsom frem til jeg skal til gynekologen. Vil gjerne ha en nr 2, men ikke riktig ennå Vurderer p-stav, men er veldig usikker :s Pillen er lett å glemme, det er sønnen min et bevis på!(uten av det er noe negativt) Kondom er lite suksess her i huset, og p-sprøyte har jeg utelukket. Så da er det eventuelt spiral..... hmmm... ikke så lett
julibaby10 Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2011 Takk for svar Tror nesten jeg må kjøpe en test, og være varsom frem til jeg skal til gynekologen. Vil gjerne ha en nr 2, men ikke riktig ennå Vurderer p-stav, men er veldig usikker :s Pillen er lett å glemme, det er sønnen min et bevis på!(uten av det er noe negativt) Kondom er lite suksess her i huset, og p-sprøyte har jeg utelukket. Så da er det eventuelt spiral..... hmmm... ikke så lett
zassy☆ Skrevet 17. oktober 2011 #9 Skrevet 17. oktober 2011 Legen min sa at amming overhodet ikke var en sikker prevensjonsmetode. Jeg startet på minipillen, har på alarm på tlf min hver dag for å huske den, hehe, funker fint så langt:)
april2011mamma Skrevet 18. oktober 2011 #10 Skrevet 18. oktober 2011 de jeg kjenner av mine venner som er leger sier også at amming absolutt ikke er sikker prevansjon!! samme sa gynekologen min.... så ville passet godt på ja hehe jeg har fått nuvaring på.. p-rng. hadde det før jeg ble gravid også og er kjempefornøyd! den har du ikke i 3 uker av gangen.. ingen hormonelle bivirkninger... veldig sjeldnt man får det av den... så den anbefaler jeg.. og vil man utsette mensen(om man skal reise for eksempel) så tar man ut en ring og setter en ny inn med engang.. istedenfor å vente en uke... smart:)
lillenims Skrevet 18. oktober 2011 #11 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg er ammehjelper, og her er Ammehjelpens artikkel om amming som prevensjon: http://ammehjelpen.no/artikkel/101/Amming-som-prevensjon-LAM Amming er like sikker prevensjon som minipille forutsatt 1. At barnet er under 6 måneder gammelt. 2. At barnet fullammes. Med det menes det at barnet får morsmelk som eneste ernæring, og at det ammes også om natten. Det må heller ikke gå for lenge mellom ammingene, dvs at det må være omtrent jevn avstand mellom samtlige amminger. 3. At mor ikke har fått igjen menstruasjonen. Det forutsetter også at mor ikke har hatt blødninger senere enn 6 uker etter fødselen. ALLE kriteriene MÅ være oppfylt, hele tiden. Når det innimellom går 9-10 timer mellom ammingen om natten, er det altså ikke lenger effektiv prevensjon, og i motsetning til p-piller, der du er sikker igjen to uker etter at du glemte en pille, så er det ikke reversibelt når du ammer. Du kan altså ikke nå gå over til å amme hver 3. time og anta at det er sikker prevensjon. (Prosessen med eggløsning kan være startet.) All statistikk om sikkerhet på prevensjon gjelder på gruppenivå, dvs at dersom 1000 kvinner bruker en form for prevensjon så betyr 99% sikker at 10 av dem blir gravide. Det betyr ikke at det er 1% sjanse for at du som individ skal bli gravid. De fleste preventiver har faktisk ganske høy "feilrate", spesielt om de brukes feil (forsinket eller glemt pille, sprukket kondom, "skulle bare"...), men det hender også at man blir gravid selv om man tar p-pillene akkurat når man skal, hver eneste gang.
julibaby10 Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 18. oktober 2011 Tusen takk for svar, dere! Var dette jeg hadde en liten mistanke om... Får ta meg en tur på apoteket tenker jeg, å utelukke at jeg er gravid igjen nå, for å være på den sikre siden Så får vi være mer forsiktig frem til jeg begynner på prevensjon av noe slag!
AlmaN Skrevet 18. oktober 2011 #13 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg vil si at det er veldig individuelt om amming virker som prevensjon. Vet om ei som ble gravid seks uker etter fødselen, selv om hun amma mye. Jeg fikk ikke tilbake mensen før jeg var helt ferdig med å amme førstemann- over et år etter fødsel.
magica fra tryll Skrevet 18. oktober 2011 #14 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg har ved de tre siste graviditetene fått tilbake mensen etter 6 uker, til tross for fullamming hyppig.....
Maewin Skrevet 18. oktober 2011 #15 Skrevet 18. oktober 2011 Eggløsningen foregår jo før du får første mens, så derfor er det skummelt å tenke at amming gir full beskyttelse. Jeg fikk mensen tilbake etter 2 måneder, men da sov mini lenge om natta uten mat, så tror nok det var derfor..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå