Divine85 Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Kor mange mnd må barnet vere for å kunne sitte i vippestol?
Ulykkesfuglen=lykke aug-11 Skrevet 15. oktober 2011 #2 Skrevet 15. oktober 2011 Vi har baby bjørn og lille gutt satt vi der ganske tidlig. Han er nå 8 uker og han sitter der ganske ofte. Sitter å ser på disney channel mens mamman tar seg en dusj eller lager middag;0)
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 15. oktober 2011 #3 Skrevet 15. oktober 2011 HS sier vel ofte at de ikke skal sitte i vippestol før de kan sitte selv..... Må vel bare prøve seg frem litt tror jeg. I starten satt han kort stund av gangen for og venne seg til denne nye stillingen. Og han gav klart utrykk for når han ikke ville mer..... Her begynte vi så smått når vi begynte med grøt og middag. Da var vår Mini rundt 6 mnd korrigert.
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 15. oktober 2011 #4 Skrevet 15. oktober 2011 Vi brukte også baby bjørn og var super fornøyd med den, verdt sine penger:)
Divine85 Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. oktober 2011 Eg rekna eigentleg med at det var for tidleg for mi no når ho er 4 og ei halv veke,men på den vetle tida ho er vaken på dagen merkar eg at ho er veldig nysgjerrig på å sjå seg rundt,og ho likar ikkje å ligge når ho er vaken.Er mest fornøgd når me held ho i halvveges sittande stilling.
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 15. oktober 2011 #6 Skrevet 15. oktober 2011 Men det finnes jo på markedet stoler der de ligger nesten helt flatt, ikke helt vippestol men mer sove stol. Hadde ei venninne og hun brukte dette på sin lille datter og da var ikke hun mange ukene:)
Babyønske �� Skrevet 15. oktober 2011 #7 Skrevet 15. oktober 2011 Ikke vippestol før de kan sitte selv? Den har jeg ikke hørt før. Da er de jo gjerne rundt 8-9 mnd. Min eldste sluttet å bruke vippestolen på den alderen han.... Å begynne med høgstol derimot, er ikke anbefalt før de kan sitte selv....
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 15. oktober 2011 #8 Skrevet 15. oktober 2011 Er veldig mange hs som sier dette faktisk.....men er enig med deg, dette er jo ikke vanlig for de fleste og følge. Jeg har spurt flere hs og fysio, og de svarer faktisk det samme!!! Men mulig de gir dette rådet utfra at man ikke skal få noen form for kritikk mot seg. Vet ikke jeg.....hadde det vært USA hadde jeg forstått det, der blir man jo saksøkt for alt:)
Babyønske �� Skrevet 15. oktober 2011 #9 Skrevet 15. oktober 2011 Har begynt med vippestolen til begge mine ved 2 ukers alder. Da i liggende stille selvfølgelig. Har økt ryggstillingen etterhvert som de har blitt sterkere i kroppen. Her i huset er hvertfall vippestolen gull verdt og mye brukt(men med måte). Den forrige vi hadde gikk i stykker for ikke lenge siden og da kjøpte vi en Babybjørn i stedetfor. Lillemor(nå 5,5 mnd) storkoser seg i den hvertfall og hun sitter mye bedre i den enn i den forrige.
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 15. oktober 2011 #10 Skrevet 15. oktober 2011 Her også elsker vi Baby Bjørn sin stol:) Helt til Mini ble så stor og sterk at han bare hang fremover når vi skulle spise....hehe:) Kjøpte jo da en flott design stor fra BarnasHus, svart og fin, så ut som et egg:) Den satt han aldri godt i, ble sur og grinete før måltidet var ferdig:) Så da bar det til IKEA, der vi kjøpte den fantastiske stolen til 95,- som han sitter som en gud i:) Så kan mor ha den flotte, sorte blanke stolen for seg selv......hehe:)
Maracuya Skrevet 15. oktober 2011 #11 Skrevet 15. oktober 2011 Sier de virkelig det? På vippestolen min står det at den ikke skal brukes av barn over 9 kg. Regner med at snuppa mi passerer 9 kg før hun kan sitte selv. Stolen har jo nesten liggestilling så det var da litt overdrevent synes jeg. Og når de sitter selv så kan de jo finne på å bøye seg fram og vippe med seg hele stolen også. Men men, når de er bittesmå "sitter" de jo ikke så godt i halvveis liggestilling heller da.
Billie Jean Skrevet 16. oktober 2011 #12 Skrevet 16. oktober 2011 Vi bruker Baby Bjørn sin, den er helt genial:) Han sitter ikke så lange perioder der pr. dag, men feks som mellomstasjon rett etter måltid (unngår gulp), hvis jeg hiver meg i dusjen, hvis han har vanskelig for å sovne eller hvis han er utålmodig og alle hender er opptatt. Han sitter jo ikke noe annerledes der enn han gjør når han holdes av oss voksne, så jeg har ikke noen innvendinger mot akkurat denne stolen. Det finnes sikkert andre vippestoler som ikke er så godt egnet til hverdagsbruk som Baby Bjørn sin.
Billie Jean Skrevet 16. oktober 2011 #13 Skrevet 16. oktober 2011 Vi har brukt den fra 3-4 ukers alder. Min HS sier det er helt greit så lenge de ikke sitter i timevis.
SuperMoM <3 Skrevet 16. oktober 2011 #14 Skrevet 16. oktober 2011 Aner ikke. Har aldri brukt det til mine små og det er heller ikke anbefalt.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 16. oktober 2011 #15 Skrevet 16. oktober 2011 Vi bruker Babybjørn vippestol og er veldig fornøyde. Den kan stilles inn på 4 ulike hakk, slik at babyen blir nesten horisontalt liggende på laveste hakket. I BB vippestolen, på de laveste hakkene, så fordeles vekta over lårene, hele rumpa og opp langs hele ryggen og skuldrene, så denne er i MINE øyne minst like ergonomisk korrekt som å sitte på mammas arm Vi starta vel med vippestolen når Muffin var 7-8 uker gammel, og han sitter alt fra 30-60 min der ila hele dagen (inkl tiden vi bruker til måltidene; han får alle måltider sittende i den). Han vipper seg selv opp og ned og sparker med beina, så han er langt fra immobil. Vippestolen har blitt litt nødløsning når han bare skriker når han ligger på gulvet da vi ikke orker eller skal bære ham hele tiden. Vippestol er ikke anbefalt da det hemmer barnets bevegelser og naturlige utvikling, men hvis alternativet er hyl og skrik og bæring, og dermed ikke noe mer utvikling for barnet uansett, så ser jeg ikke noe galt i å bruke vippestolen innimellom. Hadde ikke latt babyen sove i vippestolen, men det er jo ikke mer bevegelseshemmende enn for eksempel bilstolen.
BareMeg73 Skrevet 16. oktober 2011 #16 Skrevet 16. oktober 2011 Her begynte baby å sitte/ligge i den da hun var ca 6 uker. Hun satt ikke lenge i den, bare de minuttene det tok meg å ta en kjapp dusj. Nå er hun snart 4 mnd og sitter fortsatt bare de minuttene der tar for meg å ta en kjapp dusj. Vi har den fra Baby Bjørn.
line3mann Skrevet 16. oktober 2011 #17 Skrevet 16. oktober 2011 Vi har også den vippestolen fra Baby bjørn. Casper har sitti i den fra han var ganske liten. Han skjønner nå at han kan gi seg selv fart ved å sparke med bena. Tror ikke det er noe farlig å la barna ligge litt i vippe stol. Synes den er veldig grei å ha han i når han får mat. Han ser også på Disney channel, Mikkes klubbhus er favoritten:). Er nok ikke verre å sitte der enn i bilstol nei. Casper er nå 5 mnd gammel. Ha en fin søndag alle sammen. Klem
Foccacia Skrevet 16. oktober 2011 #18 Skrevet 16. oktober 2011 Vi har brukt en stol fra fischer price, som er en type sittestol man kan justere i flere nivåer. Når han var nyfødt lå han i den, og vi har satt den opp litt og litt etterhvert som han har blitt større. Den er med vibrering, har vært veldig fornøyd med den
Cocopuffs Skrevet 16. oktober 2011 #19 Skrevet 16. oktober 2011 Vi har sikkert samme stor som deg, vimsa & lillegutt Er super fornøyd med den! Lillegull elsker den Den har vi brukt siden nyfødt også, og justerer etterhvert som hun vokser. Nå er hun 2 mnd og vi vurderer snart at hun kan få begynne å vippe.. Før har hun bare brukt vibreringen...
Hortensia85 Skrevet 16. oktober 2011 #20 Skrevet 16. oktober 2011 Har også brukt babybjørn balance vippestol. Da vi kjøpte den sa hun i butikken at de kunne bruke den fra 3,5 kg så da som oftest helt fra nyfødt alder! Men selvsagt ikke sitte der hele dagen! Brukte det nederste hakket i starten da ble småtten mer eller mindre liggende og storkoste seg da han fikk se litt hva som foregikk rundt i verden hehe
kjærevene Skrevet 16. oktober 2011 #21 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg tenker at baby kan fra ganske tidlig av sitte i vippestol. Altså at den kan sitte der før den er i stand til å sitte selv. Det er viktigere at baby ikke sitter der så lenge. Og at f.eks hvis en har vært på en lang kjøretur hvor baby har sittet i bilstol lenge, så trenger kanskje ikke baby sitte så lenge i vippestol den dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå