Pandapunda Skrevet 16. oktober 2011 #1 Skrevet 16. oktober 2011 Hei! Venter min første nå om bare 6 uker, og har en sak jeg aldri har hørt om før. Jeg har så følsomme brystvorter! Når jeg var liten pleide jeg å irritere meg selv ved å ta rundt-og-rundt med fingeren på dem, og jeg ble alltid rasende. (?? ikke spør, jeg har ikke anelse) . Jeg hater puppekos, jeg blir alltid sint. Det blir liksom "for mye", samme som det kan bli for direkte, for mye, andre steder, om man kjenner seg bedre igjen da. Men kan jeg amme da, eller bør jeg gå til anskaffelse av pumpe med en gang, jeg hater det virkelig, og har aldri hørt om andre som har samme "problem" ? Flaut
Mamma i lykkerus Skrevet 16. oktober 2011 #2 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg har også veldig sensitive brystvorter og var også bekymret for dette før jeg fødte. Nå når han er ute og jeg fullammer er det ikke noe problem. Jeg setter virkelig pris på den nærheten man får til barnet ved å amme. Det føles veldig naturlig for meg iallefall. Noen ganger gjør det litt vondt når han tar tak for å starte, men det går bra når han kommer igang. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke kjøpt pumpe før jeg hadde visst om det var behov for det. Lykke til!
Pix Skrevet 16. oktober 2011 #3 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg ville også ventet for å se hvordan det går. Klarer du ikke amme i det hele tatt ville jeg bare gått over til MME. Du kommer bare til å bli helt utslitt om du skal pumpe til hvert måltid. Jeg prøvde, og endte opp med at det var det eneste jeg hadde tid til. Pumpe og mate. Det var helt forferdelig for meg, men det er selvfølgelig individuelt! Lykke til:)
Mugunghwa Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Hei du, Jeg bruker brystskjold, (silicon tut/tupp) som man legger utenpå brystvorten. Denne beskytter for betennelse og for min del, fungerer som en "hjelp" til å få tak for babyen, da jeg har veldig små brystvorter. Koster ca. 70kr på apoteket. Ville ha prøvd det først, dersom amming på "vanlig" måte ikke fungerer. Iallefall en rimeligere investering, å prøve ut. Lykke til!
lillenims Skrevet 21. oktober 2011 #5 Skrevet 21. oktober 2011 Jeg ville ha prøvd å amme først. Babyer stimulerer brystknoppen på sin egen måte, kanskje er dette annerledes enn den typen du ikke utstår. Det kan også hende du ikke liker det, men finner ut at fordelen med amming (inkludert kosen) er såpass stor at du biter tenna sammen og prøver litt til. Det kan også hende du finner ut at det ikke går, og da kan du slutte, eller pumpe. Jeg har kanskje ikke helt tro på at pumping hjelper, dersom det er den fysiske følsomheten som er problemet. Pumpe er ganske fysisk på brystknoppen, melka "dras" ut, og brystknoppen kan være et par centimeter inn i skjoldet på pumpeflaska. Når man ammer så skal ikke babyen suge på puppen, men "skvise" melka ut (dvs stimulere utdrivingen av melk på riktig måte). Du finner video av baby som dier på http://www.ammehjelpen.no/video/, og pumping kan du finner eksempler på på youtube (mulig du finner "litt ymse"...) Vær oppmerksom på at det i starten av amminga ofte er svært ubehagelig/vondt å amme. Dette skyldes bla. at huden/brystknoppen ikke er vant med amminga, hormoner, og at det rett og slett gjør mer vondt i starten. De fleste synes det går mye bedre etter et par uker. For en del smerter relatert til amming (bla. Raynauds syndrom ("likfingre" på puppen) og utdrivingssmerter) er det mange som synes det hjelper med varme, enten varme omslag eller varmeputer (se ammebutikke.no). Det kan godt hende at dette kan gjøre ubehaget mindre for deg også. Generelt så må du egentlig bare prøve deg frem. Du virker egentlig ganske motivert for å prøve, så da synes jeg du skal forsøke, ellers risikerer du å slite med dårlig samvittighet fordi du ikke prøvde. Ha heller lav terskel for å kutte ut, det er bare du som vet om du klarer amme, vi andre kan bare stå på sidelinja og gi mer eller mindre gode og relevante råd:) Jeg er ammehjelper i ammehjelpen.no, det er bare å sende meg en epost også. (Se profilen min for adresse.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå