Gå til innhold

Fra storspiser til småspist :(

Anbefalte innlegg

Gjest Madolyn
Skrevet

Ja nå har Muffin på 6 mnd vært skikkelig grøtlei i snart en uke (snur seg vekk, kniper munnen igjen og smågråter), og middagsglass vil han IKKE ha.. Har prøvd 5 ulike middagsglass hittil. Han har alltid vært utrulig glad i puppen, men nå er vi jo liksom ferdige med den da... :P

Det eneste han virkelig liker er alle typer fruktmos; både selvlaget og fra glass; også er grønnsaksmos helt ok så lenge det er fra kjøpeglass... MME kan han kose seg med så fremt han er ganske sulten; etter å ha fått i seg f eks 1/2 glass med fruktmos så er det uaktuelt med MME etterpå...

Noen med tips?? Skjønner at jeg må nok kjøpe blender her og lage selv... Men jeg syns det er superkjedelig å lage mat, og de få gangene jeg har kjøpt rådyr avokado, eller moset kokt potet og blandet med mm o.l. så har Muffin IKKE likt det :( hehe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min ville ikke ha annet enn fruktmos i begynnelsen han heller. Hverken grøt eller middag falt i smak.

Vi begynte å gi annenhver skje med hans yndlingsrett (moset banan og avokado) og middag. Da spiste han. Det tok lang tid, tror nesten det var noen måneder, før vi kunne droppe banan og avokadomosen og bare gi middag.

Andre tips er å blande noe han liker med noe mindre interessant. Feks potet og eple, banan og gulrotmos osv.

Det er bare å prøve seg fram!

Skrevet

Du har sikkert allerede gjort det, men jeg pleide å blande fruktmosen oppi grøten, eller gi annenhver skje med fruktmos og middag;) Hun var ikke begeistra helt i starten her heller;) Må venne seg til smaken;)

Skrevet

Her er Brutus også litt lei grøt og veldig lei middagsglass....så vi finner litt andre alternativer. kald havregrøt og risgrøt på glass, veldig populært. Elsker avokado, andre glass med pære, mango osv.

Lurer noen måltider inne med grøt etter noen dager med pause. Gir også litt fruktmos på toppen for og kamuflere. Sitter nå og ser på tv samtidig, og er så opptatt av den at han glemmer at han spiser noen han er litt lei....hehe:)

Nå har vi en periode gitt mme som middag, men han fikk litt hjemmelaget lasagne her en dag, med mer krydder og smak, og det var toppers:) Tror han vil han noe med litt mer smak.......

Gjest Madolyn
Skrevet

Ja jeg har prøvd med avokado, men jeg moste det og frøs det ned, og tok det så frem og lot det tine i kjøleskap. Blandet så med 1 liten teskje god rapsolje og revet eple, men syns det ble helt emment og fælt på smak, så jeg turde ikke gi det og kastet hele greia :P hehe.. Blir litt dyrt å holde på slik hvertfall :)

Tenkte å prøve å mose en avrent (altså, renne av kraften under rennende vann) fiskebolle i nestle sin grønnsaksmos, men er jo ikke mye spennende smak i en fiskebolle :P

Skal la det gå noen dager her helt uten grøt, for så å prøve å lure det inn igjen, godt kamuflert i bananmos :)

Er det noen grønnsaksblandinger som deres små elsker? Jeg tenkte å prøve dampkokt blomkål/brokkoli, men usikker på om jeg skal blande i litt MME eller evt rapsolje eller smør..

Skrevet

Vi kokte litt blomkål, brokkoli og gulrot. Blandet noe med rapsolje og noe med usaltet meierismør.

Også noe som var godt var og halvblande vanlig potet med søtpotet, med litt raps eller smør:)

Må liksom bare prøve seg frem. Brutus elsker avokado naturell, særlig når den har ligget i kjøleskapet. Sikkert godt mot gommen som får tenner:)

Gjest Madolyn
Skrevet

Mange gode tips her, har aldri tenkt på å blande frukt han liker med grønnsaker han syns er ok for å øke matrepertoaret :) Søtpotet skal også prøves ut - søren at det er søndag i morgen for nå vil jeg jo bare ut og handle :) hehe.. Må prøve med avokado igjen.

Men hva skal man gi som kveldsmåltid til en gutt som ikke vil ha grøt eller middag? Prøvde med potet for 1 mnd siden men da bare brakk han seg.. Håper han liker Søtpotet bedre.. Er det slik St han vil like mer og mer mat jo eldre han blir nå? Er så vant til at gutten sluker og koser seg med mat, så dette er litt nytt :P

Skrevet

Tenker kanskje dere kan gi litt mme, så det ikke blir alt for mye nytt for han på en gang......for det har iallfall vi falt litt tilbake til når det er dager mat ikke har vært nr. 1 på listen.......han er vel over på Nan 2 nå han vel??? Ikke at han har fått mme før, er jo heldig som har blitt ammet lille Muffin:)

Skrevet

Hvis du bor i Oslo er jo grønnsaksbutikkene på Grunerløkka og Grønland åpne på søndager!

Søtpotet er veldig bra - blir kjempefin konsistens. Prøv også pastinakk. Ellers har jeg brukt gulrot og kålrot. Bruker to forskjellige grønsaker, og koker sammen med et halvt hvitløksfedd. Moser alt (også hvitløken, gir kjempefin søtsmak, fikk råd om det her inne), tar i olje og evt litt ferske urter. I det siste har jeg også tatt i finhakket kjøtt jeg har kokt eller gjennomstekt forsiktig, feks et kyllingbryst. Prøv deg frem, det er veldig moro! Lykke til!

Skrevet

Når det gjelder å introdusere nye matvarer, så må barn ofte smake på ting mange ganger før de venner seg til smaken. Så selv om han ikke liker noe første gang han prøver, så betyr det ikke at han ikke kommer til å like det. Jeg har laget en mos av søtpotet og gulrot. Det var ekkelt i en ukes tid, men nå gaper han høyt. Samme med en rett jeg laget av kylling, potet og gulrot. Et par t-skjeer de første dagene, men så falt det plutselig i smak.

Så vær litt tålmodig. Og både store og små blir matleie av og til. Da er det fint med en liten pause.

Skrevet

Synes jeg har lest her inne at når de er så små, skal hovedmåltidene være melk og den andre skal være litt ekstra påfyll.....altså den andre maten??????

Skrevet

her er søtpotet super populært og blander litt av det med det meste. hvitløk er også en sikker vinner! ett fedd som kokes sammen med det andre du serverer, gir god smak og er sunt:) om du ikke moser det med maten så setter det uansett smak. en klatt smør gjør også susen og med eldste sa hs at bitte litt kanel på grøten og/eller smør gjorde det mer snadder (vær bare forsiktig med kanel, ikke hver gang og ikke mye)

og heldigvis går dette også som regel i faser og plutselig så spiser han som en hulk igjen. så lenge de drikker kan de visst holde seg i uker med lite mat..

Gjest Madolyn
Skrevet

Oslo37: oi ja nå fikk jeg masse inspirasjon! Takk :D

Tirilgirl: ja det er sant, nå må jeg ikke glemme at han fremdeles skal ha masse melk! Vi har kjøpt Nan 2 og det liker han heldigvis <3 Kan jo gi for eksempel 90-120 ml MME før hver smaksprøve, og håpe han fremdeles orker litt fast føde :)

Her prøver vi veldig mye nytt hver dag ja, men stort sett bare frukt siden vi vet han elsker det.. Hehe.. Prøver fremdeles med et nytt middagsglass annenhver dag (gir 2-3 skjeer daglig), men hittil liker han ingenting. Kanskje han blir mer glad i middag når han blir litt større?

Da skal jeg kjøpe søtpotet, hvitløk og kylling og prøve meg frem mer usaltet meierismør, gode oljer og MME som smakstilsetninger :)

Skrevet

Merker veldig godt på Brutus nå som han er i mye mer aktivitet, at matlysten øker sammen med aktivitets nivået:) Han kommer seg nå fremover på gulvet, og det er rett og slett en helt ny verden for han:)))) Ler så jeg griner.....men nå har jeg begynt og rydde unna pynteting, orker ikke si nei hele dagen.....ikke at han helt forstår nei eller:))))))

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her trives Muffin best liggende på ryggen på gulvet, gidder nesten ikke å snu seg over på sidene engang selv om jeg frister med favorittlekene (fjernkontrollene og iphonen min), så rulling osv er nok laangt unna :P Han stritter imot med kjernemuskulaturen hver gang jeg hjelper ham rundt, så han er nok en "late bloomer" på aktivitetssida.

Men men, han flyr vel over gulvet og river ned alt på sin vei fort nok :)

Vil forøvrig gjerne ha en bedagelig plugg som kan sitte og leke med innholdet i kjøkkenskuffen i en time jeg, så det får ta den tid det tar <3 Nå ligger han hvertfall lett 20 minutter på magen, så jeg vet jo at han er mer enn sterk nok.

Skrevet

Så flott:) Ole Kristian har jo også "hengt" litt etter pga at han var prematur. Særlig når vi har sammenlignet oss med de andre på barselgruppa. Han har jo elsket og ligge på ryggen i leikegrinda si. Han var jo ikke noe glad i og ligge på maven, og hodet var alt for tungt......ble bare frustrert og lei seg:/ men når han fikk dette på plass, begynte ting sakte men sikkert å skje.

Men etter at jeg slapp han ned på gulvet, begynte virkelig ting og skje:) Han måtte bare finne ut selv at det var ok.

Nå er han så snål da, drar seg bortover gulvet med bene svømmende etter seg:) Og begynner og lukte på og dra seg opp på ting......

Jeg har også på en måte vært glad han har vært rolig, men samtidig savnet det litt når jeg har sett andre unger og hvor langt de var kommet. Men nå holder han på og gjør et kvantesteg i utviklingen sin.......

Skrevet

Jeg har ikke lest alle innleggene her, men hva med brød? Her levde han på brød og velling i en periode fordi han nektet spise av skje.

Skrevet

Jeg har desverre ikke noen råd, men her har jeg samme problemet :( Gutten min knep igjen munnen på fredag morgen og siden har dn vært lukket! Jeg har fått i ham noen få dl morsmelkerstatning og litt fruktmos pr dag. Det eneste han har lyst på er vann. Har tenkt at han ikke kan være frisk, men han virker helt som vanlig bortsett fra spisinga. Han er snart syv mnd og jeg har også akkurat sluttet å amme så det var litt underlig sammentreff...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...