Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Etter 7 inseminasjoner hos Stork, går jeg nå over til IVF hos CFC.

Er det noen av dere som kan forklare meg litt om forskjellen mellom Japanermodellen og vanlig IVF? Jeg spurte Svend Lindenberg om jeg fylte kriteriene for japanermodellen, og da sa han at jeg skulle la min gynekolog her i Norge avgjøre dette. Jeg er litt usikker på om japanermodellen er det samme som kort regime og vanlig IVF er langt regime med nedregulering?? Svend har i mail likevel forespeilet et opplegg som ikke innebærer nedregulering, så jeg blir litt usikker på hva som er hva. Noen som kan svare meg på dette?

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143684066-japanermodellen-kontra-vanlig-ivf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

CFC bruker vanligvis kort regime på sine pasienter som er over 35. Da bruker du gonal-F, menopur eller lignende. I Japanermodellen bruker de ikke så mye medisiner, men satser på få egg av bra kvalitet. Du skal da bruke pergotime/tamoxifen og litt gonal e.l. Dette står på siden til CFC:

Japanermodellen/ lav-stimulations IVF

I den sidste tid har der været meget fokus på lav stimulations protokoller for at forbedre æggenes kvalitet og skåne patienterne mod for meget medicin og endeligt risikoen for overstimulation.

Ligeledes har det med de nye medicin priser for patienterne været et ønske at reducere omkostninger til medicin og stadigt kunne bevare en god chance for at blive gravid.

Vi har derfor i samarbejde med ISMAAR organisationen foreslået en skånsom behandling med det princip at vi kun vil have få ægge blærerne, men bevare de gode graviditets r chancer.

Behandlingen kaldes også Japaner modellen, hvor vi anvender tabletter i form af Tamoxifen eller Clomifen sammen med en lav dosis af FSH.

Tusen takk for svar, Håpefull38 og for øvrig gratulerer med graviditeten! Det var jammen meg din tur til å lykkes nå.

Betyr det at Svend mener jeg skal gå for vanlig IVF når han skisserer opplegget slik:

"Så starter du med 150 IE FSH, det kan være Gonal-F, Puregon eller Menopur, dette tager du i 6 dage.

Herefter skal du skannes igen og så skal du starte på Orgalutran 0,25 mg sammen med en evt. justeret dosis af FSH, indtil dine ægblærer er 17 mm store.

Så skal du have den ægløsnende sprøjte HCG og komme til os til ægudtagning."

Og hvor mange ganger må jeg scannes før jeg reiser nedover? 3?

Tusen takk for det!

Dette er et kort regime/ vanlig IVF. Du bør scanne på dag 2 for å sjekke at det ikke er noen cyster på eggstokkene og at slimhinna er blitt tynn igjen før du starter stimulering. Du starter vel stimuleringen på dag 3 og tar scanning på dag 9. Du trenger kanskje en scanning til 2-3 dager senere, alt etter hvor store folliklene er på dag 9. Får håpe det er dette som skal til for at du skal lykkes! Ønsker deg lykke til!

Vil også anbefale deg å bruke menopur. Jeg brukte gonal-F på de fleste forsøkene før Astrid på CFC foreslo at vi skulle bytte. Gynekologen min mente jeg nå hadde fått den medisinen som var best for meg. Hun sa dette var den de foretrakk for kvinner som nærmet seg 40. Regner med at hun ikke sa noe om dette tidligere siden det var CFC som hadde bestemt hva jeg skulle ta. Måtte gå et par dager lengre på stimulering, men det er bare bra at folliklene ikke vokser fort. Denne skal visst gi bedre kvalitet på eggene. Litt mer krunglete å sette sprøytene siden du må blande selv, men billigere enn gonal. Hør med gynekologen din.

Hei Mummrik

Jeg brukte Gonal-F i 4 forsøk. I det siste forsøket brukte jeg Menopur, som ga suksess! Jeg fikk riktinok kun ett brukbart egg denne gang mens jeg fikk 2-3 brukbare egg på gonal-F. Men, ett er greit så lenge det er gullegget!

Pass på at du får resept på menopur hetteglass (600 eller 1200 IE) og ikke sprøyter. Sprøytene er kun på 75 IE og er grei så lenge dosen går opp i 75. (150, 225 osv).

Jeg var stort sett til 3 scanniner.

Lykke til!

Annonse

Tusen-tusen takk for gode råd Håpefull38 og MissTaurus. Nå ble jeg betraktelig mer klokere, og jeg kan slappe av litt mer.

Noen som har erfaring rundt tankene om man skal velge en 3-pack-løsning med en gang, eller prøve en-pack første gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...