Gå til innhold

Influensa vaksinen,- skal dere ta den i graviditeten?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var gravid midt under svineinfluensatiden sist og tok den vaksinen. Denne gang skal jeg ikke ta vaksine! For sent å angre på den jeg allerede har tatt, men har ikke behov for å ta den vanlige!

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥

Jeg har aldri tatt noen influensavaksine (bortsett fra svineinfluensaen som jeg tok rett etter forrige fødsel). Ser derfor egentlig ikke noe behov for å ta den årlige influensavaksinen.

Jeg sniker inn fra 1. tri (kommer hit over helga..)..

Jeg var høygravid under svineinfluensaepidemien for 2 år siden og ble omtrent tvunget av jordmor til å ta vaksinen 10 dager før terminen (fødte 11 dager over). Verken jeg eller jenta mi har noen ettervirkninger som jeg vet om, men jeg kommer ikke til å ta vaksine denne gangen.

Er faren så stor for at du blir alvorlig syk av en vanlig influensa vaksine?

Er du syk fra før da? Uti fra det jeg har hørt og lest om vanlig vaksinen så det er ikke noe farlige bivirkninger...

(snakker ikke om svineinfluensavaksinen)

Annonse

Ingen vaksine på meg. Tok ikke svineinfluensa vaksinene når jeg var gravid midt oppi den sist.

Forhørte meg nå med legene på jobben (gyn.leger) om hvorfor vi gravide står i risikogruppen, for syns det er litt overdrive så lenge man er en frisk gravid.

De mente at hvis man ikke pleier å få influensa og bli veldig dårlig så hva er hensikten med å ta den. Ikke er det noen garanti for at du ikke blir syk fordi om du tar vaksinen, vet om flere som har tatt vaksine tidligere og blir syke fordi.

På hvorfor vi står i risikogruppen var de ikke helt sikre på, (skulle sjekke opp for meg) men de trudde det måtte være for at det er noen som har andre komplikasjoner i tillegg til graviditet som blir veldig syke om de får influensa, og da tar helse norge alle over en kam.

Bare fire prosent av den normalt friske befolkningen som ikke har tatt vaksine vil bli influensasyke under et utbrudd.

Jeg gikk også høygravid under den verste svineinfluensaepidemien. Alle mine venner som var gravide tok vaksinen, men ikke jeg. Vi hadde også et veldig press på jobb til å ta den, siden jeg jobber på sykehus, men jeg ble sykemeldt rett før vaksinen kom så da slapp jeg unna. Jeg tok den en uke etter fødsel. Jeg ble litt skremt da mannen ble veldig syk den dagen jeg og jenta kom hjem fra føden, og legen mente først at det var svineinfluensa. Det viste seg at det ikke var det, men både jeg og mannen vaksinerte oss etter det. Ville ikke risikere å smitte en nyfødt baby, samtidig ville jeg aldri kunne leve med meg selv dersom mitt valg om å beskytte meg selv under graviditeten kunne hatt negative konsekvenser for barnet. Det samme tenker jeg nå, og jeg kommer aldri til å ta noen vaksine som gravid.

jeg tar ingen vaksiner - fordi jeg ble alvorlig syk av vaksiner når jeg var baby.

jeg har fått beskjed om følgende at jeg kan ta sjansen på å ta hvilken som helst vaksine, men faren er stor for at jeg blir såpass alorlig syk at det er fare for liv.. (eller det trenger ikke skje noen ting, men hvorfor ta sjansen når det er snakk om liv..??)

Annonse

veldig redde alle er for vaksine da! Jeg er 12 uker idag og jeg ønsker å få tatt vaksine. Jeg har hatt ordentlig influensa en gang og den varte i ei uke med masse feber, smerter og deretter 2 uker med kraftige etterdønninger. Både mannen min og jeg fikk og vi har ubrukelige, mamma måtte handle og fyre for oss de verste dagene! Frister ikke til gjentagelse med 2 små og en på innsiden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...