Zara84 Skrevet 14. oktober 2011 #1 Skrevet 14. oktober 2011 Babyen min har siden fødsel gått raskt opp i vekt og ca dobbelt så mye som gjennomsnittet. Er bare en måned gammel, men bekymrer meg for at denne utviklingen skal fortsette og han skal bli veldig stor. Vet det høres rart ut, men han var stor ved fødsel og er nå mye større enn babyer på samme alder. Noen med liknende erfaringer med store babyer som har gått raskt og mye opp i vekt? Hvordan har det utviklet seg videre? Han får bare MM.
mb1987 Skrevet 14. oktober 2011 #2 Skrevet 14. oktober 2011 Gutten her er 11 uker gammel, men får bare MME. Vekt og lengde: Født: 3885 gr 55 cm 1 mnd: 5340 gr 60 cm 2 mnd: 7140 gr 65 cm 11 uker: 7600 gr og 68 cm. Noe i denne duren her?
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 14. oktober 2011 #3 Skrevet 14. oktober 2011 Hei Zara84 Vel vel... om jeg er i katogori stor vektoppgang vet jeg ikke. Men var på 4ukers veing i dag, å gutten her hadde lagt på seg 1200g på 4uker, å kun MM. Fikk sjokk da jeg så talla på vekta å tenkte at det må være noe galt med vekta. Men det var jo ikke det ) Minsten her var 3610 når han ble født, å nå i dag var han 4810. Å tilsammenligning med storebror så er minien en plugg. Kan jeg spørre deg om hva du definerer i rask vektoppgang hos din lille? Alle har jo sin kurve )
Bad habits har tre små Skrevet 14. oktober 2011 #4 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg har hatt store barn ved fødsel (5-kilos klassen). De har vært gode og runde som babyer, men blitt lange og slanke som barn. Faren til barna er veldig høy, så jeg tror det ligger en naturlig forklaring der ift vekt som baby. Det ser ut til at mine barn blir ganske høye. Dersom du bare gir mm, er det ingen grunn til å være bekymret for vekten ennå. Etterhvert vil du se på kurven hans om han har en jevn oppgang i vekt og høyde, eller om det er unormale sprang. I såfall vil dette bli tatt tak i på helsestasjonen. Så lenge han følger sin egen kurve, er det ingenting å være bekymret for.
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 14. oktober 2011 #5 Skrevet 14. oktober 2011 Ja det er sant som du sier. Her var vekt og lengde i samspill )
Maibaby:) Skrevet 14. oktober 2011 #6 Skrevet 14. oktober 2011 Min gutt er 9 kg og 67 cm og har fremdeles ikke blitt 4 mnd! får morsmelk;) har ikke fått noen klager på at han er for stor, han følger sin egen kurve;) var 4,2 da han ble født 8 dager før termin, så han har alltid vært stor! men er glad for d for nå tuller han fælt med amminga og jeg er glad han har litt å gå på!!! så bare nyt babyen din du!!
Zara84 Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 14. oktober 2011 Takk for svar. Babyen var 4 kg ved fødsel og 4900 g ved 4 ukers alder. Brukte jo litt tid på å gjenoppta fødselsvekt også så ble overaska da jeg veide for andre gang i går og han hadde gått opp 900 g.... Ut i fra svarene her tenker jeg at kanskje vektoppgangen ikke er så voldsom allikevel? Ble litt beroliget og tenker at det kanskje er innenfor normalen selv om det er 100-200 g i uken som er vanligst de første månedene.
gulda Skrevet 14. oktober 2011 #8 Skrevet 14. oktober 2011 Mi la på seg 500-550 g i uka i begynnelsen. Viste seg at det var pga at jeg hadde overproduksjon (et tegn kan være at de legger på seg veldig mye eller veldig lite). Når jeg fikk tatt litt tak i det, så normaliserte vektoppgangen seg mer. Men noen barn er jo store, noen små, og til sammen danner de hele det flotte spekteret som kretser om gjennomsnittet.. ;o)
Tired mama Skrevet 14. oktober 2011 #9 Skrevet 14. oktober 2011 Vet ikke hvordan babyen min kommer til å utvikle seg videre, han er to mnd nå. Veide 3650 ved fødsel. Gikk omtrent ikke noe ned i vekt. Da han var tre uker veide han ca 4,9 kg, og på 6-ukerskontrollen veide han nesten 6 kg. Lå laaangt over snittet på kurven sin. Helsesøster sa at det ikke gjorde noe om kurven flatet ut nå. Men jeg går ut fra at dette går seg til og orker ikke stresse noe med dette... :-)
Gjest Madolyn Skrevet 15. oktober 2011 #10 Skrevet 15. oktober 2011 Min Muffin: Fødsel: 52 cm 3410 gram 2 mnd: 60 cm 6400 gram (altså nesten dobling av fødselsvekt 8 uker gml) 4 mnd: 66 cm 8100 gram Ved 4 mnd starta vi med litt kveldsgrøt ved siden av ammingen 5,5 mnd: 70 cm 9140 gram Min Muffin så også dobbelt så stor ut på barselgruppa i fht de andre
mbea Skrevet 15. oktober 2011 #11 Skrevet 15. oktober 2011 Jenta mi: Fødsel: 49cm 3770 gram 6 uker: 60cm 5950 gram Så her har vi vokst mye, og jeg må innrømme at jeg er litt bekymret for hvor dette ender. Hun får bare morsmelk
Gjest Madolyn Skrevet 15. oktober 2011 #12 Skrevet 15. oktober 2011 mbea: wow, jenta di vokser nesten 2 cm per uke!! Ikke rart hun er sulten <3 Ps: kanskje hun har stort suttebehov? Dersom hun ligger mye ved brystet og bare "tørrsutter" (ikke svelger), kan hun sikkert få nærhet og kos bare ved å holdes/bæres Gutten min gikk opp mye i vekt bare pga stort suttebehov
Maia&Mathias <3 Skrevet 15. oktober 2011 #13 Skrevet 15. oktober 2011 Min gutt som nå er 2,5år gammel hadde en helt enorm vektoppgang de første månedene i sitt liv. Nyfødt: 4100 g, 53cm lang 1 mnd: 5360g, 58 cm lang 2mnd: 7245g, 64,5 cm lang 3 mnd: 8120g, 67cm lang 4,5 mnd: 9240g, 70 cm lang 5,5mnd: 9975g, 73 cm lang Når han var ca 6 mnd roet vekta seg og han begynte å strekke seg i stedet. Når han var 1år veide han 12170g og var 84cm lang. På 2årskontrollen (som var når han var 2 år og 3 mnd gammel) var han 97cm lang og veide 16,7kg, lang og slank med andre ord! Så jeg synes ikke d gjør noe at de har litt å gå på. Mathias har vært masse masse syk med div luftveisinfeksjoner og har til tider spist veldig lite. Iom at han har alltid hatt litt ekstra å gå på så har jeg aldri behøvd å bekymre meg for matinntaket og det har vært kjempedeilig. Vekta jevner seg ut litt etterhvert og bare være glad for at han er så glad i mat!
mbea Skrevet 16. oktober 2011 #14 Skrevet 16. oktober 2011 Madolyn, Ja hun har nok stort suttebehov, og hun elsker nærhet. Dette gjør at hun ofte blir liggende lenge å amme. Jeg har også mye melk så det gjør det litt vanskelig å bestemme ut i fra om hun svelger, ofte så renner melken av seg selv, så hun ligger bare å svelger. Hun viser også veldig ofte tegn på sult, tungen kommer ut, hun smatter og munnen søker, og hun spiser konstant på hendene sine. ( Så mye at folk spør om hun får tenner.. hun er 7 uker...) Men jeg har tenkt at jeg skal prøve å gi henne smokken litt oftere, og se om hun blir fornøyd med den. Håper jeg kan bruke smokken til å dekke sutte behovet, og at dette kan hjelpe med å bremse vekt oppgangen.
Gjest Skrevet 16. oktober 2011 #15 Skrevet 16. oktober 2011 Min "lille" tulle vokste ekstremt i starten, var ca gjennomsnitt ved fødsel, og hun gikk rett til værs på kurvene! La på seg 1,5 kg til seksukerskontrollen, og vokste ca 7 cm begynte allerede da å vokse ut av str 62 hehe. Fikk kun mm. Var noe bekymret da selv... Hun er nå snart ti mnd og fortsatt stor men ikke like stor økning og begynner å jevne seg ut inforhold til andre babyer på samme alder. Høres ut som om din er som min, at han vokste inn i en av de øverste kurvene hs bruker for å måle "hvor de ligger på skalaen". Alle kurvene er helt normale og viser bare spekteret av alt det normale. Så følger han sikkert den kurven fremover. Helt til han evt jevner seg ut til en annen kurve når han f.eks. begynner å krabbe.
malingus Skrevet 16. oktober 2011 #16 Skrevet 16. oktober 2011 Jeg har også en lite plugg! Han var helt "normal" da han ble födt. Kom to uker för termin og veide da 3320 g. Nå er han 3,5 mnd og veier nok et sted mellom 7,5 og 8 kg! Han får bare MM. Föler ikke jeg ammer konstant heller, så vet ikke hvorfor han legger så fort på seg. På bvc (helsestasjonen) mener de at jeg nok har gor kvalitet på melken og at det kanskje kommer mye/fort når han dier. Ikke vet jeg... Men han er iallefall verdens sösteste lille klump! Ingen er sötere enn han når han smiler og ler og flörter!
ViVenter*15/07/11-Nora* Skrevet 16. oktober 2011 #17 Skrevet 16. oktober 2011 Han er jo lang:) Mi tuller er nå 13 uker og er 65 cm lang og 7120 gram. HS sa at vekt og lengde står helt i forhold til hverandre. Så sammenliknet med din er de jo omtrent like. Hun var 4260 gram og 52 cm ved fødsel.
Gjest Husfrua Skrevet 17. oktober 2011 #18 Skrevet 17. oktober 2011 "Lille" gutten vår veide 4230 gr ved fødsel.En uke over termindato. Han la på seg to kg de første 6 ukene. Nå er han straks 6 måneder,og veier 11,5 kg. Han er bare 66 cm lang,men vi må bruke størrelse 80 i klær..hehe!Blir litt trangt og pølseskinn i mindre størrelser.Han har fått kun MM så si hele tiden,men har de siste tre ukene begynt med fast føde. Han følger sin egen kurve,så er ikke bekymret.Har også en datter som også lå langt over snittet.Hun er i dag en helt normal tre åring som ikke er tjukk på noen måte,men hun er lang og kraftig bygget. Jeg fikk vite på helsestasjonen at det ikke var noen fare så lenge barna fikk MM.Jeg skulle være stolt over at jeg hadde så mye god melk til barna(eller fløte kanskje?..hehe)!Har vært en del bekymret over vektoppgangen,spesielt med minstemann..får liksom så mange kommentarer om hvor stooor han er.Skulle ønske flere fokuserte på hvor blid og god han er. Man får litt vondt i mammahjertet når det er så stor fokus på vekta til barna.Både de som er litt store og omvendt! Vi gjør jo alle så godt vi kan! Jeg kan jo ikke akkurat slanke han heller da.. Kos deg med den store og fine gutten din!Det stabiliserer seg gjerne en god del når de begynner med fast føde,og begynner å bevege seg mer.
Zara84 Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #19 Skrevet 17. oktober 2011 Huff, forstår godt at du skulle ønske de heller fokuserte på hvor blid og god gutten din er, ja. Klart vi ikke kan slanke de. Vi bør vel heller ta det som et tegn på at de trives og har det bra. Her også snakker familie og venner om hvor stor gutten min er, men jaja jeg synes han er helt nydelig. Det er jeg sikker på din store gutt også er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå