Maitrollet Skrevet 14. oktober 2011 #1 Skrevet 14. oktober 2011 Er det ok å bruke opptint frossen morsmelk i matlaging til mat som skal fryse igjen?
Valiana Skrevet 14. oktober 2011 #2 Skrevet 14. oktober 2011 Tror kanskje ikke det er så veldig lurt, uten at jeg er ekspert. Ikke minst pga at enzymene i morsmelken "angriper" den andre maten, og gjør den mer eller mindre om til suppe etter ganske kort tid (innen du får fryst på nytt). I tillegg er det vel noe med bakterievekst? Kan du ikke bare fryse den andre maten seperat og ta oppi morsmelken når du trenger det?
Maitrollet Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. oktober 2011 Tanken var at jeg har et ganske stort lager i fryseren som er fryst i litt for store porsjoner til matlaging (mer av størrelsen et helt måltid morsmelk) og aner ikke helt hvordan jeg skal få brukt det opp, men er enig at det kanskje ikke er så lurt (mtp. at det er holdbart maks 24 timer etter at det er tatt opp osv). Lurte mest på om tankegangen min var riktig, eller om det faktisk gikk an
lillenims Skrevet 14. oktober 2011 #4 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg ville ikke re-frosset barnemat, nei. Dessuten vil altså enzymene lage suppe for deg... Men det du kan forsøke er å bruke en skarp kniv [som du ikke er redd for...] og kutte melka i mindre terninger/klumper. Dette kommer an på hvor store pakker den er frosset i og hvilken fasong de har. Hold i kniven med BEGGE hender og pass på at det er melkeklossene som skal fly veggimellom om kniven glipper eller sklir - ikke fingertuppene... Frys ned klumpene etterpå (bruk evt vekt for å finne mengden) og bruk dem så fort som mulig - kutt opp en pakke melk om gangen altså. Melka har som regel skilt seg før/under frysing, så du vil ikke få melk som er nøyaktig lik i alle klumpene. Innholdet av vitaminer og slikt er nokså likt, men det vil være mer fett noen plasser. Dette spiller ingen rolle når det er til bruk i mat, næringsinnholdet der varierer jo uansett. (Derimot hadde det vært mindre gunstig om det var til et spedbarn.)
Maitrollet Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. oktober 2011 Smart takk for tips! Det skal testes i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå