Gå til innhold

Minstelønn som butikkmedarbeider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått ny jobb i butikk og har fått månedslønn på 120 kroner i måneden.

Er dette under minstelønn?

Fortsetter under...

Skrevet

nei det er det ikke.

hvor gammel er du?

Skrevet

Regner med du mener 120 kr timen?

Om du er over 18 år er det under tariff, men om du er under 18 år er det over tariff. Får du tillegg for ubekvem arbeidstid i tillegg? I butikk er det vanlig å få tillegg på kvelder og lørdagsvakta.

Du har jo fått en link til tariffen over her, og jeg hadde ærlig talt ikke tatt en jobb hos noen som ikke følger den. Det er viktig for meg å ha en seriøs arbeidsgiver som følger tariffen og reglene ellers i arbeidslivet.

De aller fleste kjedebutikkene er nøye på dette.

Skrevet

Helt sykt jeg har vært på avkalringspenger i flere år,Har 15000 kr utbetalt for å ikke gjøre noe.Hadde fått det samme i butikk.over 25 år og misntelønn er 135 kr timen.Skjønner ikke at det er lov en gang.Rart ikke regjeringa gir de virkelige lavtlønnede et skikkelig lønnshopp-

Skrevet

Ups, ja jeg mener selvfølgelig 120 kr timen :)

Jeg er 23 år. Så da er det under tariff?

Annonse

Skrevet

Forrige innlegg var HI forresten.

Jeg får 120 kroner timen, og er 23 år.

Jeg har arbeidserfaring, men ikke fra butikk.

Har tidligere jobbet ved et sykehus, og en barnehage.

Jeg får ikke tillegg ved helg eller kveld. I dag skal jeg jobbe nattåpent, og jeg jobber fra halv 4 om ettermiddagen til halv tolv i natt. Uten tillegg.

Er det lov?

Skrevet

Ja, det er lov.

Så lenge du ikke er organisert kan du ikke kreve høyere lønn enn det som står i kontrakten din. Tarifflønnen er noe fagforbundet har forhandlet frem for medlemmene sine, men ikke noe alle arbeidsgivere er forpliktet til å følge. Likevel følger nesten alle butikkjeder tariff, men det finnes de som ikke gjør det dessverre.

Hadde jeg fått under tarifflønn hadde jeg aktivt gått inn for å finne en annen jobb, og begrunnet jobbskiftet til både ny og gammel arbeidsgiver med dårlig lønn.

Hadde arbeidsgiveren din fulgt tariff skulle du hatt 132,61 kr i timen + tillegg. På kveld hadde du da fått 21 kr ekstra i timen fra kl, 18 til 21 og så 42 kr ekstra i timen fra klokken 21 til du stenger.

Lørdager er det 42 kr ekstra i timen fra klokken 13 og 84 kr ekstra i timer fra klokken 16 til du stenger.

Kriteriet for å få tilleggene er at du jobber minst 12 timer i uken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...