Gå til innhold

Amming og risiko for tette melkeganger - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med førstemann hadde jeg myyyye tette melkeganger, faktisk hele tiden! Det var et kjempeproblem.

Nå er vesla (nr 2) snart 7 uker og amminga har fungert mye bedre denne gangen. Nå er det imidertid slik at vesla har begynt å sove noen lange strekk på natta, gjerne 6 timer. Hun spiser hver 3. time på dagen og litt oftere på kvelden; hver andre time.

I dag merket jeg at brystet var fullt av harde klumper, men de gjorde ikke vondt og forsvant ganske bra etter en ammerunde. Nå jeg lurer på om det kan ha en sammenheng med at jeg ikke ammer like ofte på natta lenger?

Og så lurer jeg på om produksjonen vil tilpasse seg ujevn døgnrytme? Eller bør jeg legge opp til amming hver 3. time for å unngå tette melkeganger?

Jeg har angst for tette melkeganger etter alle problemene med nr 1 og gjør hva som helst for å unngå det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også mye tette melkeganger med nr 1, men lite nå med nr. 2. Har brukt Lecitin for å forebygge begge ganger, men har nå kuttet det ut en stund.

Jeg grublet veldig over det samme som deg da datteren vår begynte å sove lenger av gangen om nettene. Jeg orket ikke å styre med pumping, men vekket henne når jeg følte det var ubehagelig/veldig spreng. Drøyde så vekkingen litt etter litt, slik at produksjonen skulle justere seg. Synes dette tok noe tid, men hadde iallefall ikke så mange tilfeller av tilstoppninger selv om jeg hadde mye melkespreng. Gikk iallefall 10-11 timer uten amming på det meste, og da hadde det gått seg til fra maks 3-4 timer uten amming. Jeg hadde, som du, helt noia for tette melkeganger - vet at de fleste bare ville latt babyen sove ;) Mener det er nærmere 3 mnd alder at melkeprod. fullt og helt styres av etterspørsel, og at det delvis også er hormoner som påvirker frem til det...

For øvrig sørget lillemor for at dette ikke forble et problem, for det er slutt på å sove mer enn 6 timer uten amming nå (7 mnd)...

Vil tro at klumpene i dag har med lenger soveøkt å gjøre, men siden du fikk det bort så raskt så ville jeg nok ikke lagt vekt på det.

Skrevet

Takk for svar. Det er et ikke så mange jeg vet om som har slitt med det samme, så litt vanskelig å finne erfaring av og til.

I natt lot jeg det gå max 4 timer mellom hver amming. Men sliter fortsatt med at det ene brystet blir hardt mellom hver amming, men tror det henger igjen fra i går. Får bare være glad så lenge melken renner hver gang jeg ammer og at det ikke tetner. Men det vil altså ikke forsvinne helt.

Kjekt å lese at du kunne ha en ujevn døgnrytme etter hvert. Det hadde vært fint å få litt lengre soveøkter. :-)

Skrevet

Lecitin funket kjempebra her hos meg ihvertfall! Jeg hadde heftig brystbetennelse og fare for å få det igjen flere ganger før jeg begynte på Lecitin :)

Skrevet

Glemte å skrive at jeg har testet ut Lecitin (også i store doser) og at det ikke hadde noen effekt på meg. Dessverre :-(

Skrevet

Lecitin funket bra på meg. Men jeg bruker også varme omslag. har sånne varmeputer med en "mynt" inni som jeg knekker. Disse blir veldig varme så jeg klarer nesten ikke ha dem mot huden. men det løser fort opp i klumpene. Lykke til!

Skrevet

Jeg har heller ikke hatt så stor nytte av Lecitin i store doser. Det som derimot virket var en type havregryn/flakes (står på ammehjelpen sine sider). Men de måtte jeg også slutte med, for fikk vondt i magen. Jeg har klumper i brystene hele tiden, men har aldri blitt noe betennelse eller helt tett. Har forsøkt å massere, varme etc. Må nok bare akseptere at jeg får litt tette melkeganger i blant. Gutten er forresten 18 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...