Ella S Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Er det noen som har prøvd å kontakte en søvnterapeut her? Vi er ganske så desperate, har prøvd det meste. HS har ingen flere tips og har lest alt av litteratur om barn og søvn, ingenting fungerer på snuppa på snart ett år. Er i utgangspunktet litt skeptisk til Karin Naphaug, føler hennes løsning stort sett går ut på å la dem grine seg i søvn, vi vil gjerne ha hjelp til å prøve alternative metoder først i alle fall. Men alle erfaringer og tips til gode søvnterapeuter tas i mot med takk :-) Og til Lillelykkelig: Hvordan gikk det på timen deres i dag? Regner med hun kun jobber innenfor deres kommune?
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 13. oktober 2011 #2 Skrevet 13. oktober 2011 Heisann! Ja, hvordan gikk det... hmm, syns ikke det gikk strålende men dette var jo første timen! Vi snakket stort sett om rytmen hennes som hun ikke har:s Vanskelig å få inn en rytme hele døgnet med mat og dupper når hun ikke legger seg og står opp på samme tidspunkt hver dag altså... Sambo var kjapt ute med å si at han syns JEG burde få sovet mer om natten, så her skal vi kutte ut 1 av 3 nattmåltid til å begynne med.. hun fyller straks 6 mnd, så regner med jenten deres spiser lite om natten eller....? Det er jo ikke maten om natten som er hovedproblemet med småen, det er jo at hun ikke finner søvnen sin selv! Ut ifra det jeg oppfattet, så trodde terapauten at jenten vår måtte ha seg en skrikeperiode for å komme til ro, fordi hun skriker når sambo skal legge henne.......... Vi ga hun i hvert fall klar beskjed om at noe skrikekur var helt uaktuelt for vår del, da vi også har lest oss grønn om dette i bøker anbefalt av helsesøstre, psykologer og eksperter. Men da fikk vi til svar at det stod mye rart på internett som ikke var sant... Jeg fikk soveplan og dagsplan som jeg skulle fylle ut for å skape et mønster, og vi skal tilbake i neste uke og uken etter der til å begynne med. Jeg tror et langsiktig mål er at hun skal finne søvnen sin selv, vi må bare endre den biologiske klokken hennes først... om ikke dette funker kommer jeg nok til å ty til Karin Naphaug, men det er selvfølgelig uaktuelt å la henne grine seg i søvn... Ja, denne søvnterapauten jobber kun i vår kommune, men det kan jo finnes slike i andre kommuner også Stakker dere som snart har holdt ut i 1 helt år, jeg tror jeg hadde gått på veggen!
Skaubinna Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 Hei! Jeg har hatt samarbeid med Karin Naphaug i over en måned nå med vår datter på 9,5 mnd. Skrev en tråd her tidligere som jeg skrev masse om opplegget vi fikk, hva vi gjorde osv osv. Husker ikke hva den heter Kan kun snakke for min egen del, men vi er kjempefornøyd med Karin Naphaug (KN). Var også motstander av skrikekurer, MEN vi var så desperate hele huset at vi så at det vi har gjort hele veien ikke har fungert og var dermed åpen for forslag. Vi har hatt noen telefonsamtaler med KN, hatt henne hjemme en gang OG hun var barnevakt for oss på kvelden forleden. Jeg kan ikke annet enn å anbefale henne på det varmeste! HUn er kjempedyktig, rolig, flink, koselig, erfaren, genuint opptatt av babyer og har gitt oss et opplegg som fungerer! Vår datter sover endelig natten gjennom og selv om vi småknoter litt ennå med dagsoving, er det en helt ny verden for oss nå. Og ting blir bedre for hver dag. Jeg er et nytt menneske etter å ha fått sovet hele netter igjen! Gråtekurer er så mangt. NOE gråt må du nok dessverre regne med. Men det er mer fordi babyen vil protestere mot det nye, og også sannsynligvis fordi barnet er nødt til å lære seg å sovne på egenhånd. Det vil protestere mot å få full service fra mamma og pappa, og det er jo helt normalt. Med det sagt, så har aldri vår datter grått seg i søvn i frykt eller redsel, hun har heller ikke grått seg i søvn. Men at hun har protestert og grått - det har hun. Anbefaler deg uansett å ringe KN på tlf for en prat og høre hva hun tenker, det skader jo aldri og koster ikke skjorta heller. Lykke til!!
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Ja, terapauten sa også at vi måtte regne med at hun kom til å protestere og bli frustrert - for det er jo de "rutinene" hun har nå som hun er vandt med! Uff, gruer meg allerede til inatt da vi skal begynne å kutte ut det ene måltidet da vi har en sta liten frøken. Terapauten sa vi var ledere, noe vi automatisk ble når barna våre ble født, og noen var desverre nødt til å "lære" seg å lede barnet, mens det for andre falt naturlig. Hun fortalte også at hun hadde en "unge mødre" gruppe, der barna sov hele natten fra start av fordi mødrene skulle sove om natten og våknet ikke av barnas gråt... Dumt du ikke husker hva tråden het, Skaubinna - den har du nok hjulpet mange med kan jeg tenke meg:)
Skaubinna Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 Fant den: http://www.dinbaby.com/forum/thread/143556021 ;-)
Ella S Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 13. oktober 2011 Hmm, ja, dette med rytme ja.. Vi prøver også, men det er veldig variabelt hvor lenge hun sover på duppene og dermed når hun blir trøtt igjen, så det er ikke så lett. Snuppa vår ble nattavvent for en måneds tid siden (på høy tid!) og har flyttet til eget rom, uten at det har hjulpet noe. Sovner aldri uten byssing eller rugging, gråter hun blir hun bare mer oppkavet (og ja, vi har prøvd i timesvis, mens vi er der selvfølgelig, hun bare KLARER IKKE å roe seg selv. Ligger bare og vrir seg :-/ ) Når hun da i tillegg våkner en halvtime til time etter at hun sovner, hele natten, med unntak av at hun stort sett er våken 2-3 timer midt på natten en gang, ja, da har du oppskriften på utslitte foreldre. Har hørt med HS her, de har ikke direkte noen søvnterapeut men vi har vært i kontakt med diverse andre fagpersoner, uten at de har kunnet bidra med noe. Håper dere får god hjelp av opplegget dere har begynt på, er rene fortiden disse nettene ;-)
Ella S Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 13. oktober 2011 Hehe, jeg er så treig til å skrive at det rekker å skje mye før jeg får lagt ut innlegget - skrev et langt et over her ;-) Det spørs vel om vi må ta en tlf til Karin Naphaug etterhvert likevel hvis ingen har erfaringer med noen andre. Hva med midtimellom-senteret i Oslo? Noen som har prøvd dem?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Ella S- hvor mye sover hun på dagen, og når er siste blund i forhold til legging? Her har vi ihvertfall erfart at mengde dagsøvn og spesielt den siste blunden er alfa og omega for god kvelds/ nattesøvn uten for mange oppvåkninger. Hvis hun sover for sent på dagen blir kveldssøvnen mildt sagt urolig, med første oppvåkning etter en halvtime-time og X antall oppvåkninger etter det. Ting ble MYE bedre da vi gikk ned til bare 1 blund om dagen da hun var 10 mnd gammel, med begge jentene mine faktisk=) Har du prøvd å snakke med folkene på Midt i Mellom senteret? De er veldig flinke har jeg hørt (men ikke prøvd selv), og de er ikke så fan av skrikekur ala Naphaug.. http://www.midtimellom.no/Midtimellom.no/forside.html
Ella S Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 13. oktober 2011 Ja, vi har gjort oss samme erfaring selv, siste dupp er alfa og omega. Vi er litt i skjæringspunktet mellom en og to dupper for tida, vi prøver å innjustere oss etter barnehagen hvor de sover kl. 12. Egentlig blir snupp trøtt før den tid, så nå får hun en halvtime mellom ni og ti og deretter sover hun så lenge hun vil fra tolv, gjerne en og en halv time - men det hender seg at hun sover opptil to og en halv time. Får hun derimot ikke sovet så lenge som en og en halv time, er hun egentlig ikke uthvilt og må ta en ny dupp utpå ettermiddagen. Og da er det bare å glemme å få henne i seng før i ni-ti-tida på kvelden! :-/ Men ingenting vi gjør ser ut til å ha noen innvirkning på antall oppvåkninger. Noen ytterst få netter (kan telle dem på en hånd) har hun sovet fram til tre før rabalderet har begynt, men vi har ikke funnet at vi har gjort noe spesielt disse dagene. Midtimellom-senteret ser ut til å ha mer min filosofi, men spørsmålet er om de kan hjelpe oss her vi bor, eller om vi må til Oslo. Men en telefon skader jo ikke uansett da, får prøve det :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. oktober 2011 #10 Skrevet 14. oktober 2011 Hmm... En tredje dupp er vel ikke å anbefale nei... Her sover 1-åringen min en dupp om dagen, fra ca 12, selv om hun gjerne kan gjespe og virke trøtt allerede i 9-tida av og til. Men hvis jeg lar henne sove da, blir neste blund altfor kort eller altfor sein, og da har vi det gående utover ettermiddagen med overtrøtt/ undertrøtt unge... Men så har man jo dette med søvnassosiasjon også da, jeg vet ikke hvordan din sovner for kvelden? Av seg selv i egen seng, eller er det byssing, amming el lign?
Ella S Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 15. oktober 2011 Vi har helt klart et søvnassosiasjonsproblem, det må rugges og rugges for at hun ikke skal sprelle og vri seg og reise seg opp. Vi har prøvd å la henne ligge, men hun sovner bare ikke uten rugginga. Blir stuptrøtt og legger seg etter mye grining og lang tid ned for å sove, men blir bare liggende og vri seg til hun blir så frustrert at hun begynner grininga igjen, og sånn kan vi holde på mange runder. Så jeg har mistet troen på at hun sovner av seg selv om hun så ligger til neste dag :-/ Er likens i vogna og, det må trilles og humpes. Vi prøver å humpe/rugge litt mindre hver kveld, men kommer ingen vei med denne metoden heller. Og både kosedyr og smokk er uaktuelt virker det som. Hun er generelt av typen som er full av energi, aldri sitter stille og skal ha med seg alt im foregår, er vel det som kommer til uttrykk om kvelden og natta også!Så da står vi og rugger på senga da, både kveld og natt :-/
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 15. oktober 2011 #12 Skrevet 15. oktober 2011 Har du kveldsrutiner som du gjør fast hver kveld som forbereder henne på at hun snart skal sove? Tenker da på bad, sang, lese eventyr el? Leste dette nemlig i boken vi har kjøpt, og en av "testmødrene" i boken sa at når hun feks badet barnet sitt, så kunne hun se at barnet gledet seg til å sove.. hadde det bare vært sååå enkelt, hæ? Ellers kan jeg nevne for min egen del at jeg har STORKOST meg på sofan inatt mens sambo har avvent henne, lagt strak ut hele natten for første gang på 6 mnd. Våknet av en fornøyd jente som lå og snakket med seg selv kl 0900, da hun var umulig å få til å sovne igår kveld. Idag derimot sovnet hun 1845 og våknet 20 min senere. Jeg gikk inn og ga henne smokken uten å ta henne opp, sang til hun hadde roet seg og satt der en stund.. tilslutt gikk jeg ut fordi hun var opptatt med noe, og jeg og sambo spiste middag... hun lå alene i sengen alene på rommet og sovnet av SEG SELV......?!!!???!!! Deilig!!!
Lullunutu Skrevet 15. oktober 2011 #13 Skrevet 15. oktober 2011 Her er lillegutt snart 7 mnder, de første 3 mndene var han veldig urolig når d gjaldt soving, måtte busse og styre timesvis før han sovnet på natta, styrte gjerne på natta også innimellom utenom måltidene, og på dagtid var han kun interessert i å sove i armene mine. Ble rimelig lei og følte meg psykisk nede. Rutiner før leggetid har han hatt hele tiden, men så begynte jeg å legge han i sengen, på eget rom (er bare en meter fra vår seng, små rom, gammelt hus :-P), satt meg i sengen å venta på at han skulle begynne å skrike/sovne.. Gikk hvert 5. min inn til ham, ga han sutta, snudde ham på siden og ballet på, hver kveld i mange kvelder. Var aldri hylskriking, men sutreskriking eller rett og slett falsk skriking for å få meg til å komme. Noen gang var det ordentlig skriking også, å da tar jeg han opp, trøster en liten stund, legger ned og fortsetter.. Nå er ting velig enkel, jeg legger han i sengen og der gurgler han til han sovner, skriker ikke om han mister sutta engang. Er innom noen ganger før han sovner å gir han den, da smiler han og ler, rett og slett veldig fornøyd. Noe kosing før senga vil han ikke ha, han rett og slett ønsker å legge seg, å storkoser seg der han ligger, våken max en gang om natta for å spise, noe vi skal begynne å venne han av med snart. På dagtid sovner han lett i vogna, aldri i armene mine lenger, trenger avstand for å sovne. Må fremdeles vugges litt først, men som regel går det max 2 min så kan jeg gå. Gjorde dette med storebror også, å han er en trygg gutt som ikke har noen problemer med legging idag. Våkner barna så vet de jo at foreldrene er der, for man går jo inn til dem å viser at vi stiller opp, her har det funket fantastisk, og de fleste jeg kjenner gjør det på denne måten. Husk at barna er små, men de vet hva som funker ;-) Gjorde dette med storebror også da han var rundt 4-5 mnder, funket like bra med
Ella S Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #14 Skrevet 16. oktober 2011 Hørtes deilig ut ja!! Det er deg vel fortjent ;-) Vi har nattavvent og lagt henne på eget rom uten at vi har sett noen forandring. Og vi har selvsagt rutiner på kvelden; kveldsmat, bading, kveldspupp og så natta med pappa. Hun vet hva som kommer, protesterer sjeldent, men når det kommer til det punktet at hun skal sovne så går det altså ikke. Ligger og vrir seg, setter seg opp og legger seg ned igjen, blir frustrert og begynner å klage, og dette bare eskalerer til det er full krise :-/
Ella S Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #15 Skrevet 16. oktober 2011 Ja, vi har prøvd lignende varianter, bortsett fra at vi ikke går ut av rommet. Og hver gang starter det med ei jente som ligger og vrir seg og er på nippet til å sovne, og ender en del timer senere med full krise og vræling uansett hva vi gjør -hun er av typen som bare kaver seg opp av grining og som ikke klarer å roe seg igjen - så da får hun ikke til å sove etterpå selv om vi prøver å hjelpe henne ved å rugge på senga heller, eller om vi prøver å ta henne opp. Hadde det vært så enkelt at hun hadde ligget og klaget litt for seg selv før hun hadde sovnet, da hadde vi selvfølgelig gjort det! ;-) Men ingen av "lærebok"løsningene ser ut til å fungere på denne jenta, så da ser vi ikke noen andre utveier enn å prøve med en søvnterapeut. Så igjen, hvis noen har erfaringer med noen, så kom gjerne med navn og telefonnummer ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå