Gå til innhold

Dere som har flaskebarn.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei!

Jeg lurer på noe til dere som har sluttet å amme, av egen vilje eller av en eller annen grunn måtte, og nå har flaskebarn.

Det står overalt at man skal rådføre seg med helsesøster før man gir mme, gjorde dere dette?

Jeg har en gutt på to mnd som alltid har vært veldig glad i mat, han var stor ved fødsel 4,5kg, og legger godt på seg. Men jeg har måtte gi han en flaske mme på kvelden, da han aldri ble mett. Dette syntes helsesøster var greit siden dette funker bra. Jeg har i det siste merket at han oftere krever mat. kan være hver time, på det meste. Som begynner å bli veldig slitsomt. I dag har han spist 4 ganger på tre timer. Og han gråter og virker misfornøyd.

Min mor har ikke hatt melk til noen av barna sine. Så vi er alle flaskebarn. Min søster mistet melka til eldstegutten da han var tre mnd, og yngste mann har drukket av flaske siden han var to uker gammel. Tanken er jo der, nå har ikke jeg nok melk lenger heller. Jeg har et åpent sinn i forhold til mme, men har litt den innstillingen at har jeg ikke nok melk så slutter jeg å amme og gir mme på flaske. Jeg ønsker ikke å kombinere da dette bare blir mer masete. Ihvertfall det jeg har inntrykk av at det er.

Jeg vet jo nesten med sikkerthet at om jeg ringer helsesøster i morgen vil jeg få beskjed om å gi mme i tilegg hvis det ser ut til at han trenger det. Så det jeg lurer på, rådførte og hørte dere på helsesøster, eller følgte dere mammahjertet? Noen som vil gi noen råd eller har noen meninger?

Ha en fortsatt fin søndag :D og jeg setter stor pris på alle svar:)

Fortsetter under...

Skrevet

Det høres ut som han har økedøgn, i og med at han ønsker mat oftere. Da må du enten amme oftere en kort periode for å øke din egen produksjon eller øke mengden MME. Det er opp til deg:)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Følg mammahjertet!

Det er mye bedre å ha en mett og fornøyd baby, enn en sulten gutt som skriker og ikke har det godt, og når mammaen aldri kan få seg en pause fra ammingen!

Jeg sluttet å amme når Muffin var 6 mnd gammel, og overgangen til MME på flaske har hittil gått veldig bra. Han koser seg med flaska.

Høres ut som om gutten din er ekstremt avhengig av deg nå, siden han ammer oftere enn hver time, og på sikt kan du bli veldig sliten. Jeg vet om flere babyer som har fått kun MME fra fødsel, og det er glade, sunne babyer med gode sovehjerter <3

Skrevet

Følg mammahjertet! Det gjorde jeg uten å rådføre meg med helsesøster. I etterkant fikk jeg skryt av helses for at jeg hadde klart å amme så lenge som jeg gjorde og at jeg tok vare på både meg selv og babyen da jeg valgte å slutte å amme. Ammingen var bare stress for meg og jeg fikk mindre og mindre melk noe som resulterte i en baby som ville suge hele tiden og en sliten mamma.

Skrevet

Jeg rådførte meg ikke med hs.... Prøvde å sleit i ca 2 uker og bestemte selv at sånn ville jeg ikke ha det. Sa bare til helsesøster at jeg har begynt med mme til alle måltider. Hørte ikke en pukkel om det;) Gjør det som passer for dere;) Eneste hs sa til meg var at man absolutt IKKE skulle amme for enhver pris, da hvis det er masse vanskeligheter over lengre perioder... For det kunne gå utover tilknytningen( om det er sant vet jeg ikke;). Gjør som du føler for. Din kropp, ditt barn, det er du og den lille som skal ha det bra;))

Lykke til uansett hva du velger:))

Skrevet

Gav mme fra tøtta var 3 måneder.

Jeg pumpet i ca 3 uker, så gav jeg opp og gav henne mme. Jeg rådførte meg ikke med helsesøster, jeg bare gav like mye mme som hun drakk mm :)

Kan si det sånn, etter jeg slutta og pumpe fikk jeg et mer avslappet forhold til mate tidene. Eneste ulempen er at når man bommer litt på måltidet, så har du en lynings unge som gråter i ett til maten er der.

Annonse

Skrevet

Hei,

det er jo vanskelig å si hva som vil skjer her hvis du ikke gir ham MME i tillegg; enten får du mere melk via økedøgn, ellers får han for lite mat fordi du har for lite melk. Med tanke på at både moren og søsteren din hadde for lite melk, er vel sjansen stor for at det er det siste. Det er jo bare gjetning fra min side, da, men mange jeg kjenner har merket at de er like andre kvinner i familien med tanke på melkemengde og sånt.

Jeg synes du skal gjøre det du føler for, jeg. :) Personlig synes jeg amming må være det greieste (fikk det aldri til selv, men er så misunnelig på dere som slipper å ordne med vask og sterilisering av flasker, og i stedet har maten klar der og da ;)). Men samtidig er mamming viktigere enn amming, så hvis det å amme betyr mye stress og plager for deg, synes jeg det er viktigere at du fokuserer på å kose deg med babyen din. :) Han har jo uansett fått mm i to måneder nå, og det er jo kjempebra!

Så jeg synes du skal følge mammahjertet ditt, jeg. Det er jo uansett greit å rådføre seg med hs, men det betyr ikke at du må følge rådene hennes... :)

Lykke til med valget! :)

Skrevet

Jeg begynte å gi flaske da småtten var 3 uker gammel! Fant ut at jeg ikke hadde nok melk og skulle prøve flaske en dag for å se, og da var det en heeeeelt annen gutt jeg hadde, storfornøyd og ikke en lyd! prøvde litt frem og tibake med amming, få opp produskjonen, litt amming og litt flaske, bare flaske, bare amming i to uker...men gav da opp og innsåg at det var mye bedre å bare gi flaske for da visste eg kor mye han fikk i seg i løpet av dagen, når eg likevel skulle koke på flasker så var det like greit å bare kjøre flaske istedet for litt sånn og litt sånn for da kunne eg også spise det eg ville uten å lure på om han kunne få vondt i magen, OG det ble mye mindre stress med måltidene og vi slappet mer av begge to :)

To dager etter at jeg sluttet å amme var ALT av melk borte og ingen melkespreng eller noenting...ergo jeg hadde lite melk! :/

Da jeg kom på 6 ukers kontroll spurte helsesøster om det gikk bra med ammingen, jeg sa bare at nei jeg hadde ikke nok så nå får han bare flaske. Okei sa hun, bra jeg fant ut av det og at gutten er fornøyd :) Trodde det skulle bli mer pes men man skal ikke amme for en hver pris sa hun og var veldig forståelsesfull :)

Lykke til :)

Skrevet

det er så mye forskjellig hva de forskjellige helsesøstrene sier, så jeg vil råde deg til å følge mammahjertet.. barna har døgn hvor de krever mer mat enn andre dager.. barna følger sin egen vekstkurve, og noen legger på seg mer enn andre i starten, så flater det som regel ut igjen.. tror ikke det er noe å bekymre seg for :)

jeg har flaskebarn, men det var ikke frivilig.. fullammet nesten til hun var 2 mnd, men måtte gi tillegg fordi hun surra sånn ved puppen og ikke fikk ordentlig tak. da jeg tilslutt måtte begynne fast med flaske etter hvert måltid nesten, så ble jo dette enklere for vesla, og det ble da vanskeligere og ta puppen, fordi flaska var enklere.. var veldig deppa og lei meg fordi jeg følte jeg ikke strakk til, men jeg trøstet meg selv med at det viktigste er jo selvf. at vesla er mett og fornøyd, og vokser som hun skal :)

det blir jo også mer frihet for mor, når barnet får flaske :)

Skrevet

Jeg har pcos og lavt stoffskifte. Prøvde å amme i ti dager, men hun la ikke på seg i det hele tatt. Måtte gi litt tillegg, og heldigvis for at jeg gjorde det.. Ellers hadde hun gått NED i vekt.

Jeg får ikke noe særlig melkeproduskjon pga diagnosene.

Jeg kan godt forstå at du blir usikker. Jeg fikk beskjed om at det aller viktigeste var at babyen IKKE skal være sulten. Økedøgn er noe annet enn at babyen ikke får nok mat.

Prøv med ei flaske for å se om han blir mer fornøyd. Eller du kan se om det er økedøgn, da vil jo dette roe seg.

Det kan du fint gjøre uten å kontakte hs.

Skrevet

Min lille gutt fikk bare mme de første 14 dagene av sitt liv, uten at jeg hadde noe kontakt med helsesøster.

Det viktigste er nok at baby får nok mat, jeg er ganske sikker på at hs er enig i det, ikke om han får mm eller mme.

Så følg mammahjertet ditt =)

Skrevet

Hvis du føler at det bare blir stress når du skal både amme og gi flaske, så velg å gi flaske. Du kan jo omså pumpe ut disse edle mm-dråpene å blande inn i mme:)

Jeg delammet frem til lille var fem uker, så gadd jeg ikke mer. Nå er det vare mme her. Følg mammahjertet, jeg spurte ikke hs om lov til å gi mme:) det viktigste er at baby får i seg nok mat:)

Skrevet

Jeg var hos helsesøster og fikk råd. Men min fikk mme alt fra sykehuset. Så jeg ammet og ga mme fra hun var 1 dag gammel.

Jeg delammet og ga flaske ved hvert måltid til hun var 3 mnd. Og jeg ammet til hun var 4,5 mnd (men da ikke til alle måltider). Etter de nektet hun å ta puppen mer.

Det er slitsomt med en unge som ikke får nok mat. Men etter at jeg sluttet å amme har mini vært syk 2 ganger. Det er slitsomt det. Det kan jo være tilfeldig, men man vet ikke. Så om du kan/orker ville jeg kanskje råde til å amme til noen måltider så han får noen antistoffer av deg.

Annonse

Skrevet

Hei igjen:)

Takk for så utrolig mange gode råd og erfaringer, setter så pris på alle svar:) Er liksom så fint med dette forumet og få andres erfaringer. Spesielt når man er førstegangs og kanskje litt ekstra usikker selv. Jeg tror ikke det er økedøgn han har da jeg synes det sakte men sikkert over kanskje en uke har blitt verre. Han har virket mindre og mindre fornøyd for hver dag, og har krevd mat oftere og oftere. Men jeg kommer uansett ikke til å bråslutte med å amme. Kanskje gi pupp morgen og på natta, men flaske om dagen.

Uansett kommer jeg til å stole på mammahjertet, så får helsesøster mene hva hun måtte ønske. I går ammet jeg fire ganger mellom 9 og 12. Etter 12 ammet jeg annenhver time, og to ganger igjen mellom 5 og 7. Halv 8 fikk han flaske, han har pleid å drikke 100-120ml tidligere. i går drakk han nesten 200 ml. Så sulten var han ihvertfall.

men, til en stor forandring så sov han fra 20.00-04.00 i natt, fikk mat og sov til 07.30. Tidligere har han sovnet 20.00 våknet 24.00, våknet 02.00 05.00 og morgen 06.30. disse små er jammen meg ikke lette å bli kloke på. Uansett, mor har fått mer søvn enn på leeenge, og det føles utrolig godt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...