FirstAidKit Skrevet 15. oktober 2011 #1 Skrevet 15. oktober 2011 Som førstegangs har jeg naturlig nok en mengde spørsmål som omhandler baby, stell, utstyr, svangerskap, fødsel, parforhold... ALT! For øyeblikket driver jeg med såkalt "nesting", jeg ivrer etter å gjøre ferdig barnerommet og kjøpe inn alle ting som trengs og sikkert ikke (?) trengs. Det er mange "store" spørsmål som skal besvares, og noen av dem er følgende: Kjøper man den minste dundyna eller den nest minste? Dvs, 65x80 eller 80x100? Og bør man ha to dyner i tilfelle den ene blir tisset ut? Og til vogna, holder det med vognpose nå i vinter, eller skal man i tillegg til vognpose ha dyne oppå? Som dere sikkert skjønner så kan jeg ingenting. Null, nada, nothing. Håper på forståelse for det Takk for svar!
2 Mini oss Skrevet 15. oktober 2011 #2 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg ville kjøpt den nest største dyna, den minste passer best i vogn. Om vinteren holder det med dunpose. Men jeg bruker ofte et ullpledd på innsiden som dekker øverste del av babyen før jeg lukker posen og gode ullklær under Hos oss har det holdt med en dyne, har aldri blitt tisset ut. Men har jo sommer og vinterdyne, så om det skulle hvert krise har jeg jo en liggende
*Bambi + spire* Skrevet 15. oktober 2011 #3 Skrevet 15. oktober 2011 Hei! Jeg er også førstegangs med termin idag, så jeg er ferdig med det der.. Jeg gjorde det slik: Kjøpte dundyne da jeg vet at det reduserer faren for astma og allergi, vi har hund også så vil forsøke å gi henne de beste forutsetningene for å ikke utvikle astma eller allergi. Jeg har kjøpt både den minste og den nest minste dundyna.. mange som mener dette er unødvendig, men jeg synes den nest minste virker så stor til en nyfødt. Derfor bruker jeg denne først:) I vugga har vi lammeskinn fra nøstebarn som vi har fått fra svigermor og svigerfar, dette er ett soveskinn og beregnet for bruk både i vogn,seng og vugge..Tantungen min er 2,5 år og hun fikk samme skinnet da hun ble født, hun har det i senga sia, sommer som vinter og elsker det! vugga blir bare brukt på dagtid (tror jeg) så her blir det lammeskinn og et babyullteppe.. I vogna har jeg kjøpt ett lite lammeskinn, sånn som er beregnet for vogn og bilstol, det dekker akkurat madrassen i baggen også har jeg voksipose i dun oppå skinnet.. ull regulerer jo tempraturen selv og er jo godt og varmt og samme med dun + at dun reduserer midd og støv. Voksiposen er etter svigerlillesøster og er faktisk 20 år gammel, men veldig godt ivaretatt og renset. Vet ikke om alt dette er nødvendig.. men venninner og familie som har barn sier det er genialt med lammeskinn og voksipose.. vi bor i nord så her kan det bli kaldt også.. + at vinteren er lang.. Selv elsker jeg ull, og bruker mye ullundertøy på vintern..så har kjøpt og ønsket meg litt ullbodyer til snuppa i forskjellige str Tror egentlig alt er smak og behag.. men da fikk du høre hva jeg har gjort. Lykke til! Det er jo så koselig å gjøre istand!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 15. oktober 2011 #4 Skrevet 15. oktober 2011 De fleste har den 65xx80 dyna i vogn og 80x100 i senga den første tiden... Vi har brukt å bytte til 100x140 dyne når barna er over 12-18 mnd... I vinter holder det med en god og varm pose (enten dun eller ull) men jeg kommer til å bruke vogndyna inne til vognbag/kurv til innesoving de første ukene =)
MammaAskepott Skrevet 15. oktober 2011 #5 Skrevet 15. oktober 2011 Med vinterbarn har eg dunpose i vogna, og 80x100 vinterdundyne i senga. De fyrste vekene til babyen, setter eg vognbagen oppi senga om natta, og lar babyen sove der, då det er litt lunere. Mellomste dyna passer utmerka då og ;-) Ulltepper er alltid gode å ha også!
Sinnataggen_lykkelig <3 Skrevet 15. oktober 2011 #6 Skrevet 15. oktober 2011 Vi har kjøpt den minste dyna for å ha i senga, etter tips om at større dyne øker sjansen for at de får den over ansiktet. Aner ikke om det stemmer, men har angst for krybbedød, så da ble det en liten og stor dyne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå