Lille Tordivel Skrevet 14. oktober 2011 #1 Skrevet 14. oktober 2011 .....jeg som sover så urolig, hvordan skal jeg klare det? "etter tre timers sammenhengende søvn" står det på Pernille sidene, det har jeg vel kun fra 12 til 03, og da er det vel litt tidelig, eller? Og hvor nøye er det at det er samme tidspunkt hver dag? Gjør det noe om det varierer med max en halv time? Og jeg ligger ikke akkurat stille heller....Så det virker så vanskelig! Men kanskje det ikke er så viktig å følge alle disse punktene. Og hvis det er det, er nok temping bare for de som sover stabilt og dypt og rolig....eller, huff, nå er jeg litt negativ kjenner jeg. Hvordan har dere som temper klart å følge disse rådene?
Roselilly Skrevet 14. oktober 2011 #2 Skrevet 14. oktober 2011 Tror den "regelen" betyr at man bør legge seg i noenlunde rimelig tid, f.eks. ikke legge seg kl 0400 og så tempe 0630. Om du legger deg normalt på kvelden og er våken flere ganger eller snur deg ofte spiller ikke så stor rolle. I så fall ville jeg ligget tynt an selv. Jeg er ofte våken når jeg snur meg om natten, men får greie temp.svar likevel. Når du har våknet om morgenen skal du helst måle før du gjør noe som helst, men at du snur deg for å ta temp.måleren f.eks. spiller ingen rolle. En venninne av meg har alltid gått fra senga og rett til badet hvor hun temper, og har også hatt målinger hun har kunnet stole på - men hun går aldri en runde til kjøkkenet først, alltid ca samme antall skritt til badet, og stopper heller ikke opp for å snakke med mannen. Det viktigste er nok at du er konsekvent i å gjøre ting på samme måte hver morgen. Så sett i gang å tempe
*lille blomst* Skrevet 15. oktober 2011 #3 Skrevet 15. oktober 2011 kan man tempe hvis man av og til må opp i 3-4 tiden pga barn som drømmer eller liknende? er tempingen ødelagt om man må opp og tisse en time før man skal opp?
Roselilly Skrevet 15. oktober 2011 #4 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg har ikke merket så mye endring på tempen hvis jeg har vært oppe og tisset og så sovnet igjen etterpå. Hvis jeg ligger våken etterpå og ikke sover før klokka ringer, da har tempen steget. Hvis jeg er oppe og tisser en time før jeg skal stå opp så måler jeg gjerne da, og så måler jeg igjen når klokka ringer, så sammenligner jeg og ser om det har hatt noe å si for tempen. Tror egentlig det bare er å starte å tempe, for man ser forholdsvis raskt sitt eget mønster. Jeg bruker fertilityfriend.com (gratis) og synes det fungerer supert. Hvis jeg har sovnet svært sent og vet at jeg ikke er i nærheten av å være uthvilt så måler jeg som normalt, men inne på skjemaet så merker jeg av for "sleep deprived" (underskudd på søvn). Da blir den dagens måling stående, men med annen markering slik at det er lett å se at det var derfor den målingen kanskje var kunstig høy. Likedan kan man merke av om man er syk osv. Denne måneden f.eks. er jeg ikke helt sikker på eggløsningen min. Den skal normalt komme i dag (hvis jeg er like stabil som jeg har vært siden målingene startet), men mulig jeg hadde den for et par dager siden selv om jeg da ikke traff på el-test. I morges var tempen min plutselig steget, noe den skal gjøre hvis jeg hadde el for to dager siden. Meeen... så kom jeg på at jeg tok meg meg en glovarm varmeflaske da jeg la meg seeent i natt, ergo er det ikke sikkert at min noe forhøyede temp i dag er pga el - men faktisk kan være den ekstra varme varmeflaska.... Kun de neste dagene kan vise... Bare sett i gang å tempe - det er egentlig ikke så mye hokuspokus Som veldig B-menneske trodde jeg det skulle bli et mareritt, men det er det ikke i det hele tatt. Synes det er så interessant at jeg nesten blir stresset om jeg ikke får målt en dag
chamira Skrevet 15. oktober 2011 #5 Skrevet 15. oktober 2011 Hei.. Jeg temper også, men er rimelig fersk i dette. Sier du Roselilly at du har El to dager før tempen stiger?? Jeg trodde regelen var dagen før...
Roselilly Skrevet 15. oktober 2011 #6 Skrevet 15. oktober 2011 Det har jeg også lest, Chamira.... men min tempstigning kommer altså to dager etter positiv el-test hos meg. Som regel tester jeg positiv på ettermiddag-kveld, har lav temp dagen etter og så stiger den dagen etter det igjen. Lurer på om det er fordi jeg kjenner så godt når el kommer at hvis jeg tester så får jeg positivt med det samme, og at jeg da faktisk har el i ett døgn fremover... og at det er dagen etter det jeg får tempøkning. Da er det for så vidt tempøkning dagen etter at el er ferdig, men på en måte to dager etter at jeg har testet. Tror det blir et definisjonsspørsmål
*lille blomst* Skrevet 15. oktober 2011 #7 Skrevet 15. oktober 2011 så bra du har all info roselilly! Da vet jeg hvem jeg kan spørre! får ordne en "konto" på fertilityfriend da og se:)
Roselilly Skrevet 15. oktober 2011 #8 Skrevet 15. oktober 2011 Jeg har ikke all info, Lille blomst. Men jeg hadde en heldig start, siden min beste venninne er meeeeget erfaren temper og har mast på meg i noen år om å begynne. Så da jeg begynte å tempe i vår kunne jeg spørre henne og leste i tillegg en god del selv... og så finner man jo sine egne mønster etter hvert og ser sammenhenger som man leser litt mer om. Som sagt, jeg hadde en god "mentor" til å begynne med )
Mammapudding Skrevet 15. oktober 2011 #9 Skrevet 15. oktober 2011 Men må man ha en spesiell måler for å tempe? Jeg har en sånn vanlig digital og en sånn øretermometer..men begge nekter å fungere etter å ha ligget på soverommet en natt (vintertid), tror batteriet synes det er for kaldt.. Men går det ann å måle med sånne?
Roselilly Skrevet 15. oktober 2011 #10 Skrevet 15. oktober 2011 Hm... det har jeg ikke tenkt på... blir kaldt her også etter hvert.... har ikke tempet på vinteren før, jeg. Evt kan du jo ha den på badet og bare stå opp og ta tempen med det samme der... Jeg bruker en vanlig digital med to desimaler. Måtte kjøpe en ny da jeg hadde glemt min hjemme en gang jeg var på tur. Den hadde "bare" en desimal, så jeg gikk tilbake til den med to. Synes det er litt moro med variasjonen man får med to desimaler... små gleder.... )
Mammapudding Skrevet 15. oktober 2011 #11 Skrevet 15. oktober 2011 Nja..morgenritualet med en 4-åring og en valp er ikke helt likt hver morgen, av og til kommer jeg meg ikke fram til badet før 15 min etter at jeg er stått opp Så på billigtester at de har noe som heter basaltermometer, kanskje skaffe meg et sånt til neste pp:) Begynner man bare å tempe når som helst eller venter man til mensen kommer?
Roselilly Skrevet 15. oktober 2011 #12 Skrevet 15. oktober 2011 Da skaffer du deg den temp.måleren som går raskest, Leah! Noen sekunder ekstra i senga før du hopper ut greier du de fleste morgenene Etter hvert når du er kjent med syklusen din så er det jo heller ingen stor krise egentlig om du går glipp av en måling. Første temp.fall når mensen begynner er alltid ok å få med, og så må du måle rundt el slik at du også får med deg tempstigning som bekrefter el. Etter el så er det jo morsomt å følge med på tempen hvis man har lagt aksjer... min temp.kurve var i hvert fall anderledes da jeg hadde den kjemiske i august. Jeg begynte å tempe midt i en syklus, da fikk jeg i hvert fall med meg temp.fall når mensen kom. Tror det sies at man skal begynne første mensdag, men det er vel ikke så viktig....
*lille blomst* Skrevet 15. oktober 2011 #13 Skrevet 15. oktober 2011 Da har jeg registrert meg:) begynner å tempe i morgen, og tar "opplæringa" da - det orker jeg ikke i dag;)
Lille Tordivel Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter #14 Skrevet 15. oktober 2011 Åh, det blir spennende! Termometer med to desimaler er kjøpt og utprøvd, det tar hele to-tre minutter å måle, men det skal vel gå det også. Kan ikke gjøre annet enn å måle når jeg våkner, det er jo ikke helt likt hver dag. Minsten min våkner ikke før 0700-0730 og da har jeg alltid ligget virkelig lenge og vridd meg før han roper! Takk for tips - og det skjema på nett skal jeg utforske litt nærmere og lære mer. Lykke til til alle!
Mammapudding Skrevet 15. oktober 2011 #15 Skrevet 15. oktober 2011 Tror jammen jeg også skal prøve fra i morgen da:) Prøver med øretermometret, så får vi se hvordan det går:)
Mammapudding Skrevet 16. oktober 2011 #16 Skrevet 16. oktober 2011 Da har jeg registrert min første temping på fertilityfriend
Lille Tordivel Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #18 Skrevet 16. oktober 2011 Moro at flere skal i gang og er i gang. Det er jo litt spennende dette, som om det ikke er spennende nok fra før egentlig. Har tatt tempen to morninger nå, og den ene morgenen våknet jeg 0540 og tok tempen likesågodt og den viste 36, 18 på dag 8. Dagen etter, i dag, viste den 36, 27, men da var klokken 0630 og jeg hadde våknet og sovnet en del ganger etter kl 0430. Så det tar nok litt tid å finne en lur måte å gjøre det på når man sover så urolig som meg! Tror jeg skal satse på å ta den når vekkeklokke ringer 0645 heretter, så blir det iallefall likt tidspunkt. Prøver det selv om jeg ikke sover helt til klokke ringer.
chamira Skrevet 16. oktober 2011 #19 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg våkner også endel på sennatta, men jeg temper alltid når klokka ringer kl. 06.30.. da vil man jo få et personlig resultat, men stabilt fordi man temper til samme tid hver dag. Jeg tror jeg har oppdaget noe spennende i dag. Jeg har nå fått en temp økning som tyder på at EL er forbi.. men jeg hadde en kjempedipp rett før EL-slimet kom. Før denne dippen har jeg ca. 0,3 grader høyere gjennomsnittstemperatur enn etter denne dippen. Etter dippen har jeg hatt min fruktbare periode før stigningen kom nå. Dette er spennende det.
Mammapudding Skrevet 16. oktober 2011 #20 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg gleder meg til å få flere målinger, blir spennende å se hva som skjer framover:) Forventer el rundt 25.okt hvis syklusen er stabil:)
Lille Tordivel Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #21 Skrevet 16. oktober 2011 Moro at flere skal i gang og er i gang. Det er jo litt spennende dette, som om det ikke er spennende nok fra før egentlig. Har tatt tempen to morninger nå, og den ene morgenen våknet jeg 0540 og tok tempen likesågodt og den viste 36, 18 på dag 8. Dagen etter, i dag, viste den 36, 27, men da var klokken 0630 og jeg hadde våknet og sovnet en del ganger etter kl 0430. Så det tar nok litt tid å finne en lur måte å gjøre det på når man sover så urolig som meg! Tror jeg skal satse på å ta den når vekkeklokke ringer 0645 heretter, så blir det iallefall likt tidspunkt. Prøver det selv om jeg ikke sover helt til klokke ringer. Det tar sikkert litt tid å finne sin rytme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå