Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer prøver å bli gravide. Nå har vi ikke prøvet så fryktelig lenge, men jeg spør for sikkerhetskyld.

Jeg sluttet på p-pillen i juli 2011 og ingen lykke enda.

Jeg har vært gravid en gang tidligere for 3 år siden, men valgte å ta abort den gangen av forskjellige grunner.

Min samboer har lagt på seg en del siden den gang, på den tiden var han i millitæret og var veldig fit. Han var i sin beste fom noensinne. Nå har han lagt på seg rundt 15-20 kg siden den gang... og jeg tenker at han kanskje har fått noe dårligere sædkvalitet pga kiloene som har lagt på seg, og ikke gjør han noe for å holde seg i form heller...

Jeg ønsker å at han tester sædkvalitetet hans, men hvor gjør man dette og hvor mye koster det eventuellt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg skjønner at du er utålmodig, men du må prøve å slappe litt av. 3 mnd er ikke lenge å prøve, og syns det virker veldig drastisk at du vil teste sædkvaliteten hans allerede!

Prøv heller å kose dere, og drøyer det enda 3-5 mnd kan dere jo undersøke det, men enn så lenge: Slapp av og have fun!! :D

Skrevet

Heisann

Titter innom fra 2. trimester.

Kommer også litt ann på alderen deres. Etter at jeg og mann min hadde forsøkt i 3 mnd gikk jeg til fastlegen min siden jeg hadde hatt en operasjon for 2 år siden hvor jeg hadde fjernet en cyste på en eggstokk men ikke hadde fått sjekket ut ordentlig at alt var ok og ville gjerne sjekke at det ikke var noe i veien for å bli gravid. Både jeg og mannen min er 37 år og fastlegen min henviste meg til gynekolog for å sjekke at alt var ok med meg og vi fikk samtidig tilbud om å sjekke sædkvalitet i samme slengen siden vi ikke akkurat hadde veldig god tid pga min alder (vi har ikke barn fra tidligere).

Vi fikk tid 3 mnd etter at jeg hadde vært hos fastlegen min (et halvt år etter at vi hadde begynt å prøve) men til alt hell ble jeg gravid i mellomtiden :)

(og det bekreftet heldigvis at alt var som det skulle både med meg og mannen min).

Vet ikke hvor mye vekt har å si for fruktbarheten når det kommer til mannen, men en sunn kropp er jo aldri en bakdel.

Vil bare komme med et tips når det kommer til prøving, det er jo så utrolig mye det skrives og rådes om, tester man kan ta og kjerringråd å følge, men altså: Det finnes ingen sikre perioder.

Min lille spire (20 uker idag) ble unnfanget i den sikre perioden, og jeg har alltid hatt veldig regelmessige perioder, unntatt denne. Vi skulle bare ha en hyggekveld uten tanke på å lage barn, siden vi skulle "spare opp" til eggløsningen (1 uke frem i tid), men jeg ble søren meg gravid på hyggekvelden vår.

Lykke til videre med prøvingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...