www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg turte ikke lage hovedsakelig hjemmelaget mat til mine 2 første barn pga usikkerhet rundt dette med jern. Da nr 3 kom, bestemte jeg meg for å sette meg grundig inn i saken fordi min baby denne gang SKAL ha næringsrik hjemmelaget mat helt uten sukker og andre tilsetninger som ikke er nødvendig. Kanskje flere er interessert i dette med jern? Jeg har blogget grundig om temaet her: http://gladerebarn.blogg.no/
Sing Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Takk for tipset. Det var en kjempefin blogg. Skal følge deg, tenker jeg. Jeg lagde bare hjemmeøaget barnemat til mitt første barn. Det var ikke vanskelig syntes jeg. Hadde et par kokebøkene mer tilrettelagt for barn - ser du nevner en av dem i bloggen.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg laget utelukkende hjemmelaget mat til min første, og skal gjøre det med neste også. Jeg begynte med s av avokado og banan, samtidig som hun fremdeles fikk melken sin. Avokado er foresten en fin kilde til jern. Jeg synes ikke dette med jern er noe problem, og at det er mye hysteri rundt dette. Om babyer kun får i seg nok kun ved å spise beriket industrieltprodusert barnemat hadde vi mennesker ikke overlevd! Naturlig mat er best, alltid! Synes det er så trist at barn babyer vokser opp på ferdigmat fordi produsentene har lurt oss til å tro at bare deres mat er bra nok. Og disse babymat glassene inneholder jo bare 10% kjøtt/fisk, mens i grunnoppskriften som står i "mat for spebarn" så skal 1/3 av middagen være kjøtt/fisk. Jeg brukte masse av brokkoli, blomkål, gulrøtter, paprika, poteter, søtpoteter, hvitløk, purre, urter og tomat i min mat, med kjøtt eller fisk. Tilsatte så meierismør eller en god olje for å få nok fett. Innførte avoado/banan først, så grønnsaksmoser, så tilsatte jeg kjøtt og fisk, så egg, og tilslutt hirsegrøt som er naturlig rik på jern, laget med mme. Begynte med grøten tilslutt fordi kornprodukter ikke er så bra for fordøyelsen, og ved å begynne med grønnsaker og kjøtt/fisk først sikret jeg at kroppen tok opp det den skulle. Med dette kostholdet fikk hun i seg det hun trengte, manglet ikke noe Jeg brukte IKKE jerntilskudd.
Sing Skrevet 18. oktober 2011 #4 Skrevet 18. oktober 2011 Fint innlegg. Jeg begynte med potet og gulrot, deretter grøt. Alt var mislykket, og jeg var stressa. Men det hadde jeg ikke trengt. Hun var mer klar rundt 8 mnd. for annen mat enn mm. Da fikk hun kjøtt, det gikk bedre. Grøt er fremdeles ikke så populært her. Gleder meg til å lage mat til baby igjen. Å - et tips: Jeg lagde litt større porsjoner av alt og så frøys jeg det ned i isterninger. Greit å ta opp i små porsjoner og kan kombineres i ulike sammensetninger.
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2011 Kirsty: Slike som deg burde stått på barrikadene og i avisene og ropt ut hvordan man bør gi mat til sine babyer. Og ropt enda høyere enn alle som påstår at grøt er det beste i starten! For det er klart at naturlig mat er best! Skulle ønske jeg hadde hatt bedre selvtillit og kunnskap på matfronten til mine to første barn. Det har heldigvis blitt bedre til nr 3!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå