Gå til innhold

Redusere bhgtid på eldre søsken når babyen kommer?

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å gjøre det, og jeg gleder meg masse. Mellomste er halvannet år og har bare gått i barnehage siden august, så dette blir en ordning etter jul.

Eldste blir fem på nyåret og er snart skoleknert, så det blir mellomannen som får redusert tid.

Jeg studerer økonomi deltid som nettstudent og må vurdere hvor mange dager jeg skal redusere tiden hans. Jeg trenger et par dager i uka på å holde meg ajour med skolearbeid og da er det jo greit å ha barnehagen.

Noen som har vært/er i samme situasjon? Fint å høre deres erfaringer/tanker om størrelsen på deltidsplass.

Fortsetter under...

nei, vi beholder full plass, dette fordi det blir vanskelig å gå opp til full plass året etter når lillegull i magen skal begynne i barnehage også. (har termin i april og lillegull i magen begynner i barnehage i august.) om jeg kjører vesla i barnehagen noen dager, blir det kortere dager på henne enn om hvis pappen kjører henne (han tar da henne med seg når han skal på jobb..)

Vesla var 3 år når hun ble storesøster, jeg reduserte ikke plassen men hun hadde korte dager og fri i ny å ne når hun ville det. Nå venter vi en ny i Februar, da er vesla 4,5år og han som da blir mellomste er 1,5 år. Han startet i bhg nå i August. Vi kommer ikke til å redusere bhg tiden men de kommer til å få kortere dager og fri dager innimellom etterhvert når rutinene med babyen er i orden.

Hei! Jeg har ingen barn enda men en på vei. Men jeg jobber i barnehage og har et syn på hva som kan være en bra løsning. Mange av barna har behov for å være i barnehagen hver dag, jeg tror det er bedre for barna at de heller får reduserte dager, men at de går fullt i barnehagen. Så kan du heller ta en fridag i ny og ne om du føler for det..

Annonse

Vi tenkte at jenta vår kunne ha kortere dager i barnehagen når lillebror blir født. Hun er nettopp fylt 3 år. Dersom hun ikke vil i barnehagen en dag, så er det ingen krise, men vi tenker vel at det er viktig for henne å opprettholde hennes rutiner selv om vi får en ny baby i hus. Men, vi vil ikke at hun skal ha fulle dager i barnehagen hver dag etter at vi kommer hjem, for vi mener at det er viktig at også hun for tid til å bli kjent med lillebroren, og får være med på ting vi gjør med han, som så hverdagslige ting som å skifte bleie, bade osv. Kjenner jeg henne rett, så er hun fullstendig utkjørt etter å ha vært i barnehagen en dag, og har mer enn nok med seg selv og spise middag, se barne-tv og kveldsmat før leggetid.

jeg skal absolutt ikke redusere plassen til eldstemann når babyen kommer i mars. Han er på siste året i bhg. Synes babyen skal få tid med meg + at en 6 åring kjeder seg fort hjemme med mor og baby. Kan hente han tidlig og ha ham hjemme her og der i stedet :)

Hei! Jeg jobber også i bhg og tenker at med makspris er det lite å spare på å redusere plassen økonomisk, så jeg ville beholdt full plass og brukt den fleksibelt. Så kan du ta hensyn til dine behov og ikke minst barnets behov.

Lykke til med ny baby:)

LA

jeg skal ikke redusere på tiden til blivende storesøster. hun er 3,5 når neste kommer, og er godt vant til å være i barnehagen. Hun vil få mindre stress på morgenen og noe kortere dager, men jeg vet fra sist at jeg trenger all ro og fred jeg kan få for å få nok søvn, få til ammingen osv. åsså synes jeg nr 2 også fortjener litt fredelige dager i starten:)

her har storesøster hatt fri på tirsdager siden hun begyndte i barnehagen. hun skal fortsette med dette frem til sommern :) muligens reduserer jeg en dag til når våren kommer og vi kan være litt ute og hun ikke lenger trenger dagsovingen sin.. hun blir to ved nyttår og vi venter da også en knert til :)

vil også vente å se ann babyen som kommer, om den er krevende eller om jeg kan ta meg frihet til å bruke tid på storesøster uten at det går løs på helse og humør! :) vi skal jo ha en dag i uka sammen alle tre uansett og det gleder jeg meg til altså! :D

Vi gjør det motsatte. Storesøster blir to i november og begynte i barnehagen i august - tre dager i uka. Vi har nå testet det ut en stund, og vi merker på henne når det blir for lange pauser mellom barnehagedagene - dersom hun er syk en dag eller to når hun skulle vært i barnehagen så er det nesten ny innkjøring etterpå. Samtidig trives hun godt i barnehagen, så vi har søkt om full plass fra januar av. Babyen har meldt sin ankomst i februar .

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥

Vi kommer heller ikke til å redusere plassen hennes, men fortsette slik vi gjør nå. Dvs jeg har jobbet redusert sånn at hun kan ha en rolig start på morgenen og hentes tidlig.

Tør faktisk ikke si fra oss en 100% uansett, fordi aner ikke hvordan den nye babyen vil være. Vår første hadde kolikk i nesten 6 mnd, og både jeg og pappaen var helt utslitt. Å ha en aktiv liten en på 2,5 år hjemme i tillegg ville rett og slett ikke fungert.

Derfor beholder vi plassen, så tar vi det litt som det kommer mtp hvor mye hun er der.

Annonse

Jeg har termin med nr to begynnelsen av februar, begynner på skolen igjen i august og da tar Sambo over permisjonen. Gutten vår er snart to og har full b.hage plass, men nå som jeg går hjemme har han hatt en del fri i ukene og kortere dager :) kommer ikke til å redusere fordi jeg ikkesynes det er greit for han og kunne gå å leke med de andre barna istedet for å bare være med meg, spesiellt når lille tuppa kommer, godt for han og ha noe annet å gjøre når jeg sitter og ammer osv på formiddagen :)

Jeg skal ikke redusere tiden i barnehagen.

Gjorde det heller ikke med nr 1 da nr 2 kom.

Selv om nr 2 skal begynne på skolen når nr 3 begynner i barnehagen, og det ikke vil være noe spørsmål OM jeg kan øke plassen igjen så kommer jeg ikke til å gjøre det.

Greit å ha muligheten til å ha nr 2 der hele dagen om noe spesielt skulle inntreffe...At jeg blir syk eller noe...

Vi kommer ikke til å redusere bhgtid her, nei.

Jeg både merker og ser at lille blå (som er 3 år når babyen kommer), har det godt og trives i bhg sin =) Han begynte der høsten han ble 2. Han snakker om bhg og gleder seg, har forventninger og venner der. Det er både utfordrene, lærerikt, sosialt osv for han. I tilegg tror jeg at det er sunt å opprettholde rutinene han allerede har, og at hverdagen blir like opptimal som før.

Men jeg jobber allerede turnus og har han derfor hjemme avogtil, pluss leverer han sent om jeg har aftenvakt eller henter han tidlig om jeg har dagvakt.. Og slik kommer det nok til å fortsette utover når lillepia er født :))

Takk for svarene, ser det er full enighet mellom flertallet å beholde barnehageplass.

Eldstemann på 4,5 år skal selvfølgelig få gå i barnehagen når han ønsker, jeg har ikke tenkt til å redusere plassen hans. Han var 3 år da mellomste ble født, og han hadde full plass, men har hatt korte dager og mer fri. Vi har funnet en god balanse der.

Minsten som nettopp begynte i barnehage hadde en veldig tøff innkjøring av ulike grunner. Det har tatt han to måneder å ikke gråte når jeg går. Men dette er kanskje et argument for at det IKKE er bra å ha for mange dager fri i uka?

Aller minste kommer i februar og jeg blir hjemme til er ca halvannet. Jeg liker å være hjemme med barna mine, synes det er rart å benytte meg av barnehagen når jeg kan og ønsker å tilbringe tid med dem. (eldstemann trenger jo barnehagen på et helt annet nivå, han blir fem)

Men så er det jo en balansegang og en fremtid som må sikres i den forstand at en dag trenger jeg en full barnehageplass og da er det kanskje vanskelig å få det tilbake.

Jeg får se hvordan jeg løser dette. Det er ikke utifra et økonomisk aspekt jeg øsnker dette, mer fordi jeg har mulighet til å ha han mer hjemme:)

Hei! :)

Jeg har ei på litt over 3 år i bhg. Hun har hatt fri hver mandag siden hun begynte da hun var ett år. Og kommer nok til å fortsette med det. Hun har alltid stortrives i bhg! :)

Men det blir nok kanskje en ekstra dag fri iblandt og reduserte dager..

Er litt usikker på når jeg skal sette henne inn fullt, men det blir nok ikke før om et år tenker jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...