Gå til innhold

Ammeslutt, men mye melk fremdeles...

Anbefalte innlegg

Gjest Madolyn
Skrevet

Har sluttet å amme min 6 mnd gamle baby for å gjøre ham mer uavhengig av meg, og fordi jeg trur det er lettere med ammeslutt nå enn om f eks 2-3 mnd. I tillegg trur jeg det blir lettere å få ham til å sove natta gjennom dersom det kun tilbys flaske i stedenfor pupp.

Har imidlertid MYE melk, og mye spreng. Hadde tenkt å bare håndmelke ut det verste hver tolvte time, men våknet natt til i dag av spreng, og i kveld er det ene brystet hardt og vondt :( Så hva gjør jeg? Bare pumper ut det verste f eks hver 6. time (bare 20-30 ml for å lette på sprenget), eller kan jeg få brystbetennelse av å holde på slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg er ikke noen ammeekspert, så jeg håper du får svar av noen med mer erfaring enn meg også.

Men jeg tror hver 12. time er altfor sjelden i starten. Jeg regner med at du har mye melk nå, i så fall tror jeg å melke så sjelden er oppskriften på tette melketilganger... :( Jeg ville forsøkt å gjøre dette gradvis, og starte med å melke ut sprenget like ofte som du nå ammer, og så forskyve det litt og litt hver dag (så lenge du ikke får nye klumper), helt til du kan slutte helt.

Men først må du kvitte deg med de tette melketilgangene du har fått, og da må du nok tømme puppen helt flere ganger til det er borte... Du vet det sikkert allerede,men det hjelper å massere forsiktig der du har klumper, og varme kluter kan hjelpe til å løsne opp klumpene.

Jeg har slitt masse med tette melketilganger denne gangen, og det er noe ordentlig herk, så jeg håper det går fort over for deg og at nedtrappingen går bra!

Skrevet

Hei.

Jeg måtte også slutte å amme da minste var 6 mnd, av ulike grunner. Jeg gjorde overgangen slik at han fikk annenhvert måltid med mme og mm. På den måten fikk jeg tømt brystene noen ganger i døgnet. Etter noen dager trappet jeg ned til å amme bare på kvelden, og da pumpet jeg bare det allerverste sprengen når det var nødvendig... Pumpet ikke mye, eller til det var tomt, bare pumpet til den verste sprengen gav seg.. Det fungerte fint for meg. Det er litt vondt noen dager, men så går det seg raskti til. Det er iallefall viktig å pumpe ut det verste så du unngår betennelse, for det er virkelig vondt!!

Skrevet

Jeg har pumpet i 4 mnd, og har da selv trappet ned de siste to mnd.

Nå er jeg ingen ekspert altså, men jeg har vært redd for brystbetennelse, så jeg har valgt å pumpe med ned sakte. Du kan jo da bruke melken og fryse det så lille venn kan få det på flaske?

Jeg har ikke tenkt sååå mye på klokken, men heller pumpet når jeg kjenner spreng. Dersom du ønsker å kutte helt ut fort, tar du kun og pumper til sprenget gir seg og så stopper du. Og gjør det samme hver gang du kjenner det prikke eller sprenge. Tar litt, bare akkurat sånn at sprenget stopper, om du skjønner?

Jeg er ingen ekspert altså, men dette er kun mine erfaringer:-)

Lykke til!

Skrevet

Hvor ofte har du brukt å amme ila et døgn? :)

Jeg pumpet meg hver 2.time i begynnelsen, og da jeg skulle begynne å trappe ned gikk jeg over til å pumpe hver 3.time, la det gå 2-3 dager til det hadde stabilisert seg, så hver 4.time, vente 2-3 dager, så hver 5.time osv. Helt til jeg kunne slutte helt :) jeg var mye plaget med betennelser da, så måtte trappe ned veldig rolig for at det ikke skulle klumpe seg til. Men du kjenner jo deg selv best, så hvis du får vondt i brystene/klumper, er det viktig å få tømt de. Jeg tømte brystene helt hver gang jeg pumpet (pga betennelsen kom så lett), men hører også noen som klarer seg fint med å bare pumpe ut den verste sprengen. Du får prøve og se hva som er best for deg :)

Skrevet

Kanskje et hint om at det er for tidlig å slutte å amme? Hørtes ut som du hadde veldig egoistiske grunner? Avvenning går ofte lett da babyen blir lei av puppen eller melken blir borte. Å slutte for å slutte ved 6 mnd høres veldig merkelig ut...

Skrevet

Nille76: les tråden hennes "sykemeldt - far overtar fødselspermisjonen". Tror nok ikke hun slutter bare for å slutte :)

Skrevet

Det stod det ikke noe om her. Jeg pleier ikke pugge nick for å se hva de skriver andre steder...

Skrevet

.....men så var det vel ikke akkurat "ammeslutt eller ikke" hun ønsket å drøfte heller, da. Så da er det vel ganske irrelevant hva du mener om den saken.

Gjest Madolyn
Skrevet

Har ammet hver 4. time døgnet rundt de siste par mnd, så jeg har mye melk ja. Kan dessverre ikke gi melken til gullet nå pga en medisin jeg skal ta en liten stund. Har fullammet gutten til 4 mnd med melk hver 2. - 3. time, og siden han var 4 mnd har han fått ammet hver 4. time, så jeg har ikke dårlig samvittighet over å slutte nå når gutten er 6 mnd, 70 cm og 9 kg og inntar mye fast føde :)

Eller, klart jeg syns det er vemodig da dette antakeligvis blir eneste babyen vi skal ha, og det å aldri amme mer, men nå er det på tide at Muffin og jeg frigjøres litt fra hverandre slik at pappaen, besteforeldre og venner får slippe til.

Har stor tro på MME også; de babyene jeg kjenner på Odins alder (utenom hjerteknuseren til SiljeogLucas her inne som ammer og er en utrulig harmonisk og skjønn liten bolle), fikk MME helt fra børjan, og de er mye mer harmoniske, mer motorisk utviklet og mye mer glad i å sove enn min fullammede Muffin.

Da pumper jeg av overskuddet hver gang jeg føler spreng jeg, brystbetennelse trenger jeg IKKE midt oppi alt dette her. Tusen takk for alle gode tips :) stooor klem

Skrevet

Hei Madolyn

Jeg vi først si at du er utrolig sterk, og Muffin er heldig som har en så fantastisk mamma som deg.

Men kan du ikke få litt hjelp av legen din til ammeslutt om du får ytterligere problemer. Det beste for kroppen er vel å trappe ned og slutte av seg selv. Men det finnes medisiner som kan forhindre melkeproduksjon, dersom du får mye klumper osv.

En annen ting som kan hjelpe er å binde noe stramt over puppene, det skal hindre melkeproduksjon. Jeg har hatt minimalt med melk og har dermed vært veldig obs på å ikke ha stramme bher eller lignende. Enten trang sportsbh eller knyte et sjal eller lingende over puppene.

Skrevet

Det står også mange gode tips på ammehjelpen.no. Lykke til, Madolyn:-).

Skrevet

Du er kjempeflink Madolyn! Du har jo ammet så mye døgnet rundt disse 6 første (og viktigste) månedene:)

Må bare få si at jeg tror ikke Lucas hadde vært så rolig og harmonisk om han ikke hadde fått all maten i tilegg, vi begynte jo med mat til lille da han var 3 mnd.!!:) Hadde nok gitt opp lenge før deg, om jeg hadde venta lengere med fast føde:)

Lykke til med ammeslutten:)

Skrevet

Jeg begynte å avslutte (hørtes litt rart ut:-)) å amme da mini var 4mnd, kuttet med ett måltid om gangen for ikke å få brystbetennelse. Siden du ikke kan gjøre det på den måten hadde jeg spurt legen etter tabl for å stoppe produksjonen helt! De fungerer veldig godt. Hvis ikke, så ville jeg vært forsiktig med å tømme helt hver gang, heller til du ikke føler spreng. Dessuten brukte jeg sports bh for å holde puppene stramt, skal visst være bra!

Lykke til, dette går bra!

Skrevet

Ønsker deg masse masse lykke til kjære deg:)

Mange varme klemmer, bøyer meg i ydmykhet og respekt for den jobben du har gjort med Muffin:)

Varm klem:)

Skrevet

Som flere sier: unngå brystbetennelse og tilstoppinger. Gjør det du må for å unngå det, så får du heller trappe ned senere...

Pump like ofte som du ammer i starten, noter gjerne hvor lenge og hvor mye melk det ble, så kan du slutte å pumpe litt tidligere neste gang. Du må tømme, men du treger ikke tømme HELT, om du skjønner.

Ang. medisin: sjekk med http://www.tryggmammamedisin.no om du kan gi melka likevel. De sjekker virkestoffer mot forskning, og er leverandøruavhengige. Ofte er sånt avhengig av mengde (fullpumping vs delpumping) og alder (nyfødte under 6 uker har bla. mindre utviklet lever, og det tar noen måneder til før de forbrenner en del stoffer på samme måte (ifht vekta) som voksne).

Send meg gjerne en epost (sjekk profilen min) om du har flere spørsmål, jeg har ikke tid til å være innom her så ofte for tida. Du har vært kjempeflink :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...