Gå til innhold

Uføreforsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på å bestille uføreforsikring gjennom Utdanningsforbundet. Føler at vi må ha en slik forsikring, men kjenner at jeg er veldig skeptisk til om vi ville fått ut noe om vi hadde fått behov for det. For å få forsikringen må man fylle ut et svært omfattende og detaljert helseerklæringsskjema. Ser for meg at alle opplysninger der vil bli brukt mot oss for det det er verdt i en evt. forsikringssak...:-( Så jeg er usikker på om vi betaler for en falsk trygghet. Hva er deres tanker og erfaringer? Det beste hadde jo vært å ha så god råd at vi ikke trengte en slik forsikring, men hvem er det som har det...

Skrevet

Jeg har hatt siden jeg var 20 og får nå utbetalt. Det er ingen problem så lenge nav godkjenner uførheten.

Det er lurt å tegne på barna så tidlig som mulig. Da har de ikke rukket å få noen helseproblemer (gjelder ihvertfall for de fleste).

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Vel,du vet at du ikke MÅ svare på alt de skriver? Snakk med legen din.

Skrevet

Ingen skal få! Hva mener du med det? Er man ikke forpliktet til å skrive alt da? Jeg var hos legen i dag. Skulle tatt det opp da. Er jo ikke så ofte til legen, og det tar lang tid å komme til.

Sprekke: jeg ble litt nyskjerrig. Kan jeg få spørre hva som gjør at du er ufør? Åper jeg slipper å komme i den situasjonen selv.

Skrevet

Anbefaler alle å tegne uføreforsikring.

Jeg tenkte slik da jeg tegnet: Tja, når jeg er en 50-60 år kan det hende jeg kan få bruk for noe sånt. Med tanke på slitasje i skulder eller hofter. Jobbet jo i ett tungt yrke.

Så jeg tengnet, tenkte at en ekstravakt eller to i året klarer jeg for å få dekket den regningen.

Vel 3 månder etter at jeg hadde søkt, havner jeg på operasjonsbordet!!!

Skrevet

Min mamma er ufør, og du har rett i at det er en tung prosess, men faktisk ikke mot forsikringsselskapet. Det er en lang prosess å bli ufør, men når nav har akseptert det gjør gjerne forsikringsselskapet det samme...

Min mamma har leddgikt og har vært gjennom utallige operasjoner, behandlingsformer, yrkesprøvinger osv osv før det ble avgjort at hun ikke var i stand til å jobbe lenger. En av grunnene til at det tok tid var at hun selv nektet å innse det, men ville prøve litt til og litt til helt til kroppen var helt på felgen.

Men når hun først ble det var det ingen problemer med forsikringsselskapet.

Mannen min har en slektning som havnet i rullestol, og den personen hadde ingen forsikringer. De måtte ta opp masse gjeld for å bygge om huset, så mannen min er opptatt av at forsikringen skal dekke slike ting også.

Skrevet

Kan jeg få spørre hva som skjedde?

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Ofte bruker forsikringsselskapene tidligere sykdom (f.eks fødselsdepresjon) mot en, slik at det blir høyere andel eller avslått forsikring. Hvis det er slik at det f.eks er kreft i familien kan de avslå den pga det også.

Derfor kan du snakke med legen din og dermed skriver han hva som er relevant for de. Husk at forsikringsselskapsagentene er helt vanlige folk, og de har faen ikke rett på din journal.

Skrevet

Ble skadet i en bilulykke. Kan derfor bare jobbe litt. Fikk da utbetalt hele forsikringssummen.

Skrevet

Hjernesvulst. Og der etter mange operasjoner pga infeksjon og komplikasjoner.

Og den diagnosen var ikke i min villeste fantasi.

Skrevet

Hmm, takk for svar. Det er noe sånt jeg er redd for. Det jeg frykter mest er at hvis jeg skulle bli ufør, så bruker de opplysninger om tidligere plager for å hindre/ minske utbetalingen. Da er det jo i så fall temmelig meningsløst å betale for forsikringen i årevis.

For min egen del er det det psykiske jeg er redd for at de skal henge seg opp i. Jeg hadde en lett depresjon da jeg var 20 år. Var hos legen en gang, pratet litt, fikk 1 mnd. sykemelding fra helgejobben min og det ble tatt blodprøver. Prøvene viste ingenting. Depresjonen gikk over av seg selv i løpet av noen uker. Da jeg var 25 var jeg hos lege fordi jeg var så utrolig utslitt, jeg ble da sykemeldt i 3 uker, og legen mente det var på grunn av arbeidsbelastningen. Legen brukte aldri ordet utbrent, men det gjorde arbeidsgiveren min (som forøvrig håndterte det veldig bra). Jeg vet ikke hva legen skrev i journalen. Så, for fem mnd. siden ble jeg deprimert på grunn av en alvorlig hendelse i livet mitt. Nå er jeg bra igjen. Jeg var hos legen like etter det skjedde, og snakket om opplevelsen, men jeg kom ikke fordi jeg var deprimert. Jeg hadde andre fysiske plager som gjorde at jeg tok kontakt med legen. Det var imidlertid svært tydelig at jeg hadde det vanskelig, og legen omtalte meg som labil. Vet ikke hva han skrev i journalen. Jeg har vært et par ganger hos psykolog, men henne tok jeg kontakt med privat. Har forsikringsselskapet rett til innsyn i journalen min?

Vi tenkte å tegne forsikring på min mann også. Han har litt ryggproblemer, men har alltid fungert normalt likevel. Han går til fysioterapaut med jevne mellomrom. Han har omtrent ikke hatt en eneste sykedag i løpet av de ti årene han har vært i jobb.

Hvordan er det sannsynlig at forsikringsselskapet forholder seg til denne informasjonen?

Skrevet

Lille sprelle og Bell&gullet:

Nå er det kun nyskjerrigheten min som gjør at jeg stiller disse spørsmålene, så bare la være å svare hvis dere ikke vil.

Hvordan fungerer dere i hverdagen? Hvordan er hverdagen deres? Har dere ett barn hver (ser sånn ut på nickene)? Var barnet født før dere ble syk/skadet? Er det aktuelt med ett/flere barn eller er det umulig ut fra situasjonen? Hvor mye var dere forsikret for? Vi har gått ut fra at halve huslånet skal kunne nedbetales dersom en av oss blir ufør/dør.

Skrevet

Det er bein-tøft å ha barn med en skade. Fikk skaden før barnet, men mistet mye helse i graviditet, så det blir ikke fler barn (jeg har et visst behov for å leve).Jeg tegnet forsikringen ut i fra nedbetaling av lån da jeg en gang tegnet den. Jeg beregnet da også inn at man kan få støtte til f.eks. omgjøring av bolig dersom det skulle vise seg nødvendig.

Det er også mulig å tegne en ufør og ulykkesforsirking. Jeg hadde ikke gjort det, men reiseforsikringen dekker også en del. Anbefaler derfor alle å ha helårs reiseforsikring for hele familien.

Skrevet

Da jeg søkte om uføreforsikring, var jeg ærlig i skjemaet om helstilstanden.

Der skrev jeg ærlig aat jeg hadde hatt plantar facitt, en betendelse i foten.

Og jeg fikk avslag på uføreforsikrngen pga det.

Min mann var også ærlig og han opplyste om at han har psoriassis, og han fikk uføreforsikring, men DERSOM han blir ufør PGA psoriassis, gjelder ikke forsikringen.......

:(

Skrevet

Fungerer og fungerer....jeg tåler ikke stess, plages av mye hodepine og smerter pga arrvev, ting bør planlegges og jeg må ha god tid. Skal jeg f.eks ut har vært i dusjen og driver og kler på meg og jeg stresser litt så renner det fra ansiktet og håret ser ut som om jeg har kommet rett fra dusjen. Jeg må ha med ekstra skift. Jeg må ofte hvile. Jeg kan ikke gjør 2 ting på en gang. Jeg må ofte ha hjelp til å prioritere oppgaver. Ta f.eks planlegging og gjennomføring av barnebursdagen....jeg må "betale" for slike ting i ettertid med mye hvile. Synet av en liten kleshaug kan føles uoverkommelig.

Har bare ett barn, slet med å få barn og det fikk jeg etter 4 operasjoner. Operasjon 5 og 6 hadde jeg etter barnet var kommet. Ønske om å få ett søsken er der. Klarer jeg det? Det vet jeg ikke.....

Svangerskapet var helt ok. Ble ikke dårligere.

Da jeg tegnet uføreforsikringen var jeg singel. hadde leilighet. Og tegnet ut fra siuasjonen jeg var i da. I dag bor jeg i enebolig, er gift og har ett barn. Så jeg ville nok har gått for den største mener det var 22G jeg hadde tilbud om. Men jeg tok 11G ut fra situasjonen jeg var i da og husk jeg trodde jeg skulle jobbe i minst 30 - 40 år. Jeg tegnet jo uføreforsikringen kun for at jeg så veldig mye belastningskader på jobben. At jeg skulle ende opp på operasjonbordet drøye 3 månder etter var ikke i min villeste fantasi.

Men så fikk jeg en annen smell.... studielånet. Hadde jeg ikke hatt snille foreldre så hadde det ikke gått rundt etter 1 år da jeg måtte over på det som het rehbliteringspenger. Det var 66% av inntekten. Studielånet veltet hele økonomien. Det er ikke slik lenger at når du blir ufør så blir det slettet. En må fortsatt betale. Jeg tok betalingsutsettelse 1 gang. Det gjorde at jeg skylte dobbelt av hva jeg skulle betale og det ble lagt på studielånet. En hører at det er det siste lånet en bør betale for det er personlig, ja men det gjelder kun ved dødsfall. Ikke ved uførhet.

Er det realistisk at du klarer halvehuslånet + alle de andre utgiftene. Har du i tilegg studielån?

Skrevet

Jeg har uføreforsikring, men er som deg veldig usikker på hva som skal til for å få utbetalt forsikringen, hvilken uførhet det er snakk om.

Jeg har en medfødt misdannelse i begge knær, som har ført til at jeg er operert i begge knær og har slitasjegikt i det ene kneet. Jeg ser jo for meg at det er dette som kommer til å være årsaken om jeg evnt. blir ufør. Forsikringsselskapet har gitt klar beskjed om at slitasjegikt ikke er grunn for å få forsikringspenger om jeg skulle bli ufør. Virker som de legger mer vekt på akutt sykdom som fører til uførhet.

Skrevet

Til HI

Jeg er ufør, ble det i mars i år, og hadde uføreforsikring. Faktisk to ulike. Den ene forsikringen gir utbetaling hver mnd fram til jeg blir 67 år, og den gjaldt fra den dagen jeg gikk over på AAP, altså da jeg hadde vært sykemeldt i 1 år. Den var dyr, kostet meg 1300 pr mnd, men har vært veldig fin å ha.

Den andre forsikringen gjaldt fra den dagen jeg fikk vedtak på at jeg var varig ufør. Dette kan det altså ta flere år å få, og mye kan skje med økonomien før det, ettersom man går ned til 66% av inntekten når man går på AAP.

Jeg hadde ikke problemer med å få utbetalt noen av dem, selv om forsikringene ble tegnet etter at jeg hadde vært syk og hatt 3 år med omskolering. Fikk heller ingen begrensninger på avtalen min, noe jeg synes var litt rart.

Jeg søkte i to ulike selskaper, og fikk avslag hos det ene, med ble godtatt i det andre (Sparebank1).

Når du søker, må du skrive opp alt som du har vært hos lege for. Forsikringsselskapet kommer til å innhente opplysninger fra legen, og det har de all rett til. Så de kommer til å få vite dine diagnoser (altså hva du har oppsøkt lege for, sykehistorie mht sykemeldinger, sykehusinnleggelser osv)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, spesielt takk til dere som har fått bruk for uføretrygden. Jeg kommer til å sende inn papairene og se hva de sier. Det eneste jeg lurer litt på nå er om vi skal øke dekningsgraden. Får tenke litt på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...