MegOgSkjønningen Skrevet 14. oktober 2011 #1 Skrevet 14. oktober 2011 Hei. Jeg har en liten tulle med ekstremt god matlyst. Helt siden hun var en uke gammel har hun spist stort sett 1 gang i timen så lenge hun er våken, men sovet 5 timer, så 4 timer, så 3 timer om natten, så har fått litt pause da. Hun har vokst veldig mye, og fra 6 ukers kontroll frem til nå (4mnd) har helsesøster mast om at jeg burde kutte ned på ammingen og heller gi henne vann når hun var sulten så hun ikke skulle legge sånn på seg. Var på 4 mnd kontroll i går, da har hun blitt hele 9,6kg, men hun er også 71 cm lang, så hun er en stoooor liten jente! Jeg spurte helsesøster anngående innføring av fast føde, men fikk da beskjed om at det måtte jeg for all del ikke gjøre, da kom hun bare til å legge enda mer på seg. Jeg skulle fortsette å amme, og gi vann i tillegg. Tingen er, det tar voldsomt på å fullamme en liten baby på nesten 10kg. Jeg er helt utslitt, strever voldsomt med å holde vekten stabil (ligger nå på BMI på 18,2 noe som er for lavt) og spiser hele tiden. I tillegg har lille tulla begynt å vokne hver 2. time om natten og for mat (helsesøster foreslo å gi vann om natten), og jeg tenker hun egentlig er moden for mer fast føde, må jo drikke store mengder melk for å bli mett når hun er så stor. Så til spørsmålet mitt.. Hva ville dere gjort? Hørt på helsesøster som sier amming + vann, eller introdusert fast føde for at jeg skal få litt mer overskudd? Er det egoistisk å introdusere fast føde fordi jeg sliter med min vekt? Hadde i utgangspunktet tenkt å fullamme til 6 mnd, men vet rett og slett ikke om jeg holder ut så lenge Takknemlig for alle tilbakemeldinger.
abella Skrevet 14. oktober 2011 #2 Skrevet 14. oktober 2011 Hvis du ønsker å begynne med fast føde nå, så synes jeg du skal gjøre det. Det er ikke egositisk i det hele tatt. Å fullamme til 4 mnd er jo en kjempebra jobb. Kan ikke skjønne hvorfor helsesøster er så veldig opptatt av kiloene til en så liten baby. De kommer til å forsvinne etter hvert. Du kan jo begynne med å introdusere kalorifattig mat som feks grønnsaksmos.
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 14. oktober 2011 #3 Skrevet 14. oktober 2011 Enig! Dessutom kan du ju börja med både fast föda och vatten - det vill ju ge dig en ännu större lättnad! Gå för vad ditt hjärta säger - du känner ditt barn bäst och gör det som är bäst för henne!
Valiana Skrevet 14. oktober 2011 #4 Skrevet 14. oktober 2011 Jeg har absolutt ikke ekspertise på området, men jeg trodde ikke man tenkte på vekt når det gjalt så små babyer! Har en stor jente selv, ikke så stor som din riktignok, men 9 kg og 68 cm ved 5 mnd, og siden din er 3 cm lengre, tipper jeg at min er høyere på vektkurven? Min helsesøster har ikke sagt et kløyva ord om at hun er burde "slankes", bare at hun er en stor og fin jente. Hadde jeg vært i din situasjon, så tror nok jeg at jeg så vidt hadde begynt å introdusere litt fast føde. Du skal fungere du også!
Gjest Madolyn Skrevet 14. oktober 2011 #5 Skrevet 14. oktober 2011 Ja, det krever MYE å fullamme en så stor baby. Og det viktigste er faktisk en glad mamma og en glad baby, ikke en utslitt, mager mamma og en baby som merker at mor er sliten Har en stor gutt selv, ikke fullt så stor som din baby (9120 g og 70 cm men det var når han var 5,3 mnd gml), men han sov lengre på natta og gav meg mer pauser etter at vi innførte litt grøt. Du kan kjøpe maisgrøt på Meny og blandet den ut med morsmelk, eller teste med grønnsaksmos som Abella foreslår. Husk å starte med smaksprøver, dvs 1-2 skjeer på formiddagen i noen dager for å se om babyens tarmer er klare. Om hun får magesmerter, eller avføringen blir slimete eller lignende, så er hun ikke klar. Her gapte Muffingutten villig fra første gang skjea nærmet seg munnen, og smiler og ler hver gang han ser grøtbollen, så han var klar! Startet med grøt til ham da han var 4 mnd gammel grunnet at han skulle ha pupp hver 2. - 3. time døgnet rundt, og sov veldig dårlig, og han viste stor interesse hver gang mammaen puttet noe i sin munn.
Håpefull77 Skrevet 14. oktober 2011 #6 Skrevet 14. oktober 2011 Nå har jeg ikke hatt noe særlig med melk, så min har fått mme, men jeg har også en stor tulle. Ikke så stor som din, men har fått beskjed om å passe på og ikke gi henne for mye mat. Jeg opplevde når jeg begynte med fast føde til min datter at det gikk lengere mellom hver mating. Nå får hun mat 5 ganger om dagen. Det kunne gå 2 timer mellom tidligere, nå går det opptil 4 timer. Helsesøster ville heller ikke at jeg skulle begynne med fast føde, men jeg gjorde det likevel. På 5 mnd kontrollen sa helsesøster at det var bra jeg hadde begynt med fast føde. En av "kriteriene" i følge helsedirektoratet for at de skal begynne med fast føde før 6 mnd mener jeg å huske, er at de virker sultne og spiser ofte. Potet og gulrotmos er veldig populært her. Det samme med grøt. Siden jeg gir mme, har jeg fulgt med litt på kalori innholdet i hva jeg gir, ikke det at en skal telle kalorier på en så liten, men jeg har sett at for samme mengde så er det mer kalorier i mme enn i mye fast føde. Og jeg har tenkt at det da er bra med fast føde fordi hun er mettere lengere. For mengden som hun spiser er den samme om det er melk eller fast føde. Stol på mammahjertet ditt. Se om hun ikke går lengere mellom måltidene når du begynner med fast føde.
jaaada Skrevet 14. oktober 2011 #7 Skrevet 14. oktober 2011 signerer de over! når jenta di våkner så ofte om natta så er hun mest sansynlig mer sulten og er ikke altid mm metter nok. jenta til kusina mi veide faktisk 12 kg når hun var 6mnd. hun ammet da en gang om natten itillegg til mat og amming resten av dagen og fikk beskjed av HS om å kutte nattamming. hun nektet følge rådet og jenta er i dag en sunn slank og flott 2,5 åring:D vet om flere som har vært ute for det samme og fulgt sin egen magefølelse. i de fleste tilfeller vil jo dette med vekt ordne seg av seg selv når de begynner å krabbe og gå, så sant du ikke forer ungen med pølser,sjokolade boller og brus så ordner det seg heldigvis;) sier også kjør på med grøt! for de fleste små tar det uansett litt tid før de klarer å bruke tunga til å svege maten og det er viktig at mor også har det bra! har selv startet med mat ved 4mnd aldre på begge mine to nettopp fordi de er sultne og jeg er sliten og begge har hatt god vekst hele veien. eldste er nå 2år og slank, yngste er ei lita blubbe som veide 6,7 når hun var 4mnd. ( tror broren faktisk veide litt mer på den tiden) lykke til
Gjest Madolyn Skrevet 14. oktober 2011 #8 Skrevet 14. oktober 2011 Søstra mi og jeg var forresten skikkelige boller når vi var babyer, bare rulla rundt om vi ble satt på rumpa, og som voksne er vi begge 165 cm og 55 kg
Tired mama Skrevet 14. oktober 2011 #9 Skrevet 14. oktober 2011 Synes du skal gjøre som du selv vil, jeg. Har fått råd fra helsestasjonen jeg også, om å la babyen min på da 6 uker skrike seg i søvn for å lære å sove alene. Valgte å lytte til hjertet mitt...
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 14. oktober 2011 #10 Skrevet 14. oktober 2011 For en holdning helsesøstra di har.. Her er gutten 8 mnd på mandag, sist kontroll velde han 10,9 kg og var 72 lang, han har rast opp i vekt siden fødselen, men vi har da ikke fått beskjed om å gi vann når ungen er sulten?! Men det må jeg si, nå får han 4 faste måltider pr dag, får melk til grøten (frokost og kveld) og en flaske melk midt på dagen ca. Ellers får han vann til maten.. Og her har da vekta startet å jevne seg ut her, etter innføring av fast føde..
Mikkemafian Skrevet 14. oktober 2011 #11 Skrevet 14. oktober 2011 Min mellomste var 8 kg på 4-mnd kontrollen og 67 cm lang. Ingen sa noe om at hun skulle ha mindre mat. Nå er hun 2 år, veier 13,4 kg og har lagt på seg 600 gram de siste 10 mnd.. Det jevner seg ut, og la den stakkars ungen få spise seg mett. Jeg ville også begynt forsiktig med fast føde hvis du må amme hele tiden..
Bad habits har tre små Skrevet 14. oktober 2011 #12 Skrevet 14. oktober 2011 Først og fremst vil jeg si at det er du/dere, og ingen andre som har det siste ordet når det gjelder ditt barn. Så lenge du ikke behandler barnet ditt på en slik måte at det tar skade av det, har ingen noe med hva du gjør eller ikke gjør. Helsesøster har kun en veilederrolle, og jeg mener derfor at du kan ta til deg det som du synes passer - og la det som ikke fungerer for deg/det du er uenig i ligge. Jeg går under kategorien "fagfolk" (innenfor relasjon, tilknytning, sosial og emosjonell utvikling), og er til tider hoppende uenig i råd helsesøster gir. Helsesøster er først og fremst kompetent innenfor helse og ernæring, så mange av rådene som gis utover dette er ikke nødvendigvis de beste (ja, jeg vet jeg antakelig er over gjennomsnittet skeptisk til helsesøstre). Rådet du har fått om å fullamme barnet ditt, til tross for at du selv sier du er sliten, synes jeg er direkte feil. Jeg er opptatt av å se barnet i sammenheng med familien. Hver enkelt familie må gjøre det som er til det beste for dem alle. Om du blir utslitt av å fullamme et så stort barn, så vil det gå ut over familiekvaliteten (sliten mamma= kort-lunte-mamma), og derav ikke den beste løsningen. I tillegg er jeg skeptisk til å unnlate å innføre et måltid med grøt, kun fordi barnet er stort. Hun følger vel sin egen kurve fint? Jeg vil annta at et så stort barn, har behov for mye mat? (du sier jo også at du ammer "konstant"). Mine to yngste har vært store ved fødsel (5 kilo), og har hatt behov for grøt tidlig. Jeg har hatt mye melk, men rent ernæringsmessig så har ikke puppen holdt mål etter 5/6 mnd. Jeg synes du skal gi barnet ditt et måltid med grøt - med god samvittighet! Det er viktig at du ikke sliter deg fullstendig ut. At du skal få problemer med vekten og være helt på felgen gagner ingen!! Kan hende vil ikke et grøtmåltid utgjøre så mye mht vekten heller, siden ammingen sannsynligvis blir redusert (fordi du erstatter et par ammerunder med grøten). Klem fra
Studentmamma88 Skrevet 14. oktober 2011 #13 Skrevet 14. oktober 2011 Sikker på at hun er oppriktig sulten hver gang hun vil ha pupp, at hun rett og slett bare vil ha kos? Tøtta mi ville ha pupp hele tiden og skrek som om hun var sulten, men egentlig ville hun bare ha kos. Funktet fint å legge henne inntil kroppen med sutta. Om du er veldig sliten, så gi først pupp og så litt mme på før du legger babyen. Det samme kan pappa gjøre når du trenger å hvile på dagen. Mme holder lengre i kroppen, men pass på at du ikke mister melken! Tøtta gikk fra å spise hver 2.timer til hver 4.time, og sov pluttselig 7 timer på natten:) Jeg sier IKKE at du skal slutte å amme, men det går fint ann å gi som tillegg når du er sliten. Grøt og babymat holder også lengre i kroppen, og du kan blande det ut med mye vann. Syntes du skal gjøre nøyaktig det du mener er best for ditt barn!
*Lissi* Skrevet 15. oktober 2011 #14 Skrevet 15. oktober 2011 For en flott liten jente du må ha:-) Svigerinnen min sin datter var over 10 kg. da hun var 6 mnd. Er en tynn flis på 14 nå. Begynn med mat du! Må være slitsomt å amme så ofte som du gjør! Er det noe jeg har lært etter 5 barn, så er det at avogtil må man følge magefølelsen sin. Kos deg videre! Det lille ekstra forsvinner når hun begynner å bevege på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå