Gå til innhold

Noen som har vært på vekstestimering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal den 25. okt og jeg e så spent på koss det går. E da ca. 34 uker på vei. Noen som vet hvordan de gjør det? Måler de lengden på bein og armer og omkrets osv og regner ut fra det? Kor nøyaktig e disse målingene egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måler vekst hver 14 dag nå pga at jeg har to i magen:)

Da måler de hodeomkrets og magen samt lårbein.

Så er det vel et program som regner ut ca vekt etter disse målene, men det er visst ikke helt nøyaktig. Blir sånn ca da :)

Jeg har hatt forskjellige leger, og da blir visst målingene noe forskjellige også ble jeg fortalt.

Skrevet

Takk for svar. :) Skal på grunn av at førstemann (som nå e 14 mnd) va veldig stor når han kom til. 4700 gram. Han satte seg fast under fødsel og det ble hastekeisersnitt. Jeg e nervøs for at det samme skal skje neste gang også. I følge jordmor og lege så blir det nok en sværing neste gang og...ut fra symfysemål og sånn... så jeg ønsker planlagt keisersnitt. Så e veldig spent på ka de sier på den målingen og koss det går. Om jeg får innvilga ønsket mitt. :)

Skrevet

Jeg er 35 + 3 nå og er inne til vekstestimering ukentlig (pga svangerskapsdiabetes). De måler primært diameteren på hodet og mage når jeg er inne, de har bare såvidt vært innom lårbenet et par ganger.

Legen understreker alltid at vekstestimering ikke er noen helt nøyaktig vitenskap, slik at både hvilken lege som måler og hvor gode bilder de får vil kunne påvirke resultatet. De traff svært godt med mitt forrige barn faktisk, hun ble akkurat så stor som de trodde i ukene før fødselen (da hadde jeg ikke svangerskapsdiabetes, forøvrig).

Skrevet

Jeg skjønner! Håper du også får ditt ønske oppfylt :) Lykke til !

Skrevet

er på estimering og morkakesjekk hver 4. uke pga sv. diabetes. er 34+0 i morgen og han er nå rundt 2600 g så blir nok opp mot 4000 til termin :)

Skrevet

Var på sjekk den 27+2 og var 200 gr over normal. Skal på sjekk igjen pga siste fødsel var 4360 gr og knekte kragebeinet.

Skrevet

Takk for svar! :):) E superspent på sjekken jeg skal på. Håååper jeg treffer på en trivelig lege/jordmor som innfrir ønsket mitt. :) Lure på om jeg får vite det den dagen om det blir keisersnitt eller ikke....og om det evt blir en uke eller to før termin...spennende tider. :):)

Skrevet

Jeg har ikke vært på, men kjenner flere som har det og på samtlige av dem har de fått beskjed om at babyen er stor og så er den kanskje 500-1000g lettere ved fødsel enn hva de er forespeila =)

Når det gjelder SF mål og str på babyen så er min erfaring at det ikke er noen sammeheng... Jeg har gjennom alle mine tre svangerskap hatt sf mål på over den røde streken, men innenfor den grønne... Likevel har det skilt nesten 1 kg på første og andremann (første var 2960g og andre var 3800g) de er født ca 3 uker før termin begge to =)

Skrevet

Jeg har vært med begge mine, og det har stemt bra her altså ! Første ble estimert mellom 3800-4200 til termin, født dagen etter termin og var 3860g. Da var estimeringa i uke 39. Denne gangen ble snuppa estimert til å være 3200g fredag, hun ble født tirsdag og var 3280g :)

Det jeg har fått høre på sykehuset her, er at estimeringen er mere riktig mellom uke 30-36 ca, etter det er det trangt, og vanskeligere å få gode og riktige mål. Det beste er derfor å ta flere kontroller, da den lille kan legge på seg mer eller mindre enn forventet hvis man måler tidlig. Og de man hører om som har fått mye større, eller mindre enn forventet gjerne har vært på en kontroll, gjerne seint eller veldig tidlig hvor målingen derfor blir unøyaktig. Men det finnes vel unntak der også sikkert :)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...