LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 16. oktober 2011 #1 Del Skrevet 16. oktober 2011 Kommer det ann på hva som er problemet, eller har de en fast prosedyre på hva som undersøkes og hvor man begynner? Vi har prøvd i godt og vel 1,5 år, og har tilbakelagt 1 BO, 1 MA og 1 SA, og er nå søkt til utredning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143688779-hva-skjer-n%C3%A5r-vi-kommer-til-utredning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Ninnin* Skrevet 16. oktober 2011 #2 Del Skrevet 16. oktober 2011 Har kopiert mitt svar da jeg spurte om det samme for en stund tilbake. håper det kan være til hjelp:)) I mitt tilfelle ble det tatt ultralyd og blodprøver på første konsultasjon hos gynekolog. Disse blodprøvene skulle iflg gynekologen vært tatt av fastlegen før henvisning, samt blodprøver for å kontrollere hormoner i løpet av syklusen (for å sjekke at eggløsning har funnet sted, eggløsningstestene kan "lyve"). Fikk med rekvisisjon på sædprøve av samboer, den burde ifølge gynekologen også vært rekvirert av fastlegen. Da dette kunne vært gjort i påvente av å få time hos gynekologen og førte til at vi ikke kom noe videre før det var gått en syklus til, syntes jeg det var irriterende. Spør derfor fastlegen din om å ordne disse tingene på timen der du ber om henvisning, så sparer du deg litt frustrasjon! I vårt tilfelle fant vi årsaken på disse tingene, samboers sædkvalitet var problemet og vi ble søkt til ICSI (prøverør med mikroinjeksjon). Hvis ikke hadde neste steg vært å søke meg inn til sykehus for kontrastundersøkelse for å sjekke om egglederene var tette, og deretter lapraskopisk undersøkelse hvis ikke tette eggledere hadde vært problemet. Hvis manglende eggløsning hadde vært problemet, hadde hormonbehandling vært aktuelt. Håper dette hjelper deg, selv om jeg ikke er ekspert på området. Lykke til Jeg ble henvist til gynekolog da jeg gikk til legen med problemet etter ett år. Etter ytterligere 1 1/2 måned kom jeg inn til gynekologen (og så var en måned rotet bort pga at legen ikke tok de prøvene hun burde ha tatt). Neste gynekologtime fikk vi diagnosen, og vi tok HIV/hepatittprøver som trengs for søknad til assistert befruktning. Gynekologen sendte søknaden da han fikk svarene uten at ny time var nødvendig. Finner man ikke grunnen på de innledende testene (de minst inngripende, derfor er de først) må man henvises til sykehus, og da løper nok ny ventetid for hver undersøkelse. Så det kan ta litt tid. I vårt tilfelle gikk det ca 10 mndr fra jeg oppsøkte lege til vi hadde første forsøk med assistert befruktning (og ble gravid på det). Men det trenger ikke å bli evigheter til dere blir foreldre. Det er som du sikkert vet bare 20% sjanse for at man blir gravid for hver syklus. Det er helt normalt at det går over ett år, og det kan godt være at dere ikke feiler noe som helst og blir spontant gravide mens dere står i en av disse køene for utredning. I tillegg er det noen diagnoser som gjør det vanskelig, men ikke umulig. Da kan du fortsatt ha flaks og bli gravid i påvente av behandling. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143688779-hva-skjer-n%C3%A5r-vi-kommer-til-utredning/#findComment-143688830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 17. oktober 2011 Takk for godt svar =) Her blir vi jo gravide (ganger), og både jeg og samboer har hver vår gutt fra før. Så enten er det bare uflaks ellers er det nok noe mer enn "bare" dårlig sæd eller manglende eggløsning. Så vi fortsetter prøvinga i håp om at det bare er uflaks og at det kan gå på 4. forsøk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143688779-hva-skjer-n%C3%A5r-vi-kommer-til-utredning/#findComment-143691914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma Mummi Skrevet 19. oktober 2011 #4 Del Skrevet 19. oktober 2011 I vårt tilfelle tok vi kontakt med fastlegen, som sendte henvisning til privat klinikk (Medicus.) Tok ikke mange dagene før vi fikk tilsendt informasjon og skjema som skulle fylles ut, masse informasjon om oss. Tok blodprøver av meg i en syklus, hormonprøver. Sambo leverte sædprøve. Så var det inn til legeundersøkelse, vanlig vaginal ultralyd. Noen nye blodprøver. Så ble det kontrastundersøkelse av livmor og eggstokker. Har god erfaring med privatklinikk vs. offentlig sykehus, utredningen blir gjort mye raskere, og det trenger heller ikke koste mye mer, så lenge legen har refusjonsrett. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143688779-hva-skjer-n%C3%A5r-vi-kommer-til-utredning/#findComment-143699258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisse_01 Skrevet 23. januar 2012 #5 Del Skrevet 23. januar 2012 Vi har sjekket alt, og vi feiler ingenting. I mars har vi prøvd i 2 år. Irriterende. Går på ergo nå, men funker ikke det heller Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143688779-hva-skjer-n%C3%A5r-vi-kommer-til-utredning/#findComment-143950651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå