Gå til innhold

baby me magevondt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noe gode råd mot luftsmerter i magen til babyen... Raer mye og fiser endel, og skriker og skriker,og får ikke sove..... Slitene foreldre.... Han er 1 måned...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :))

Ammer du eller gir du erstatning?

Prøv maltekstrakt som du får kjøpt på vanlige matbutikker.

Jeg måtte gi nan til min gutt etter kun 3 dager og dette fikk han hard mage av og skrek pga magevondt og luftsmerter...

Dersom du gir erstatning rører du inn en liten mengde i oppvarmet melk og så prøver du deg frem hvor mye du skal gi etterhvert ved å følge med på avføringen.

Begynn med en mengde som tilsvarer lillefingerneglen din, er babyen fortsatt hard øker du mengden litt og litt, blir den for løs gir du f.eks bare i en flaske om dagen.

Jeg fikk iallefall en ny unge da jeg begynte med dette.

Du kan også spørre etter karve-te på apoteket, jeg har ikke prøvd dette så spør farmasøyten angående dosering...

Lykke til :-)

Skrevet

Hvis du ammer, prøv å endre på kostholdet :)

Hvis du gir flaskemelk, ha i malt som nevnt tidligere eller bytt merke. Noen får det bedre med typer som colett pga den er tykkere. Jeg ble kvitt det problemet på tøtta mi med å gi Holle sin :)

Skrevet

Hei,

jeg har litt det samme problemet, og vi gir erstatning nå. Hun har hatt samme problemet mens hun har fått mm, Nan og Hipp (som vi bruker nå), så jeg tror ikke det er selve maten som er problemet.

Men magen er jo egentlig ikke hard, hun har bare mye luft, og trykker og jobber endel når hun skal bæsje. Så lenge avføringen har normal konsistens og hun har avføring hver dag; vil malt hjelpe da?

Hun skriker for øvrig ikke så mye, men "klager" endel, og får ikke sove på dagtid, hvilket kan bli litt slitsomt for oss begge... ;)

Skrevet

Minifom kan hjelpe, fås på apotek og gis før mat.

Ellers er det ditt kosthold da om du ammer. Mange reagerer på at mor spiser melk, eller de faste som løk, kål, appeslinjuice, brus osv. Prøv deg fram.

Når luften og smerten er der hjelper det om du stryker i sirkelbevegelser med klokka på magen, fra høyre hofte opp mot ribbeina og ned mot venstre hodte, da kan du hjelpe luften ut.

Det hjelper også å pumpe beina til barnet mot magen, og massere under føttene og også anklene.

Ellers er nærhet og kos fint for å roe, blir han stille om han får ha puppen i munnen? Det virker litt "smertestillende".

Skrevet

Tøtta vår er nå snart seks måneder og har alltid vært MYE plaget med luft.

Tips:

- Når barnet er stiv i kroppsholdningen har den luft. Hold henderne på magen og "fly" med barnet, da siler det som regel luft ut av buksa.

- La barnet ligge på siden når den skal sove. Sitt ved siden av og hold den slik at den ligger på siden, eller plasser noen puter forran slik at den ikke tipper på mage. Du kan snu den tilbake på rygg når den har sovnet om du ønsker. Tøtta vår ligger bare på siden og dette er mitt beste tips!

- La barnet ligge på en mage en liten stund etter mating. Da siler det som regel ut.

- Masser magen på stellebordet (lært av fysio): Bøy barnets høyre fot over den andre foten ned mot stellemadrassen, masser samtidig høyre side av mage (ikke midt på magen). Trygg passelig hardt (jeg teller til 30). Bøy så knærne mot magen og hold litt mens barnet presser.Gjør det samme på venstre side. Gjenta 3 ganger.

- Vi gikk også til fysioterapeut, og hun fant låsninger i nakken samt at hun bøyde å tøyde i rygg og hofte. Hjalp litt.

- Akupunktur ventet vi alt for lenge med å prøve! Anbefales!

- Om du ikke ammer kan du prøve å skifte flaske (dr. brown er bra), skifte mme (bruker collett), tilsette probiotika eller malt. Du kan også prøve å kjøpe nan hypo-allergen eller nutramigen (veldig dyr) om du mistenker melkeintoleranse, bare for å prøve. Fås kjøpt på apoteket.

- Om du ammer prøv å kutte ut alt av melkeprodukter, inkludert smør, ost, sauser osv.

Lykke til:) Føler med deg!

Skrevet

Har du noen allergi, matintoleranse, eller får luft i magen av visse matvarer? Hvis du kutter ut dette, reduserer sukkerinntak og koffein i cola og kaffe var det det som hjalp meg. Med disse grepene sovnet min baby med en gang. Hvis ikke, måtte jeg sitte oppe utover natten. En av selvfølgelig flerer muligheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...