Carebear77 Skrevet 16. oktober 2011 #1 Skrevet 16. oktober 2011 Heisann:) Jeg lurer på om noen her har erfaring med litt kortere livmorhals enn normalen? Min har hele tiden vært lang-over 5 cm-men nå er den nede i 2,8.. Og det var også litt nebbing, som gyn kalte det, i den ene siden, men ikke nødvendig m sykehusinnleggelse ennå. Er gravid m tvillinger i uke 28 og vil ikke at de skal komme helt ennå.. Noen som har gått lenge m en slik livmorhals, eller bør jeg belage meg på prematurfødsel...? Masse spørsmål som surrer rundt i toppen etter legebesøket. Skal ikke på kontroll igjen før om 2 uker..
MammaSprett Skrevet 17. oktober 2011 #2 Skrevet 17. oktober 2011 Min er i utgangspunktet 2,5 cm (pga operasjon) Har lagt ganske stabilt på 1,5 - 1,9 cm...men nå har jeg kommet til uke 30 og den er 0,6 cm lang. Har vært tidvis innlagt på sykehus for å ta det veldig med ro - i tillegg til at jeg har tatt det HELT med ro hjemme siden uke 23. Det er vanskelig å si om du kommer til å føde prematurt, men du er nok i risikosonen. Får du tett oppfølgning? Jeg går enten 1. gang pr uke eller annen hver uke. Jeg har ikke tegn til nebbing- legen min tror jeg kommer til å føde i allefall før uke 35. Jeg håper han tar feil ;-)
HappyJoy Skrevet 17. oktober 2011 #3 Skrevet 17. oktober 2011 Jeg hadde moden livmorhals på 2 cm i uke 30. Ble da beordret sengeleie i 3 uker på sykehus. Tvillingene kom i uke 37 +2' og da ble jeg satt i gang. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg bare tatt det så mye med ro som mulig og hørt på legene Dette går sikkert kjempebra! Man må bare huske å ha lav terskel for å ringe jordmor eller føden hvis man blir bekymret for at det skulle være noe. masse lykke til! Å ha tvillinger er fantastisk moro!
Carebear77 Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 18. oktober 2011 Takker for svar dere:) MammaSprett- oj, det var ikke lange livmorhalsen på deg nå da.. er du innlagt eller? Jeg skal på kontroll hver 14 dag, og etterhvert hver uke, vi får se hvor langt jeg kommer.. Masse lykke til, og håper babyen din blir lengre i magen enn legen antar:) HappyJoy- ja jeg gleder meg utrolig til å få tvillinger:) Du klarte jo å holde de "innafor" lenge da-godt å høre at d er mulig:) Men litt skummelt og tenke på premature senskader osv..men krysser fingrene for at det ikke skjer noe helt ennå Hvor store var dine to?
babytilhøsten Skrevet 18. oktober 2011 #5 Skrevet 18. oktober 2011 Er dette normalt å vite? Jeg aner ikke hvor lang livmorhalsen min er, lege eller jordmor har aldri fortalt meg det; jeg er i uke 38 i dag er det noe jeg burde ha undersøkt??
MammaSprett Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Nei - det er ikke normalt! Grunnen til at jeg vet det, er at jeg får ekstra oppfølgning fordi jeg har fjernet masse av livmorhalsen... Andre som får rede på det kommer gjerne inn med fare for prematurfødsel o.l Eller de har prematur fødsler bak seg - og får ekstra oppfølgning pga dette. Jeg har tre svangerskap bak meg - og det er ikke før i dette svangerskapet jeg har blitt fulgt opp sånn som dette. Hadde denne operasjonen etter 3. mann. Du har jo kommet så langt nå - at du behøver overhodet ikke tenke på det en gang ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå