Gå til innhold

Vekke henne etter 3 timer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille frøken på 3 mnd kan spesielt på formiddagen, tidlig ettermiddag sove leeenge. Jeg har hele tiden vært av den oppfatning at de lengste søvnperiodene skal være på natta og dermed bruker jeg å vekke henne etter 3 timer, noen ganger 3 1/2.

Men så hører man jo at søvn avler søvn og flere med babyer som jeg snakker med, synes det er unødvendig å vekke.

Spesielt når jeg "krangler" med henne senere på dagen når hun er overtrøtt og ikke finner roen, er det litt kjipt å vekke henne når hun sover godt.

Samtidig virker det litt som at hun trenger å fordele søvnen litt utover, har skjedd når hun har sovet for lenge at hun ikke vil sove når hun burde ved "neste runde" og dermed blir Overtrøtt.

Hehe, her ble det mye frem og tilbake, det jeg lurer på er om dere vekker babyene på dagtid...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke vekket en sovende baby. Babyer har svært stort søvnbehov og kan gjerne ha flere lage soveøkter på dagen og allikevel sove bra om natten. Det er også kanskje noe tidlig å kjøre babyen inn i dine rutiner, men her er babyer så forskjellige. Jeg pleier å lage rutinene til babyene ved å observere mat- og søvnmønster over en lengre periode og tilpasse rutinene etter det. Da får vi en rutine som passer babyen og ikke en babyen må presses inn i.

Og som du sier, søvn avler søvn, så jeg prøver å få mine til å sove mye. Så lenge babyen spiser bra og legger på seg skal det ikke være nødvendig å vekke den.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har hatt 2 små som nesten aldri sov, så jeg vekker konsekvent ikke min lille frøken på snart 3 mnd:) Hun sover godt både dag og natt så det er ikke et problem foreløpig. Dersom hun slutter å sove om natten så skal jeg nok vurdere det;)

Skrevet

Hadde bare latt henne sove.

Og heller begynt å vekke henne når hun er eldre om det skulle gå ut over nattesøvnen...

Skrevet

Har min første baby, så jeg har ikke mye erfaring, men jeg lar han bare sove. Han er litt chubby, så han får nok mat. Han er blid og aktiv når han er våken, så han er ikke dårlig. Han kan sove fra 6-8 timer noen ganger. Må sjekke flere ganger at han puster.. he he. Men lar han sove så lenge vi ikke skal noe. Han er litt over 2 mnd.

Skrevet

Ja, kanskje det er helt unødvendig å holde på å vekke henne, tror jammen jeg skal prøve å la henne sove akkurat så lenge hun vil, så får jeg se:)

Skrevet

Min 11 ukersbaby vekkes ikke på dagen. Etterhvert kommer jeg til å finne tidspunktene som er det seineste han kan sove (feks ikke sove etter fem), men det er først når han blir eldre:) Husker ikke helt når vi begynte med "seineste blund" til min eldste, men hun var rundt 5-6 måneder tror jeg. På dagtid fikk hun fortsatt sove så lange blunder hun ville ha. Hun kunne sove 3 timer, være våken et par timer, for så å sove 3 timer igjen. Og fortsatt sove godt om natta. Men altså med en fast våkentid på kvelden. Da vekte jeg henne, hvis hun fortsatt sov.

Håper den lille får sove godt i natt:)

Skrevet

Helt enig med de over her. La henne sove.En overtrett baby sover sjelden godt på natten. Minsten min er snart 6 mnd, og jeg holder ham nå våken fra kl 16. Det har jeg holdt på med i et par uker. Før kl 16 derimot, lar jeg ham sove akkurat så mye og så lenge han vil.

Skrevet

Jeg har vekt babyen vår og fikk beskjed av helsesøster å gjøre det. Det fordi barnet ikke skulle snu døgnet og sove mer på dagen enn på natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...