Billie Jean Skrevet 17. oktober 2011 #1 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg er litt nysgjerrig på hvor mange som ammer, evt hvor lenge dere holdt på eller om dere kanskje har gitt MME fra begynnelsen? Er det mange som delammer, når får evt den lille MME-måltidene sine da? Får babyen faste MME-måltider (feks alltid MME til kveldsmåltid) eller er det litt hipp som happ? Selv fullammer jeg, hvertfall inntil videre, babyen er 11 uker. Vurderer delamming. Kjenner at jeg føler meg bundet og stresset av ammingen, fordi pumping er et håpløst prosjekt for meg (dårlig utdrivningsrefleks) og hormonene gjør meg til et aldri så lite monster;) Har noen få doser MM i fryseren etter en voldsom overproduksjon til å begynne med. Og det lageret vil jo bli tømt ganske raskt. Takk for innsiktsfulle svar, både fra ammere, delammere og dere som gir MME:)
Tosta <3 Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg delammer, hun får flaske til de samme måltidene hver dag, det var litt viktig i følge HS. Hun får flaske til formiddagsmåltidet og rett før hun skal legge seg. Burde vel egentlig ha pumpet meg de måltidene hun får flaske men det gidder jeg sjeldent, kommer nok til å trappe ned på ammingen pga hun legger lite på seg. Jeg har nok ikke så mye god feit melk, og jeg har ei mye mere fornøyd jente når hun får de 2 flaskene med mme i døgnet.
May the force be with you Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg fullammer:) eller, lillegutt får nå grøt, middag og frukt i tilegg da:) Men ammer fortsatt ca. Hver 2. Time gjennom hele dagen:) +har pumpet fryseren full med MM (tror jeg produserer bra) Lillegutt er snart 6 mnd. ..og jeg håper å kunne amme i ett år:) Liker ikke å amme på cafe, restauranter osv. Så jeg har følt meg litt isolert pga. All amminga, men nå har vi funnet rutiner på det, så da blir det bedre:) Jeg synes det er herlig å kunne amme da:)
Løvemamman Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Her startet det med at jeg skulle amme løvungen fullt. Var mye tull i starten og han ville ikke ta brystet. Tok det til slutt etter mye hjelp både fra barsel og ammepoliklinikk med skjold. Men på første vektkontroll hadde han rast ned i vekt så måtte begynne med mme ved siden av. Etterhvert som han hat vokst har han fortsatt og suge like lite, så mengden med mme har økt. Nå får han "full dose" med mme også får han det lille jeg har av mm i tillegg. Enten ved at jeg ammer han(noe han hverken liker eller får til noe særlig bra) eller at jeg pumper ut det lille jeg har og gir på flaske. Ikke mye melk igjen lenger desverre. Men han er en liten gutt og trenger all den maten han kan få, så mme ble eneste alternativ for oss! Og egentlig så synes jeg det er litt deilig. Jeg vet hvor mye han får i seg og vi slipper å stresse så mye med den dumme amminga. Men ja, det har vært en vei å gå for å akseptere at jeg ikke klarte å gi min lille gutt den maten han skulle ha i form av mm.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 17. oktober 2011 #5 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg fullammet i 2 uker med amming hver time ca (gutten var tynn ved fødsel), så fulgte 3 mnd hvor jeg ammet hver 1.-3. time døgnet rundt og i tillegg gav en flaske MME på kvelden med håp om mindre oppvåkninger på nettene (uten effekt, hehe). Gutten fordoblet fødselsvekten etter 8 uker. Han hadde altså et voldsomt suttebehov, men tok ikke smokk og var mye urolig. Fra gutten var 3,5 mnd fikk han flaskenekt, så da ammet jeg hver 2.5 time på dagen, hver 3.-4. time på natta, og fra han var 4 mnd gav jeg etterhvert 1 porsjon grøt på kvelden. Fra gutten ble 4 mnd merket jeg en tregere utdrivingsrefleks, men har alltid hatt mye melk. Men var veldig kjedelig på natta og sitte der i mulm og mørke i 5-7 minutter med sulten og suttende gutt, før melkekriblinga endelig kom Når gutten ble 6 mnd ble det ammeslutt pga utbrent hønemamma. Jeg var totalt bundet til gutten pga hyppig amming, men her var jo det verste at han generelt er veldig urolig, søvnløs og generelt veldig sosialt krevende da. Jeg pumpet noen få ganger, men min mm ble faktisk sur av å stå i kjøleskapet over natta.. Og så begynte jeg med en medisin jeg skal ta en kort periode, og måtte da slutte helt. Savner å amme gullet mitt; det er så utrulig koselig!
UpsyDaisy Skrevet 17. oktober 2011 #6 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg fullammet til tjukken vår var fem måneder, deretter har han fått mer og mer fast føde i tillegg. Har akkurat sluttet å amme nå, han er snart syv mnd. Etter femte brystbetennelsen orket jeg ikke mer. Ikke så greit å være alene med barna når man er sengeliggende Har sjømann.
BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 17. oktober 2011 #7 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg fullammer. Gutten min er 4 mnd, og har ikke behov for noe annet. Skal vel begynne om en mnds tid med litt frukt og groennsaker, og maa begynne aa lagre til han skal begynne aa bli passa av mormor fra februar av... Haaper aa kunne amme til han rett og slett ikke vil mer selv! Ammer hvor som helst, og synes bare det er koselig og befriende aa kunne mate ham naar som helst og hvor som helst. Han mates ofte, ca hver andre time, saa det er praktisk da!
Babyønske �� Skrevet 17. oktober 2011 #8 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg har hovedsaklig ammet, men har hatt lite melk fra hun var ca 3 uker. Hun har hatt dårlig vektoppgang hele veien. Har gitt litt mme fra 5 uker, 1 el 2 flasker for dag. Har stort sett fått en flaske midt på dag og en om kvelden. Jeg har ammet annenhver time på dagtid, men har ikke klart å øke melkemengden. Jeg har hatt veldig varierende følelser for hva jeg har villet. Har villet amme, syns det er veldig lettvint, men er ikke noe godt med følelsen at babyen kanskje ikke er mett nok. Har tenkt mye på at hun kanskje har vent seg til å få lite mat, og bare godtatt det :-(. Og har da begynt å tenke på at det kanskje er best at hun får bare mme. Så har helsesøster holdt tilbake og ment jeg skal amme mest mulig og jeg har hørt på henne osv osv. Nå er hun straks 6 mnd og jeg har slått meg til ro med at jeg ammer så lenge det er melk og hun vil ha(er begynt å bli litt mindre interessert). Jeg er veldig fornøyd med å ha klart å amme så lenge. På 5 mnd kontroll mente helsesøster(ny nå) at vektoppgangen hadde vært så dårlig så lenge at nå var det ikke annet å gjøre enn å begynne med grøt. Begynte med det for 3 uker siden, og er allerede oppe i to fulle porsjoner for dag, samt et lite måltid med frukt/grønnsaker. Så mat trenger hun, det er tydelig. Må vel ta igjen det tapte. Og nå føler jeg meg endelig roligere i forhold til at hun blir mett også.
kiki1980 Skrevet 17. oktober 2011 #9 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg fullammet til babyen ble 5 måneder. Etterpå ble det mer og mer fast føde!
Carina har to små gull Skrevet 17. oktober 2011 #10 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg delammer. Tulla er nå straks 6 mnd. Har hatt ammeproblemer siden hun var 3 uker. Men er blitt bedre til å ta puppen nå siom hun er blitt litt eldre. Ammer hver 2-3 time gjennom dagen og natta. Pumper meg hver morgen og da får jeg ut 200 ml. Nekter hun puppen på kvelden får hun flaksa da. Men syntes hun er blitt bedre og bedre til å ta pupp på kveldene også. Men skal vi til byen orker jeg ikke det ammekaoset da hun er litt vanskelig. Da er jeg avhengig av stellebord for å legge henne ned for å ta pupp. Gir henne litt MME når jeg er ute blandt folk. Planlegger å amme henne så lenge som mulig. Er begynt med grøt morgen og kveld. Skal snart introdusere litt middagsmat. Hun får pupp etter alle måltidene. Helsesøster sier pupp først, men da får vi ikke i henne noe fast føde.
Smil123 Skrevet 17. oktober 2011 #11 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg ammet til hun var ca 3,5 mnd gammel, men det var aldri nok så allerede første ukene fikk hun en flaske MME hver kveld. Etterhvert ble det MME etter hver amming for å sikre at hun ble mett. Ble gradvis mindre og mindre amming og mer og mer MME. Slitsomt å holde på til enhver pris med begge deler. Litt kjipt ja, men man kan jo ikke noe for hvordan kroppen ens fungerer på det viset. Viktigste er mett baby!! :-)
Knotten & lille persille Skrevet 17. oktober 2011 #12 Skrevet 17. oktober 2011 Fullammer lille på 5 uker. Må ærlig talt si at jeg ikke synes det er stor stas. Sikkert fordi jeg sluttet å amme storesøster for ca et år siden og det var mye styr. Hun tok aldri flaske og krevde pupp hver 2. time til hun ble 6 mnd og 7-8 ganger om dagen til hun var 13 mnd. Da samlet jeg nok mot til å si stopp. Denne gangen har jeg fått nok ei puppeavhengig jente som spiser mye. Hun er heldigvis så liten enda at jeg kan styre det mer selv. Har innført flaske minimum 2 ganger i uka for at hun skal bli vant med den slik at jeg faktisk kan komme meg ut av huset på sikt og ikke være totalt bundet til jenta. Har tenkt å begynne på jobb på vårparten og har ikke tenkt å kjøre hjem i alle pauser som sist for å amme. Første barnet mitt ble flaskebarn pga overproduksjon som endte i mange brystbetennelser. Jobbet og jobbet for å få til ammingen med nr 2 , denne gangen (nr 3) har jeg et avslappet forhold til det hele. Ser at jeg var smågal og hormonpåvirket i mange mnd sist gang, det viktigste i verden var å få ammet jenta mi når hun ville ha mat. Har ikke tenkt å være ammenazi, skal kose meg med baby og ikke være så opptatt av hva som er rett og galt!
Jojo x3 Skrevet 17. oktober 2011 #13 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg ammet til mini var 4mnd, men ga en liten flaske mme fra ca 2ukers alder. Syns amming var et slit, men holdt ut til 4mnd da jeg trappet nedover og avsluttet helt da han var ca 5,5mnd.
BareMeg73 Skrevet 17. oktober 2011 #14 Skrevet 17. oktober 2011 Her er lille snart 4 mnd og jeg fullammer. Skal begynne å gi smaksprøve på grøt om ca en mnd. Elsker å amme, det er sååå koselig :-)
Valiana Skrevet 17. oktober 2011 #15 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg har fullammet frem til vi rett ved 4 1/2 mnds alder så vidt begynte å introdusere litt smaksprøver. Først siste uken at hun har fått litt større mengder fast føde (kveldsgrøt og litt grønnsaksmos/fruktmos på dagtid), men har fremdeles langt igjen før vi er oppe i fulle porsjoner. Hun er straks 6 mnd. Grøten hun har fått så langt er Holles hirsegrøt. Da hun fikk bare 1-2 ts daglig, blandet jeg med morsmelk, men har nå gått over til å blande med MME. Håper og tror at jeg kan fortsette å amme henne lenge ennå, men om det av en eller annen grunn etterhvert skulle bli vanskelig, så har jeg ingen motforestillinger mot MME (annet enn at det er veldig kos å amme da, iallefall nå som hun bare bruker 10 min, kontra godt og vel en time i begynnelsen...)
gulda Skrevet 17. oktober 2011 #16 Skrevet 17. oktober 2011 Fullammer. Han er 4,5 måned. Men vekta har flatet sånn ut, så har nettopp begynt å introdusere grøt. Hadde så lyst å fullamme i 6 måneder, så dette er faktisk litt trist for meg! Sist måtte jeg også begynne med grøt rundt 5 måneder. Ingen av dem har faktisk smakt MME, da det ikke har vært behov.
Tauriel Skrevet 17. oktober 2011 #17 Skrevet 17. oktober 2011 Her fikk hun mme som første måltid (hun lå på barneintensiven) så måtte jeg pumpe, så skulle jeg amme (noe som ikke gikk siden barselen gav flaske), fikk nesten til med skjold men så fant de ut at du trenger ikke skjold lenger. Pumpet i ca 3 uker også forsvant melken. Her er det flaske og grøtforing
Lille- MO Skrevet 17. oktober 2011 #18 Skrevet 17. oktober 2011 fullammet til gutten var 5 mnd og 3 uker, da begynte jeg å spe på med grøt. i dag er han 6 mnd og 3 uker og han spiser grøt x2 og fruktpure x1 og resten pupp
Triduana Skrevet 17. oktober 2011 #19 Skrevet 17. oktober 2011 Fullammer. Gullet er litt over 2 mnd og litt chubby I begynnelsen var det 2-3 timer mellom hver amming, men nå er det 4-8 timer mellom hver gang enten han ber om mat, eller jeg er så sprengt at jeg legger han til puppen. Har planer om å fortsette med fullamming så lenge det går mot 6 mnd og så delamme videre. Ikke hatt store problemer annet enn litt vel sprengt noen ganger og en del lekkasje. Gleder meg til å kunne gå uten BH og innlegg uten å søle melk, men for en kort periode som dette går det bra
Lemonia Skrevet 17. oktober 2011 #20 Skrevet 17. oktober 2011 Lillebror er 7 mnd og får mme. Jeg ammet ikke mer enn den første måneden. Han får mat til faste tider (nå får han jo en god del fast føde også da). Jeg synes det har fungert veldig bra med mme, ikke minst kan mannen min også gi mat og jeg slipper å være den eneste som står opp om natten.
abella Skrevet 17. oktober 2011 #21 Skrevet 17. oktober 2011 Hadde (som de fleste andre) store ambisjoner om å fullamme mine barn til 6 mnd. Selvsagt. Det er jo det man hører at man må gjøre hvis man vil det beste for barna sine. Med nr 1 funket ikke ammingen. Holdet på som en gal i 2 måneder, og gikk til ammespesialist hver uke. Men det gikk ikke. Etter 2 måneder hadde han så liten vektoppgang at det ikke var forsvarlig å amme lenger, og så fikk han mme, og jeg fikk et annet syn på hva som var det beste for barnet mitt. Innså at jeg hadde lagt altfor mye energi i ammingen, var i ferd med å gå på en skikkelig smell selv fordi jeg tviholdt på ammingen. Nå har jeg et mye mer avslappet forhold til mme etter å gitt dette til førstemann. Var redd jeg skulle få de samme problemene med nr 2 og var innstilt på å gi mme fra fødsel denne gangen. Men nå er vesla snart 7 uker og foreløpig funker amminga. Aner ikke hvorfor det er så stor forskjell mellom amming av nr 1 og nr 2. Kommer til å gi mme på flaske 1 gang pr uke for å være sikker på at hun husker teknikken og liker smaken. Kommer også til å begynne med fast føde ved 4 mnd. Skal begynne å jobbe når hun er 5 mnd, da overtar pappaen permisjonen.
holahopp Skrevet 17. oktober 2011 #22 Skrevet 17. oktober 2011 min er og 11 uker og har ammet og gitt litt mme stort sett siden han ble født. Han spiste hver time og ligge i minst en til to timer hver gang og ville ikke sove andre steder enn oppå meg. Ble så sliten spes siden jeg er alenemamma, men nå har vi funnet en fantastisk rytme. han får morsmelk på dagtid så sant han ikke blir passet ig da hver 3. time ca så får han en flaske mme i 20-21 tida...legger seg kl 21-22 og sover ca 10 timer så mat igjen.
Lene~mor til tre Skrevet 17. oktober 2011 #23 Skrevet 17. oktober 2011 Snuppa mi er 9 uker imorgen og jeg fullammer. Sliter med at jeg har mye melk og kraftig utdrivningsrefleks noe som er veldig slitsomt, synes det er korselig og lettvint å amme men har dager hvor jeg har lyst til å gi opp hele greine når lillemor spiser hver 2 time døgnet rundt for det er jo så slitsomt å man blir jo helt tappet for energi merker jeg men så har hun dager hvor hun spiser hver 3-4 time å de dagene går greit. Mine to første ammet jeg kun ett par uker, første hadde jeg lite melk og hun brukte 1 time hver gang jeg ammet å hun ble liksom aldri mett og 2 mann hadde jeg også lite melk og ammet omtrent hver time uten at han ble fornøyd så det ble mme på han ganske fort. Så hittil er lillemor den jeg har ammet lengst å nå har jeg mye melk og hun spiser seg mett på 10 min, håper jeg kan fortsette å amme lenge som mulig men skal i jobb når hun er 7 mnd så da blir jeg vel nødt til å trappe ned litt før det for flaske eller smokk tar hun ikke.
magpie Skrevet 17. oktober 2011 #24 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg fullammet til gutten var ca 6 mnd. Selve amminga gikk greit fra starten av men jeg slet mye med tette melkeganger og sterk smerte i brystene (noe legen aldri fant ut av hva var). Men siden det ikke var vondt å amme så holdt jeg ut og de to siste mnd har jeg nesten ikke vært plaget. No smaker vi på forskjellige grønnsaker og frukt og spiser litt grøt..og ammer vet ikke hvor lenge jeg kommer til å fortsette med amminga men tenker så lenge babyen selv vil det, men tror ikje noe særli over ett år. Gutten er seks måned og to uker.
Raych Skrevet 17. oktober 2011 #25 Skrevet 17. oktober 2011 Fullammet til jenta var 6 mnd. Nå spiser hun ett grøtmåltid, litt fruktmos og ammer resten. Hun er 6.5 mnd nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå