Gå til innhold

Hvor mye MME til baby 6 mnd?

Anbefalte innlegg

Gjest Madolyn
Skrevet

Er det noe minimum/max mengde på MME til babyer på denne alderen? Muffin er glad i fast føde, men vet ikke om melk eller fast føde skal være hovednæringen fremover? Han får i seg ca 400 ml MME per døgn i tillegg til en del fast føde (grøt x 2 + 1/2 gl gr.saksmos + fruktmos); bør han få mer eller mindre MME? Har prøvd å google, men virker som om det er mest synsing og ikke så mange som "vet sikkert". Helsestasjonen her er stengt på fredager, ellers hadde jeg ringt helsesøster og hørt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det inte på pakken? :)

Skrevet

Hvor mange måltider får han i døgnet da? Jeg hadde i allefall gitt vann til grøten.

Skrevet

Og hvor mye mme drikker han pr. gang?

Skrevet

På hipp esken min står det for barn strørre enn 6 mnd 180-250 ml 4-3 ganger i døgnet. Men at antall mål avhenger også av hva og hvor mye barnet ditt spiser i tillegg. Kontakt helsesøster eller barnelege for råd om når det er best å introdusere barnemat.

Det er jo melk i grøten han spiser også. Og vil han ikke ha mer mme så ikke tving det på han. Det virker jo som han får nok mat.

jenta mi på 5,5 mnd får 200 ml melk om natten, 1 posjon grøt med vann til når hun står opp. frukt og melk ved 12-14 tiden, drikker da ca 100 ml +/-. Middag med vann til og kanskje en halv posjon grøt til kvelden med melk. Litt avhengig av når og hvor mye middag hun spiser om hun får grøt eller ikke.

Jeg ville gitt han det han får nå over helgen og tatt kontakt med helsestasjon på mandag. Så får du litt me faglig hjelp om det ikke er noen andre som vet. Det er jo ikke krise for noen dager om han får litt for lite/mye. Også så lenge han er fornøyd, spiser godt annet så er det sikkert ok.

Gjest Madolyn
Skrevet

Ja det står på pakken, men jeg trudde det var max mengde for babyer som kun drakk melk, og ikke etter at de hadde startet med fast føde :) Da kjører vi på med 400 ml MME per døgn her vi, og hører med HS på mandag.

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Vi fikk beskjed av jordmor at ungen skulle regulere dette selv, akurat som ammebarn (hatt flaskebarn så og si fra fødsel av, delammet i 2 uker)

Og her gikk det mellom 90 og 180 ml pr måltid 3-4 ganger daglig når guttungen var 6 mnd..

(bruker NAN)

Skrevet

Hei

Alderen 6-10 mnd er en overgangsfase fra flytende til fast føde. Tempo og mengder vil varriere veeeldig fra barn til barn. Energibehovet varier også mht aktivitet og størrelse. Derfor er det heller ingen min/max mengder man operer med for mme.

Som hun over her sier, så skal flaske barn selvregulere på lik linje som de som ammes. Nesten så det blir en forbannelse for oss flaskemødre det der at vi faktisk kan måle hvor mye barnet får i seg...

La overgangen fra flytende til fast gå på barnets premisser, men ikke innfør nye matvarer alt i alt for raskt tempo. Bytt gradvis ut ett og ett flaskemåltid med fast føde isteden. Så lenge barnet vokser og trives og har våte bleier så er alt vel :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...