Gå til innhold

Slutte å koke flasker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan man slutte å koke flaskene og begynne å vaske de i oppvaskemaskinen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vasket de i oppvaskmaskinen hele tiden. Men har kokt de etterpå for sikkerhetsskyld.

Nå som hun nærmer seg 6 mnd koker jeg de ikke lenger om de har vært vasket i oppvaskmaskinen. Vasker jeg for hånd koker jeg de.

Etter 6 mnd skal det visstnok være greit å ikke koke lenger.

Skrevet

Okei, takk skal du ha :) Her er småtten 4 1/2 mnd så får koke litt til da :)

Skrevet

6 mnd:-) Men har du oppvaskmaskin med temp på 70 grader er det ikke nødvendig å koke etterpå.. Jeg gjorde det fra ca 4 mnd. Før det vasket jeg alltid for hånd og kokte etterpå. Det hender en gang i blant at jeg koker suttene og hiver flasketuttene oppi samtidig:-)

Skrevet

Står bare 65 grader, går vel ikke det da...? :(

Skrevet

Jeg har alltid hørt at man kan slutte å sterilisere flasker etc. fra 4 måneders alder. For da putter de alt i munnen likevel...

Skrevet

Grunnen til at man koker er vel pga melkebakteriene. Disse kan jo gi litt verre konsekvenser enn de vanlige bakteriene vi omgir oss med

Skrevet

Her sa faktisk hs at fra 3 måneder var det greit å vaske de i oppvaskmaskin (på 70 grader) så lenge man kokte smokkene.. Men da må jeg jo koke uansett så da koker jeg liksågodt alt ;)

Skrevet

Jeg sluttet å koke flasker å smokker når jenta mi var 4 mnd, for da spiser de jo på alt de kommer over uansett. Å da er det jo ikke så mye påeng i å vaske flaskene. Jeg begynte da å vaske flaskene i oppvaskmaskinen og smokkene som hører til vasker jeg under rennende vann i vasken med litt salospray deretter skyller godt! Dette har fungert kjempe fint :) Ingen plager i magen hos den lille heller! å veeeeldig deilig å slippe styret med koking å greier :)

Lykke til! :)

Skrevet

Frister jo veldig å bare slenge de inni oppvaskemaskinen men har bare 65 grader ser det ut som så får nok holde på med kokingen litt til...Men kor lenge det vet man jo ikke :P hehe

Skrevet

Ved 3 mnd sa hs og vi sluttet ved 4 mnd.

Skrevet

hmmm her sier HS at man slipper koking så lenge man skylder flaskene i kaldt vann med en gang etter bruk.. har det faktisk fra to forskjelllige hold så vi har ikke vært nøye på koking. ang smokk har vi fått beskjed om å koke de når de er helt nye og siden bare skylde de i kaldt vann og innimellom vaske de.

litt snodig dette med koking for når man ammer så vasker man ikke puppen mellom hver amming og der ligger det jo ofte litt melk i bh/innlegg og er jo ikke superren hele dagen akkurat..

mye forskjelling info man får fra fagfolket:(

Skrevet

Vi sluttet rundt 4-mnd alderen, samtidig som vi sluttet å koke vannet. Det har vi gjort med begge vår barn og det har gått fint hos oss ihvertfall.

Skrevet

Hei,

ifølge flaskeposten (som har referert med Mattilsynet) kan man begynne å vaske dem i oppvaskmaskinen fra ca. 3 måneders alder, se https://www.facebook.com/note.php?note_id=225636097465178.

Det er viktig å sterilisere flaskene og smokkene så lenge babyen er spedbarn, siden de tåler mindre da, og melkebakterier kan være skumle. :(

Se ellers forumet Flaskemelk, der ligger allerede svarene på mange av spørsmålene man har rundt det å ha flaskebarn (jeg fikk f.eks. svar på ditt spm der tidligere selv, og referer da det videre her :)).

Skrevet

Jeg steriliserer flaskene i mikrobølgeovn så lenge de får mme. Det går raskt og greit og så slipper jeg å ta opp store deler av oppvaskmaskinen med flasker og smokker.

Og så må jeg bare kommentere det noen sier over her om at det ikke er så viktig med sterilisering av flasker siden babyer tygger på alt uansett. Da har du misforstått grunnen til at man steriliserer. Det handler ikke om generelle bakterier og skit, men om melkebakterier spesifikt og det soøker man ikke med. Så det har ingenting å si om babyen er en måned eller ett år, flaskene skal være rene for melkebakterier.

Skrevet

Dumt spørsmål kanskje, men hvordan steriliserer man flasker og smokker i mikrobølgeovn? Jeg pleier å koke på ovnen, men det tar jo litt tid, så det er kanskje raskere i mikroen?

Skrevet

I følge helsedirektoratet behøver du ikke koke flaskene men vaske i oppvaskmaskin på varmeste program. Se http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/morsmelkerstatning/

Jeg har hatt flaskene i oppvaskmaskinen nesten hele veien (helt til jeg fikk tips om denne siden fra helsesøster). Dette står også i boken ernæring for spebarn eller hva den heter som jeg fikk av helsesøster.

Men jeg har opplevd at smukkene ikke blir helt rene i oppvaskmaskin, dvs at jeg fant mugg rester i en. Etter det har jeg vasket og kokt smukkene for seg. Det sparer jo masse jobb å kunne ta flaskene i oppvaskmaskinen. Det er jo kjedelig å vaske og koke smukker, men mye større jobb å koke alle faskene i tillegg.

Skrevet

Vi kjøpte mikrosterilisator fra Philips Avent. Kostet 299 på coop obs supermarked og det selges på mange forskjellige plasser. Man plasserer flaskene i en plastboks, heller 200 ml vann i bunnen, setter den i mikroen i noen minutter og tadaa, flaskene er sterilisert.

Så kan man ta av lokket og bare la flasker og smokker stå og tørke i boksen. Den er også genial til å oppbevare alle flaskene når man skal ut å reise. Dessuten kan du få sterilisert flaskene på en lettvint måte når man er ute og reiser. De fleste bensinstasjoner eller cafeer har mikrobølgeovn :)

Vel verdt investering som ikke koster noe særlig heller :)

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at 65 grader er bra nok, er vel ved 60 de fleste bakterier drepes.

Men hvorfor man må kokei begynnelsen og ikke senere, når melkebakteriene er de samme hele veien, det vet jeg ikke.

Skulle gjerne hatt et skikkelig svar på dette :)

Skrevet

Fordi babyene tåler mer etterhvert som de blir eldre...de får bedre immunforsvar og kan takle de bakteriene som kan gjøre de syke når de er små(under 6 mnd)

Skrevet

Jeg skylder de i kaldt vann og vasker de i oppvaskmasin.

koker alt etterpå...

Mulig jeg er hysterisk, men flaskene er i alle fall rene.. Hehe..

Tenkte å holde på med det til hun er 6 mnd.

Hs sa til meg at jeg kunne slutte og koke når hun lå på gulvet og puttet ting i munnen.

Så egentlig kan jeg slutte snart... men neida, jeg koker..

Men altså, har jeg plutselig glemt å koke, så gir jeg et måltid på ukokt flaske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...