klatrejenta Skrevet 16. oktober 2011 #1 Del Skrevet 16. oktober 2011 Heisann Jenter Satt og så et program som het "jente for enhver pris" om par som desperat ønsket seg ei jente og ikke følte at familien var komplett uten en jente (mange hadde 4, 6 og 8 gutter fra før) Grunnen de oppgav var at kvinnen ønsket seg et barn som delte også hennes interessert og tanker ettersom de følte seg litt alene og utestengt pga bare gutter i familien. En del av problematikken er dette med er selvfølgelig dette med assistert befruktning (PGD) og utvelgingen av kvinnelige embryoer før det settes inni livmoren, men det som jeg reagerte mest på var at alle kvinnene antok at bare de fikk ei jente så ville den jenta ha de samme interessene som henne og hvor de kunne gjøre "typiske" jenteting sammen og ikke minst forstå hverandre bedre. Tenker på meg selv som alltid har vært en "gutte-jente" har interessert meg mer for gutteting, likte ikke å leke med dukker, hatet å shoppe, var mer oppi trær og bygde ting enn å leke prinsesse og gjorde gutteting sammen med gutter og ønsket meg ikke noe rosa eller noe prinsessegreier (til min lillesøsters store frustrasjon). Som voksen har jeg fortsatt å like typiske gutteaktiviteter og har flere guttevenner enn jentevenner men føler meg like mye kvinne for det. Ettersom jeg omgås mer med gutter enn jenter er jeg kanskje litt mer rett på enn å spille såkalte jentespill med sjulte koder og meninger. Jeg forstår faktisk ikke alltid disse jente-greiene Jeg venter jente nå og tenker at hun har sin personlighet som hun må få utvikle, liker hun rosa, prinsesseting, shopping, mote, skjønnhet og styling så må hun få lov til det, men trives hun med tøft friluftsliv, klatring, skibestigning, kampsport, risikosport og få være en av (gutte)gjengen som meg selv vil det for min del være veldig hyggelig, men ikke noe jeg forventer at hun skal være. Hvilke forventninger har dere i forhold til kjønn? Vil vi som foreldre forvente at våre barn skal ha samme interesser og personlighet som oss? Har kjønn egentlig så mye å si? Er det slik at en gutt vil bli som sin far og ei datter som sin mor? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143686445-forventninger-i-forhold-til-kj%C3%B8nn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille-my-april Skrevet 16. oktober 2011 #2 Del Skrevet 16. oktober 2011 hehe... akkurat dette så jeg også i dag. Har lagt inn et innlegg på kranglesiden om det samme. Det programmet er jo helt på tryne. Synes nesten sånne folk ikke burde få flere barn! For min del er det samme hva det blir, så lenge h*n er frisk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143686445-forventninger-i-forhold-til-kj%C3%B8nn/#findComment-143686791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 16. oktober 2011 #3 Del Skrevet 16. oktober 2011 Det programmet skulle jeg gjerne sett, dumt at jeg gikk glipp av det. Vet dere om det går i reprise noe sted? Evnt på nettet? Dagens samfunn er nok litt preget av "kjønnsroller" ja, men jeg føler at det er vårt ansvar som foreldre å la barna få utforske sine egne interesser etterhvert som de blir eldre. Samtidig tror jeg det er viktig for både mor og far at barna blir presentert for deres interesser (uavhengig av kjønn!). Da tenker jeg blant annet på at hvis mor og far er glad i friluftsliv, så er det naturlig å ta med barnet på turer i skog og mark fra tidlig alder. Ellers tror jeg barna fra skolealder av blir ganske preget av hva deres venner gjør av fritidsaktiviteter. Hvis alle de andre jentene danser ballett, så skal det nok litt til at den siste jenta starter i speideren. Hvis dere skjønner hva jeg mener? Vi har en jente fra før, og venter denne gangen en gutt. Gleder meg til å se om det blir stor forskjell på dem fra første stund. Vesla her har ikke hatt noe som helst interesse for f.eks biler, selv om hun har fått noen. Her er det kun dukken som gjelder. Så da blir det spennende å se om lillebror tar storesøster sine dukker, eller om de ikke er interessante for han. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143686445-forventninger-i-forhold-til-kj%C3%B8nn/#findComment-143686994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Versailles Skrevet 16. oktober 2011 #4 Del Skrevet 16. oktober 2011 Selv om du var en guttejente, er jo de fleste jenter ikke det. Akkurat som de fleste gutter ikke er jentegutter. Skjønner godt behovet for en datter. Selv har jeg både døtre og sønner, og synes det er perfekt. Det kan bli litt vel mye sverd, biler og slossing med gutter. Jeg dømmer ikke en kvinne for at hun ønsker seg ei jente etter åtte gutter, eller etter fire for den saks skyld. Imidlertid synes jeg hun som fikk satt inn egg, var helt forferdelig. Man sitter ikke sånn og griner foran barnet sitt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143686445-forventninger-i-forhold-til-kj%C3%B8nn/#findComment-143687353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bitthen Skrevet 16. oktober 2011 #5 Del Skrevet 16. oktober 2011 har ikke sett programmet, men forstår bare ikke denne type holdninger, Jeg skal samtidig være forsiktig med å dømme. Selv mener jeg at vi som foreldre kan være med å dyrke fram de samme interessene som vi selv har hos våre barn, i og med de deltar fra de er svært små- Når det kommer til hvilken "type" barna blir, har jeg ingen forventninger til dette. Synes grunnen til disse folka for å få seg ei jente ikke holder mål. I min opprinnelsesfamilie var jeg pappas pike og min bror mammas gutt. Jeg deler min fars interesser og har mest til felles med han. Så å ta utg punkt i kjønnet er jo bare vivas. For oss som har en gutt fra før, synes vi jo det hadde vært morsomt med ei jente. Samtidig betyr egentlig ikke kjønn mer en akkurat "det hadde vært morsomt med en av hver". Blir det en gutt til, blir vi like glade, gutter er supermorsomme Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143686445-forventninger-i-forhold-til-kj%C3%B8nn/#findComment-143687380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Happy H Skrevet 16. oktober 2011 #6 Del Skrevet 16. oktober 2011 Eg forstår ønsket og savnet MEN den oppførselen til de damene gjorde meg kvalm! Det ene paret hadde både økonomiske - og ekteskapsproblem av heile greiene. Satt faktisk m en følelse av at eg ikkje unnet de en jente. Og når ho i tillegg satt seg til å grine forann den nydelige lille gutten ble eg sjokkert! Samme m ho som nektet å gifte seg m mannen før de hadde fått ei jente!! Ler, utrolig at ho i d hele tatt e gift Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143686445-forventninger-i-forhold-til-kj%C3%B8nn/#findComment-143687509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå