veivalg Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg er 37 år og skal ha mitt sjette forsøk med inseminasjon hos CFC kommende uke. Har brukt pergotime og har time til skanning hos gynekolog tirsdag 18. okt. Deretter skal jeg ringe inn resultatene og få vite når eggløsningsprøyten skal settes. Håper virkelig alt går bra og at gullegget ligger klart denne gangen. Men dersom det ikke lykkes på dette forsøket heller vurderer jeg å gå over på IVF. Har prøvd å få vite om jeg kvalifiserer til japanermodellen. Jeg har snakket med lege ved CFC for å være forberedt på en plan B, men føler jeg får lite veiledning og kjenner jeg er litt frustrert over det. Gynekologen min mener jeg bør gå over på IVF for videre forsøk. Jeg gjennomførte en HSG-røngten forrige syklus som viste normale eggledere og livmor, og CFC mener derfor jeg har like stor sjanse for å oppnå graviditet ved to flere forsøk med inseminering, som å gå over på IVF på nåværende tidspunkt. Det vil si de mener jeg bør ha 7 forsøk med ins før jeg går over på IVF. Hvordan har dere andre gått frem i denne prosessen? Har dere selv bestemt dere for å gå over på IVF, eller er dere blitt rådet til det fra klinikken? Hvilken syklusdag skal man starte opp med medisiner i forbindelse med IVF? Man har jo ikke akkurat god tid mellom forsøkene dersom man må prøve på nytt. Kanskje det er vanlig å hoppe over en syklus ved endring av behandling? Er det forresten flere enn meg som synes CFC har en kvinnelig lege som virker veldig streng og direkte? Hun misforstod meg helt sist jeg ringte inn for å informere om at jeg er i gang og ringer inn etter skannng på dag 12. Begynte å kjefte i vei om at medisinene kanskje skulle reguleres underveis, og at det var de som skulle styre prosessen og ikke min gynekolog. Jeg ble helt paff og satte meg ned og skrev en mail til CFC der jeg la frem saken. De beklaget så mye så hun damen må jo ha misforstått meg totalt og trodd jeg skulle ha IVF eller noe.. mye styr
MissTaurus Skrevet 16. oktober 2011 #2 Skrevet 16. oktober 2011 Hei Jeg hadde 5 insemineringer før jeg gikk over til IVF, Jeg hadde ingen undersøkelser i forkant. Husker ikke helt, men tror det var CFC som mente jeg skulle skifte. Nå er jeg et par år eldre enn deg, så det kan evt ha betydning. Tenker at hvis både du og gynekologen mener det er best å skifte til IVF, så gjør det. Dersom du skal bruke Japanermodellen, er jeg ikke sikker på når du starter. Men, for kort IVF-behandling starter man med sprøyter dag 2 eller 3. Du må scannes først for å sjekke om alt er i orden. Tror ikke det er nødvendig å hoppe over en syklus så lenge alt er i orden. Det er vist 2 kvinnelig leger ved CFC. En yngre lege som jeg vet noen CFCere ikke har vært fornøyd med pga hun virket mindre erfaren. Ved sist innsett traff jeg den eldre legen, hun virket ok. Jeg personlig har litt vanskelig med å forstå noe av dansken og jeg tror det kan være vanskelig for dem å forstå norsk. Det kan være en grunn til at det oppstår missforståelser. Det er bra du fikk en beklagelse! Du finner informasjon om behandlingene på nettsiden til CFC. Lykke til!
veivalg Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2011 Tusen takk for svar! Da jeg snakket med Dr. Blaabjerg sist så mente han jeg kunne kvalifisere til japanermodellen, men det får jeg ta opp igjen dersom det viser seg at jeg må ha flere forsøk. Håper jo som sagt at gullegget sitter nå snart Skal hvertfall gjennomføre inseminering som planlagt denne syklusen. Ikke alltid lett å forstå hverandre på telefonen nei. Jeg forstår som regel de meste av det de sier til meg, men de har av og til litt problemer med å forstå meg. Kanskje det hadde vært best å ta det på engelsk, men føles jo litt rart det også, hehe. Skal være glad når mailen til CFC fungerer igjen
ikkegiopp Skrevet 17. oktober 2011 #4 Skrevet 17. oktober 2011 Hei Jeg har prøvdt litt av hvert...først med naturmetoden, deretter 3 ICSI forsøk hvorav et forsøk resultatet til graviditet deretter spontanabort og inseminasjon med donor til slutt. Ble gravid ved 5. inseminasjon, men mistet dessverre. Holder til på CFC. Har ikke tatt noe hormoner ved inseminasjon og hadde mitt 9. forsøk på fredag. Fikk Pergo resept i tilfelle dette ikke fungerer denne gangen heller. Jeg vil fortsette med inseminasjon så lenge det klaffer, iIVFer mye mer omfattende og i tillegg veldig dyrt. Tar lengre tid og ihvertfall jeg har opplevd prøverør mye mye myyyye mer tyngre enn inseminasjon. Og nå snakker jeg om mislykket forsøk, å takle et mislykket ins. er ingenting i forhold til mislykket IVF =( Men nå prater jeg bare om hvordan jeg har opplevd ting. Alle er jo forskjellig!! =) Men du kan jo bytte på litt, en runde IVF også en runde inseminasjon i mellom ;-) Ville bare spørre om CFC har flere gynekologer de samarbeider med? Vet du noe om det? Eller kan jeg bare velge eget også ringe når jeg får vite hvor stort egget er blitt? Fikk ikke resept på eggeløsningsprøyte men har et resept liggendes hjemme. Har du alltid tatt eggeløsningsprøyte, eller bare el-test? =) Masse spørsmål, håper du har muligheter til å svare =)
veivalg Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2011 Takk for svar! Jeg tror jeg har bestemt meg for å prøve IVF om det ikke klaffer på dette forsøket nå. Reiser til Danmark på fredag for mitt sjette forsøk med ins, så håper på gullegget nå Jeg har brukt en privat gynekolog som ikke har samarbeid med CFC. Til nå har jeg ringt inn resultatene av skanningene selv. Men du kan kontakte CFC og be de oversende listen de har over alle leger de samarbeider med i Norge. Jeg fikk den i dag faktisk. Har lurt litt på om jeg burde skifte til en av disse legene, eller kanskje bare be min egen gynekolog ta mer av kontakten mot CFC etter skanningene.. jeg har luftet for han at jeg synes det er litt tungt å sitte som "mellomledd" mellom CFC og min oppfølging hos gyn her hjemme. Jeg har brukt Ovitrelle eggløsningsprøyte på alle forsøkene mine for å time det best mulig, og fordi jeg har litt dårlig eggløsning av meg selv.
ikkegiopp Skrevet 18. oktober 2011 #6 Skrevet 18. oktober 2011 Takk for svar Skal be om en liste jeg:) Kikket på CFC sine nettsider og der var det nevnt en mannlig gyn. jeg ihvertfall ikke skal bruke. Vært der 10 ganger på scanning da vi holdte på med prøverør på P:grunn. Masse lykke til :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå