Gå til innhold

Dere som har litt erfaring med å pusse opp (soverom)...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 4 soverom vi tenker å pusse opp, men ingen av oss har noe særlig peiling på området. Skal starte med et relativt lite rom det ene barnet vårt skal bruke...

Det jeg lurer på er derfor;

Hvor vanskelig er det å legge nye plater på veggene?

Jeg ønsker meg i grunn glatte vegger (nå er det strie der), men mannen mener at dette er vanskeligere enn f.eks å legge panelplater da det er vanskelig å få veggen helt glatt?!

Hvordan ville du gjort det dersom du skulle pusset opp rom?

Og en ting til;

På to av rommene er det ubehandlet furupanel på veggene (liggende). Disse rommene tenker vi å male lyse. Men så er det disse kvisthullene. MÅ man bruke sånn kvist lakk (heter det det??), eller finnes det maling man kan bruke direkte på veggen? Ei venninne mente det fantes maling med kvistlakk i, som man bare kunne male rett på?! Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder plater, så kan man legge tynne gipsplater. Disse må sparkles og males så det er jo mer jobb en ferdigmalte plater (om det er det mannen mener), men også billigere. Så her må det vurderes. Gips blir glatt. Vi har gips på vegg og ferdigmalt panel i tak og ferdigmalte lister.

Når det gjelder furuveggen din har jeg ingen anelse ;)

Skrevet

Takk for svar! Min mann mente at disse gipsplatene må sparkles flere ganger for å få dem glatte? Og må hele platen sparkles eller kun skjøtene? Alternativet er ferdigmalte plater ja, og det er jo enklere...men er det penere på ett lite barnerom?!:)

hi

Skrevet

Panelplater er veldig enkle å sette opp. På mitt soverom så har vi tre vegger med hvite panelplater og en vegg med tapet, veldig stilig :) Veggen, skjøtene mellom platene, måtte sparkles og pusse før man kunne sette på tapetet eller eventuelt male veggen.

Har aldri hørt om maling med kvistlakk i, men jeg vet det finnes en slags flaske med svamp på tuten så man bare kan "stemple" kvistene, fort gjort da. På malebutikken kan de mye om behandling av ulike vegger, spør der om hva dere å gjøre og hva dere trenger, de er vant til å gi folk råd om sånt :)

Skrevet

Det vet jeg dessverre ikke.. Vi hadde maler som gjorde alt. Men det jeg tror er at de kun sparkler skjøter og skruehull etc, men trekker massen litt utover for å få det jevnt.

De platene er veldig koselig, spesielt på barnerom. Men jeg syns det avhenger litt av stilen i resten av huset :)

Skrevet

Har sparklet og malt gipsplater, resultatet ble ikke bra. Sparklet, pusset, malte... i flere omganger.

Har malt gammel panel, mye styr og går enormt mye maling. Trenger ikke kvistlakk, men grunning. Du får kjøpt grunning med farge til første strøk.

Har satt opp panelplater, fort gjort og pent resultat.

Anbefaler derfor panelplater, ferdigmalt er kjempeenkelt. Ville også slått nye panelplater over furuveggene. Er ikke glad i liggende panel, minner meg om yttervegger. Panelplatene er også kjempelett å vaske. Velger du helt hvite plater, er det bare å gå over hjørnene med silikon/akryl. trenger ikke hjørnelister. Lykke til!

Skrevet

Ja du bruke kvist-lakk på kvistene. Best å gjøre det ordentlig når man først er i gang! Og så tar det ikke så lang tid å gjøre det.

Hvis du ikke gjør det ordentlig kan det henne du ender opp med masse brune flekker rundt på veggene der som kvistene er.

Skrevet

Vi har pusset opp soverom, og vi la sånne ferdigmalte panelplater på veggene, syns det ble fint, og ikke minst, lettvint. ;) Har også malt på ubehandlet furu, og da brukte vi sånn kvistmiddel som vi trykte på med svamp, fort gjort. Mener vi måtte gjøre det i to omganger, men det var null stress.

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg har malt gammelt furupanel og mener at du trenger kvistlakk. Det er ikke vanskelig, bare å male rett på kvistene 2-3 strøk. Deretter grunning, og så maling. Blir pent resultat :-) Det er ikke vanskelig å sette opp rehabiliteringplater heller (gipsplater) Litt jobb med sparkling og pussing, men man trenger ikke være snekker for å gjøre det akkurat...

Lykke til :-)

Skrevet

Vi har forresten liggende panel på to vegger i stua, syns det er kjempefint, og ligner overhodet ikke på en yttervegg, hehe....Måtte bare føye det til. Hadde aldri ville slått panelplater over veggen, ville malt den ja. ;)

Skrevet

Vi pusset opp vårt 90-talls hus i fjor. Var gipsplater med strie over på alle veggene. Var veldig lett å rive bort strietapeten. Etter det sparklet og pusset vi før vi la på noe som heter veggfornyer. En helt glatt tapet så veggene blir slette. Den dekker også over ujevnheter hvis man ikke har vært 100% nøyaktig med sparklingen. Måtte legge nye gipsplater noen få steder siden det hadde vært limt fast panel i de så de ble ødelagt da vi fjernet panelet.

Er selvfølgelig mer arbeid å legge nye gipsplater, sparkle og legge tapet enn det er å legge panelplater rett oppå, men jeg syns iallfall det var verdt det. Panel var helt uaktuelt her hos oss.

Skrevet

Det finnes grunning med kvistlakk. Det er et relativt nytt produkt, så ejg vet ikke hvor bra det er. Hvis panelet er gammelt er behovet for kvistlakk mindre enn dersom panelet er relativt nytt. Gammelt tre "blør" mindre enn nytt.

Skrevet

Takk for mange gode svar!:)

Panelet vi tenker å male er ikke mange årene gammelt, så vi må nok bruke kvistlakk av noe slag. Veldig greit å vite at det finnes grunning med kvistlakk i.

Blir spennende å se på resultatene hvertfall. Håper å få gjort alle rommene ferdig før jul (men vet jo at det neppe blir tilfelle)..:)

hi

Skrevet

Så reklame på tv i går at det har kommet en grunning med kvistlakk.

Du kan også blande kvistlakk i grunningen, det gjorde malefirma her.

Jeg holder meg langt unna gips, det gir så dårlig feste til det du skal ha på veggen.

Skrevet

Du MÅ ha kvistelakk, gjerne flere strøk.

Du kan bruke huntonittplater i stedet for gips om du vil ha det glatt. Jeg ville ha styrt unna gips og styrt unna ferdigmalte plater, dvs smartpanel.

Skrevet

Vi har malt gammel furupanel i stua i en lys farge og det ble knallfint. det er 7 år siden og før kvistlakk fantes i grunning så vi lakket og lakket og lakket. Har ferdigmalte plater på barnerommet og det er kjempesøtt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...