beccis'en Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg har gitt ferdigblandet NAN da jeg synes det tar mye mindre tid. Men det blir jo mye dyrere i lengden. Dere som gir pulver, hvordan gjør dere det for å bli mest effektive?
Babyønske �� Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Nå har jeg bare gitt en flaske eller to for dag, da jeg hovedsaklig har ammet, (men har hatt litt lite melk.) Så jeg har laget flaskene etterhvert. Har hatt kokt vann da, så jeg slipper å koke opp og vente på at det skal avkjøles. Men det jeg har skjønt at de som kun gir flaske gjør, er å fylle flaskene med vann og sette de i kjøleskapet, for så å varme i micro (eller bare fylle flaskene halvt opp og etterfylle med kokende vann for å få riktig temp.) Blander så i pulver. På grunn av bakterieoppblomstring er det ikke anbefalt å oppbevare ferdigblandet mme over flere timer.
Cruella De Vil Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Hei, det går mye raskere å blande MME der og da enn å varme opp ferdigblandet MME. Vi bruker ferdigblandet MME også, men stort sett bare når vi er ute av huset siden det da kan være enklere. Men det går fint an å ha med termos og pulver ut også. Men det man gjør ift pulver er at man koker opp vann i vannkokeren, og fyller en flaske med det kokte vannet og setter vannet til avkjøling på benken. Når det har blitt lunkent, setter man det i kjøleskapet. Når babyen skal ha mat, koker man opp bittelitt vann i vannkokeren, og fyller opp flasken med kaldt vann fra kjøleskapet og varmt vann fra vannkokeren (ca. 2 deler kaldt vann og 1 del varmt vann for 37-40 grader). Du finner fort ut av hvor mye varmt og kaldt du skal blande til de forskjellige mengdene vann. Så heller du i pulveret, rister, og maten er klar. Mye raskere enn å vente på ferdigblandet MME som står i vannbad, og melken er perfekt temperert med en gang. Og det blir billigere...
Tauriel Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg gjør nesten som de på sykehuset, blander opp noen måltider og setter de i kjøleskapet (sykehuset har mugger med mme stående i kjøleskapet, åpent for alle). Putter de i microen (vet ikke hvordan det skrives) og varmer opp. Men man må riste veldig godt når man varmer dens slik. Grunnen for at de ikke alltid anbefaler dette er pga varm flekker, rister man den godt blir disse fordelt
☀ Lille prinsesse - juli2011 ☀ Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 Vi bruker bare pulver og vannkoker. Er ikke så mye på farten, men har da med vann i rett temperatur på termos (eller litt varmere), blander og rister. Tar litt mer plass, men helt ok.
Farrah84 Skrevet 17. oktober 2011 #6 Skrevet 17. oktober 2011 Hvis du gir mye MME og har tenkt til å gjøre det en stund kan jeg anbefale vannkoker med termostat med f.eks 40,60,80 og 100 grader, den koster jo litt men jeg synes det har vært verdt det. Har bare masse koktkaldt vann i kjøleskapet og når babyen skal ha mat heller man det i vannkokeren og setter på 40 grader, når man får pulveret oppi er det perfekt temperatur Nå når gutten min har blitt 6 mnd og jeg ikke trenger å koke vann lenger heller jeg bare på kaldt vann fra springen og varmer opp til 40 grader
cærriz Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 Hjemme har jeg ferdigkokt vann på flasker i kjøleskapet, kjører en i microen på 25 sekunder, fyller med pulver og rister godt. På farta har jeg en flaske kaldt vann, varmt vann på termos, blander dette til passende tempratur, heller i pulver fra dispenser og rister:)
beccis'en Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2011 Tusen takk for svar alle sammen:) nå har jeg kokt vann i kjøleskapet og blander med kokt vann:) det gikk jo kjempe fort og greit! Nå ble jeg glad:)
Håpefull77 Skrevet 17. oktober 2011 #9 Skrevet 17. oktober 2011 og du får kjøpt pulverdispenserbokser som har rom til 3 måltider. Det er veldig enkelt å måle opp og ha klart pulver også... sparer tid ved en sulten unge. Jeg har vent barnet til å drikke litt kald melk. Er vi på tur bruker vi kartong med ferdigblandet hipp. Det renner ned som bare det, slipper oppvarming, pulverdispenser, varmt og kaldt vann. Det er ikke anbefalt å ha ferdigblandet mme i kjøleskap. Sykehuset jeg var på hadde ikke det. Se link til helsedirektoratet: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/morsmelkerstatning/
C.L.H85 Skrevet 17. oktober 2011 #10 Skrevet 17. oktober 2011 Pleier å koke opp vann, fyller så mye vann jeg skal ha i flaske, avkjøles å settes i kjøleskap, tar ut varmer på 40 sec i microen, oppi med pulver-riste,riste ferdig;) Hadde for 3-6 måltider av gangen:) Sterilt vann skal holde ca 24 timer i kjøleskap...
Regina Phalange Skrevet 17. oktober 2011 #11 Skrevet 17. oktober 2011 Slenger meg på, ettersom jeg har begynt å spe på med litt flaske på kvelden og stort sett bare brukt ferdigblandet NAN. Er det ok å koke vann i vannkoker? Og til dere som har ferdigkokt vann i kjøleskapet, hva slags flasker oppbevarer dere det i? Og har dere sterilisert de flaskene på forhånd? Min lille er 4 mnd.
C.L.H85 Skrevet 17. oktober 2011 #12 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg kjøpte 14!! dr brown flasker(er lat,Kan kjøpe lokk til dem, ellers brukte jeg bare toppene som fulgte med), steriliserte dem, kokte vann i vannkoker og helte på flasker. Helt greit å bruke vannkoker, men ikke vitsi å la vannet avkjøles i den. Kjøpte 2 pulverdispensere, slik at jeg hadde 6 måltider ferdig oppmålt;) Slapp å sterilisere mer enn annenhver dag med så mange flasker:) Min spiste masse i begynnelsen, da jeg begynte å gi mme når hun var 2 uker.
beccis'en Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #13 Skrevet 18. oktober 2011 Hvor får man kjøpt pulverdispenser???
Cruella De Vil Skrevet 18. oktober 2011 #15 Skrevet 18. oktober 2011 Vi kjøpte vår på Meny, vi, men det var for 2 år siden, så jeg kan ikke garantere at de fortsatt fører det. Men Avent sin dispenser (som er den vi har) ble i hvert fall solgt i diverse dagligvareforretninger før. Kjekt å ha med på tur.
Håpefull77 Skrevet 18. oktober 2011 #16 Skrevet 18. oktober 2011 Om du ikke finner det i større dagligvare så har de det på barneutstyrsforretninger. Jeg har kjøpt mine der.
C.L.H85 Skrevet 18. oktober 2011 #17 Skrevet 18. oktober 2011 Kjøpte mine pulverdispensere på en eller annen nettbutikk, tror alexi.no? Er vel Nuby pulverdispenser med 3 rom i:)
Libido- Skrevet 18. oktober 2011 #18 Skrevet 18. oktober 2011 Vi bruker dr.brown melkeblander. Da kan vi blande ut 1 liter i gangen. Holder ca 1 døgn. Synes den er utrolig kjekk! =)
Tauriel Skrevet 18. oktober 2011 #20 Skrevet 18. oktober 2011 Her hadde de vannmugger med plast over stående i et kjøleskap. De orket ikke å blande for hver gang...
bIomstre Skrevet 18. oktober 2011 #21 Skrevet 18. oktober 2011 Er dette et sykehus i norge oppognedoghitogdit? Vet du hvilket mme merke de bruker? På sykhus og fødesteder er det ofte hensiktsmessig å blande større mengder om gangen, da de har mange brukere. Dette er også ok så lenge de følger retningslinjene fra mattilsynet for tilberedningen. Et punkt i retningslinjen som en del sykehus ser ut til å feile på, er at man MÅ blande ved 70 grader dersom man skal blande på forhånd. Mange fødesteder bruker nan eller collet, de blandes ved 40 grader... Ellers pleier sykehus å være finke til å følge kravene til hygiene, samt til å ha dedikerte kjøleskap som holder en temp på under 5 grader. Hadde vært supert om du kunne sendt en bekymringsmelding på dette sykehuset til Mattilsynet dersom du har observert at retningslinjene ikke er blitt fulgt. De har dessverre ikke midler til å drive kontroll av at deres retningslinjer faktisk følges, og er avhengige av tips fra brukerene. Her kan du vasle: http://www.mattilsynet.no/varsle Under type sak velger du "mat- eller vannbåren smitte"
Studentmamma88 Skrevet 18. oktober 2011 #22 Skrevet 18. oktober 2011 Syntes det går fortere å avkjøle kokt vann enn kaldt varm. Så vi koker opp vann hver gang i en liten kasserolle og legger den i kaldt vann med engang. Maten gjør seg ferdig på et bleieskift. De hadde også mme på mugger på sykehus som de ga henne, og tøtta ble skikkelig dårlig i magen av det. Skikkelig hvit diare med en helt jævlig lukt. Aldri mer mme på mugger her iallefall!
Pix Skrevet 19. oktober 2011 #23 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg fyller opp 80 ml med kokt, avkjølt vann i alle flaskene hver morgen (kan bruke vannet som er igjen fra termos). Koker også vann til termos og fyller opp pulverdispenser. Når jeg da skal lage mat fyller jeg bare opp flaska med kokende vann til 120ml og pulver fra pulverdispenser. Det blir da perfekt temperatur og tar 2 sek! Dette gjør jeg også når jeg er på tur og om natta:) Kjempegreit! Har kjøpt pulverdispenser hos barnas hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå