Gå til innhold

Spørsmål til dere med oktoberbarn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger neste graviditet.. Hvordan gjør dere det med barnehageoppstart? Vi får plass fra 1.august men jeg nekter å sende nestemann i bhg så tidlig. Vurderer å ta 9 Mnd ulønnet permisjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvordan var det å få baby rett før vinteren? Ble dere holdt mye hjemme det første halvåret?

Skrevet

Vi hadde plass fra august året etter hun ble født, men så ble jeg gravid bare 6 mnd etter fødsel, så siden jeg likevel skulle ut i permisjon like kjapt, så begynte hun ikke i barnehage før hun var 15-16 mnd og har siden gått der 50 %. Nå har hun akkurat fylt to år. Vi søkte bare om permisjon, slik at vi beholdt plassen hele veien, men vi slapp å betale de månedene hun ikke gikk.

Hvis jeg ikke hadde blitt gravid så hadde hun begynt i oktober.Pappaen hadde permisjon til rett over 1-års dagen hennes.

Vi tok ut full permisjon med 80 % lønnsutbetaling.

Skrevet

Jeg har to vinterbarn, så jeg har ikke noe å sammenligne med, alt jeg vet er at jeg vil ha et vårbarn neste gang.

Samtidig gikk det jo helt greit å ha barn på vinteren. Men ble holdt mye hjemme da det var uhyre kaldt ute. Men så bor vi i gokk, i indre strøk hvor det blir iiiiiiisende kaldt på vinteren. Og det var et tiltak å skulle kjøre 3 mil for å komme til nærmeste babytreff. Vi gjorde det innimellom, men det ble jo ikke like ofte som hvis jeg hadde bodd i byen.

Men det er jo toppers å ha store babyer på sommeren også.

Det som var tyngst med å ha vinterbarn, er mørketiden. Barselhormoner, kombinert med mørketid var for min del veeeldig søvndyssende. Så jeg er spent på hvordan barseltiden ville vært om jeg hadde fått baby på våren :)

Skrevet

nå er jo jenta mi fylt 1 år akkurat og hun skal begynne å bhg nå om 1,5 uke, fikk ikke plass før siden hun da er født etter 31 august. har gått greit her, for far har tatt sine 10 uker og 1 uke ulønnet perm og jeg skal ta en uke ferie, og da starter vi med innkjøring.

syns det var veldig tungt å få et barn så sent på året, har ei som ble født i mai og, og det var mye bedre, slapp å tenke på all påkledning og man kunne gå turere. trur jeg knapt gikk en tur på 2 mnd jeg, mye fordi jeg ikke var i form pga hastekeisersnitt, følte meg ikke bra før det hade gått så lang tid, og det var KALDT i fjor i oktober/november, så vi var ikke mye ute. jeg hadde fødselsdepresjon så det gjorde det og mye vanskligere. så skulle vi hatt en nr 3 ville jeg ikke hatt så sent, men er jo noe man ikke kan bestemme hvis man ikke vil legge prøvingen på hylla når kan ser at man evt kan et oktoberbarn, men for alle del, ikke misforstå, ville aldri vært foruten jenta mi heller...hehe

er som hun over her skriver, at det er greit å ha store babyer på sommeren og :)

Skrevet

Jeg har to høstjenter, en født i september og en født i oktober. Og jeg synes høstbarn er perfekt, det var nettopp derfor vi timet nr 2 til høsten også;) Med høstbarn kan man kose seg masse inne det første halvåret, bli godt kjent med den lille, også er det er jo uansett mye amming, bleieskift og nattevåk som krever innetid.

Selv om det var kaldt i fjor vinter, var det egentlig veldig få dager det var så kaldt at vi ikke kom oss ut i det hele tatt (bor i Akershus). Jeg måtte følge storesøster i bhg, og det ble som regel varmt nok utover dagen slik at vi kom oss ut og avgårde, selv om det kunne være bitende kaldt tidligere på morgenen. Dette argumentet med at det er så slitsomt med vinterbabyer pga påkledning skjønner jeg ikke helt, man må jo kle på barnet sitt om vintern uansett om det er 1 mnd eller 10 mnd gammelt (og spør du meg er nyfødte babyer mye mer samarbeidsvillige enn trassete 10 mndlinger når det kommer til akkurat det;)

Når det gjelder barnehage har jeg ikke noe ønske om at de skal starte der allerede som 1-åringer uansett, så derfor tar/ tok jeg 1 års ulønnet perm, slik at de starter i barnehagen august rett før de fyller 2 år- perfekt barnehagestartalder spør du meg;)

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Det er mye bedre å være perfekt enn å være en som slenger dritt..

Jeg syns du kan finne deg et annet forum, anonym 13:16, om du ikke klarer å vise respekt.

Skrevet

Jeg syntes det var veldig tøft å få barn i oktober. Helt feil mtp bhg mensånt ordner seg jo.

Men det var veldig kaldt i fjor og mørkt og snø og jeg ble sittende innelåst i mørket, satt på sofaen og gråt i månedsvis. Men det må ko sies at jeg ikke vet om jeg hadde taklet det bedre om det hadde vært vår da. Vi planlegger nestemann nå og går det kjapt bøir det vel høstbarn neste gang også. Tror jeg hadde syntes første høst var tøff uansett, vi har jo hatt det fantastisk ute sammen i alder 6-12 mndr!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...