håpfull74 Skrevet 25. oktober 2011 #26 Skrevet 25. oktober 2011 Takk CarinaH! Da kommer jeg til å ta kontakt med riksen snart. Ser jo ut som vi ligger ganske likt i løypa. Var på samtale for et par uker siden. Men det var bare med legen. Det ble bare besluttet at vi skulle gå for IVF, selv om jeg har litt høy AMH og kan risikere overstimulering. men får bare håpe på det beste:-)
IdaPingPong Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter #27 Skrevet 25. oktober 2011 Hei Limsevimse Uff, så trist det må være... Jeg skal ringe når jeg får mensen i des også utifra det så skal jeg starte på nesespary og hormonsprøyta, også blir det ultralyd i starten av jan eller noe.. Men siden du har PCOS så er det kanskje litt anderledes, har du fast mens? Men snakket dere med en sykepleier også?
IdaPingPong Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter #28 Skrevet 25. oktober 2011 Hei Håpfull74 Vis jeg hadde vært deg hadde jeg ringt allerede i morgen i 08-09 tiden så du får snakket med dem Tror jeg også hadde ganske høy AMH om det er den som bestemmer hvor mye hormoner man skal ha?!? Men hadde en godt utgangspunkt i hvertfall *12uker igjen*
Oktoberbabyen Skrevet 26. oktober 2011 #29 Skrevet 26. oktober 2011 Hei CarinaH! Trist og trist, jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke deres opplevelse i forhold til min.. Vi pratet bare med lege, og slik vi forstod henne, så kan vi være igang med medisiner og sånt allerede i morgen, skulle ringe når jeg fikk mensen, så skal jeg ta fem dager med pergo, to dager med menopur og så er det ul for å se om eggposene er store nok til å befruktes eller jeg må ta flere dager med sprøyter. De nevnte ingenting om at det kunne være at vi må vente uker eller måneder før vi får sette inn.. Alt avhenger nå på at jeg får mensen.. Normalt har jeg jo hatt mensen med mellom 2-7ukers mellomrom, og nå er det jo syv uker siden sist.. Har smerter i eggstokkene og har litt misfarget utflod, så håper det ikke er lenge før cystene sprekker og gir meg mens. De trodde grunnen vår var at jeg har pcos og han hadde antistoffer, så han hadde mange og raske svømmere, men de var trolig ikke utholdne, så det kunne være at de døde før de kom frem.. (noe han har humret over siden han fikk vite, han føler det er sånn det er når han skal svømme selv.. Han svømmer raskt,men orker ikke mange meterne før han er utslitt) Hadde det ikke vært for at jeg hadde lap i juni, så ville de sendt meg på lap nå, for å brenne et par hull sånn at eggstokkene ikke fikk produsere så mange poser, men heller produsere noen "skikkelige"
IdaPingPong Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter #30 Skrevet 26. oktober 2011 Hei! Jeg gikk på pergotime i fjor i 3-4 mnd også fikk jeg en eggløsningssprøyte.. Men kan være at du må gå på pergotime først? Har INGEN anelse:/ For når du starter på nesesparayen så skal den nullstille systemet så du kommer i overgangsalderen, også skal vist det bli en ny syklus?! Om jeg husker riktig.. Så starter man på hormoninnsprøytning også skal ta ut egg og sette inn igjen. Kort og fort Fortalt om vår prosess .. Å dette starter jeg i midten av Des.. Men er nok riktig så individuelt fra person/par.. Dette er en vanskelig prosess, man vet så lite.. Er synd det tar så lang tid allting, men når vi kom ut fra timen. Var nesten begge sidene fulle av par.. Men sa de noe til deg at de skulle sende deg ett ark om tidspunkter etter du hadde ringt de å fortalt om mens??
Oktoberbabyen Skrevet 26. oktober 2011 #31 Skrevet 26. oktober 2011 De sa ikke om at de skulle sende noe ark nei, er kanskje det jeg har fått med? Skal ikke ha nesespray i hele tatt, bare 5dager med pergo fra mensdag 2 før menopur, men skulle bare ha 5doser der og.. Skal inn til ultralyd etter to dager med menopur.. Håper ikke de sier at de skal sende datoer og gi oss timer langt uti neste år når jeg bare får den teite mensen.. Hadde to runder pergo hos gyno i sommer for å sjekke om jeg hadde eggløsning, da hadde jeg eggløsning før og etter pergo, men ikke de to mnd jeg gikk på dobbel pergo..
IdaPingPong Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter #32 Skrevet 26. oktober 2011 Men det kan være kanskje dette er noe du må prøve før dere må gå for IVF? Ikke vet jeg. Men når du fikk innkallelse, fikk du med noen blodprøve ark? Som du skulle ta før du kom ditt? Som AMH?
AinaAina Skrevet 27. oktober 2011 #33 Skrevet 27. oktober 2011 Hei limsevimse, Høres ut som om du skal ha samme opplegg som jeg hadde når vi først kom i gang hos Riksen. 5 dager med Pergo, 5 dager med Menopur, så Ovitrelle og så inseminering 1-2 dager etter det. Tror dette er nokså standard regime for AIH2. Underveis med Menopur skal du sikkert ha ultralyd kontrolelr for å se på follikel utvikling. Ved et AIH forsøk er de veldig påpasselige med at det kun er ett egg som modnes, derfor er dose Menopur en god del lavere (75 IU) enn ved en IVF/ICSI behandling (300 IU) hvor man håper på å hente ut så mange egg som mulig. Lykke til med forsøket limsevimse! Veldig veldig spennende Er du i gang med regime nå?
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 27. oktober 2011 #34 Skrevet 27. oktober 2011 Hei Er det plass til en til på denne tråden? Vi har litt blandet bakgrunn, men skal nå igang med ivf. Kort oppsummert: Startet prøvinga for 7,5 år siden. Ble gravid etter knapt 1 år, mistet i SA før uke 10, ble gravid igjen med en gang, men mistet i ex.u. Deretter tok det 4 år før vi ble gravide igjen (på egenhånd), og dette resulterte i en herlig gutt på snart 2 år. Begynte å prøve på nr. 2 i januar i år, men med vår forhistorie ba vi om utredning etter bare ca. 6 mnd prøving. Fastlegen henviste oss til Medicus, og der ble vi grundig sjekket. Konklusjonen ble en tett eggleder (etter ex.u.) og en trang eggleder. Fikk horminkur (Femar) som vi kunne prøve mens vi ventet på å komme igang med ivf (som skal gjøres på St. Olavs), og jammen ble vi ikke gravide Dessverre mistet vi spiren for en uke siden, ca. 9+2 uker på vei. Nå går vi for ivf, synes vi har prøvd lenge nok (kan jo risikere at det tar enda 4-5 år før vi klarer det selv). Veldig spent på når vi kan forvente å komme igang, men har et håp om at noe kan skje i løpet av et halvår. Vi er jo ferdig utredet, så kommer sikkert an på hvor lang tid det må gå etter SA, og ventelisten selvfølgelig... Er så spent, og KLAR for søsken til lille gutten vår. Blir jo ikke yngre heller, fyller 35 over jul... Spennende å følge med på dere andre også, er liksom ikke så mange å snakke med om dette... Lykke til alle sammen! Gleder meg til å følge dere )
Oktoberbabyen Skrevet 27. oktober 2011 #35 Skrevet 27. oktober 2011 CarinaH: ikke noen blodprøver eller noe som skulle tas før vi kom til time.. Muligens at vi allerede har tatt de hos gyno. Tok masse prøver de tre gangene jeg var hos han før vi ble sendt videre. En av de måtte jeg enten på bærum sykehus eller riksen for å ta, mens de andre tok de på gynokontoret for å se om jeg hadde eggløsning ved forskjellige doser pergo. AMH aner jeg ikke om jeg har tatt, men tipper da at den ble tatt samtidig som jeg tok hiv, hepatitt og alle de andre greiene der på sykehuset.. De var veldig nøye på tidspunktet og de på sykehuset var ikke vant til å ta de prøvene ihvertfall, for de måtte ringe gyno for å spørre hva det egentlig var for noe.. Gubben måtte på riksen for å levere sædprøve og ta blodprøver mens vi fortsatt var hos gyno og.. AinaAina: den beskrivelsen der stemmer godt overens med infoarket jeg fikk med hjem.. Har gått og ventet og ventet på mensen, men nå ser det ut til at den endelig har "løsnet" etter fire dager med max 2 "halve dråper", så skal ringe riksen nå etterpå for å få bekreftelse på at jeg skal begynne på pergo.. Gyno forespeilet at vi skulle rett på ivf, men riksen har jo da tydeligvis satt oss på AIH først. Ble det noe resultat på AIH hos dere, eller er det "bare" noe de prøver først før de setter igang før du evt får komme "videre" i løypa?
AinaAina Skrevet 27. oktober 2011 #36 Skrevet 27. oktober 2011 Heisann limsevimse, Vår historikk er at alt ser ut til å være helt fint hos meg, normale hormonverdier, eggløsning hver måned og ingen funn ved lap. Mannen min har levert redusert sædprøve, men verdiene er såvidt under normalen. Legene ved Riksen har derfor hatt delte meninger om hva som er veien for oss. Vi har prøvd selv i snart 3 år uten hell. Jeg er 29 år, så derfor mente en av legene at siden jeg er "så ung" så har vi nok av tid og burde derfor satse på mange AIH før man tok steget over til IVF. Men så var det de 2 andre legene, de mente at man ikke burde bruke tid på AIH og gå rett til IVF. Resultatet ble at vi nå har hatt 2 runder med AIH, men ingen av de gav resultater. Vi har derfor valgt å pushe på for å gå videre, og det var greit fikk vi beskjed om. Derfor skal vi nå ha ICSI i februar 2012. Var en del venting...også ønsket jeg å ha en hormonfri julefering derfor blir det nå et opphold fra sept 2011 til feb 2012 på oss. I mellomtiden nyter jeg de små gleder ved å ikke være gravid, har kastet meg litt inn på lavkarbo opplegget siden jeg har hørt det kan øke fruktbarheten, så får vi se om vi kanskje klarer å lykkes i ventetiden :)
Oktoberbabyen Skrevet 27. oktober 2011 #37 Skrevet 27. oktober 2011 AinaAina ) Vi har foreløpig bare hilst på en lege, som mente vi skulle prøve AIH2 først, så får vi se hva som skjer videre. Hos oss er det tydeligvis litt hos begge, jeg har pcos, og han hadde 82% antistoffer i sæden, så selv om de svømte raskt og var mange, så mente ihvertfall legen vi var hos nå at de trolig aldri ville nå frem til eggene, så da skal de få "svømmehjelp".. Lavkarbo har jeg tenkt mange ganger, men jeg kommer ikke så veldig langt når jeg prøver siden jeg har en utholdenhet og standhaftighet på minussiden ( så selv om jeg bestemmer meg annenhver dag for at jeg skal starte med trening og skal starte med sånn og sånn, så varer det bare to timer til jeg ikke gidder likevel.. giddaløs? så absolutt! Håper dere får det til og, selv om det er lenge å vente til februar.
*papilla* Skrevet 2. november 2011 #38 Skrevet 2. november 2011 Nå CarinaH, har jeg endelig vært til samtale!! Jeg hadde en utrolig positiv opplevelse, i likhet med deg, å nå er jeg utrolig letta:)) Vi kom rett inn til overlegen som spurte oss om diverse ting rundt helsen vår og om vi hadde barn fra før o.l. Så var det rett i stolen for å sjekke meg. Jeg er midt i syklus nå, og han fant masse egg på begge sidene! Pga dette konkluderte han i at jeg behøver svært lave doser med Puregon, da jeg lett kunne overstimuleres.. Noe vi IKKE vil:) I tillegg til dette skal jeg ha det korteste behandlingsopplegget og kan starte på medisinene allerede om 14 dager!! Da skal jeg ta sprøytene i 7 dager, så inn til ultralydkontroll på dag 8, dersom alt ser bra ut blir det uttak rundt dag 13/14 med innsett to dager etter det:)) Pga sambo's prøveresultat har de kommet frem til at vi skal ha prøverørsforsøk med mikroinjeksjon. Jeg er så utrolig spent nå, å tanken på at jeg kan være gravid om en måneds tid får meg til å hoppe i sofaen:D Ingen garanti for at vi lykkes på første forsøk da, men krysser fingrer og tær!! Weeee, gleder meg til fortsettelsen, min, din og alle andre på tråden! Klem fra ei som smøre seg med tålmodighet så godt hun bare kan!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå