Lene~mor til tre Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 lillemor har en favoritt side, å nå begynner hun å bli litt flatere i hodet på den siden hun ligger mest på.. snur henne så fort vi ser at hun ligger på favorittsiden men det går bare ett par sekunder å så har hun snudd hodet igjen... fikk råd av helsesøster om å prøve å bygge opp bak hodet så hun ikke får snudd seg men hvordan får man til det da? har prøvd å rulle et håndkle å legge bak hodet/ryggen men alikevel legger hun seg mot den siden...hun begynner jo å bli ganske sterk så det begynner å bli vanskeligere å få henne til å bytte side... Hun er 8 uker
Mikkemafian Skrevet 13. oktober 2011 #2 Skrevet 13. oktober 2011 Be om henvisning til fysioterapeut.. Du trenger kanskje litt mer enn bare enkel hjelp. Noen ganger er det låsninger i nakken som forårsaker favorittsiden, og da vil ikke enkle råd hjelpe. Mens du venter: tenk på hviklen vei hun må se når hun ligger på stellebordet, hvilken vei ser hun for å se på dere i sengen. Hvis det er favorittsiden, legger du henne motsatt på stellebordet og snur henne i sengen, selv om det betyr at hun ligger med hodetmot dine føtter. Tenk over lampene i stuen. Små unger ser på lyd og dette kan forsterke tendensen. Hvis du gir flaske, tenk på hvilken arm du holder henne i, og hvilken vei hun må se for å se inntil deg. Hvis du ammer, vær ekstra nøye på at du gir fra begge sider. Stimuler masse til riktig side, henvend deg fra kjipesiden hver gang du snakker til henne. Heng lekene på babygymmen på kjipesiden, legg koseklut, bamse og leker på kjipesiden. Hold favorittsiden kjedelig. Fokuser på midten. Stimuler med leker nedenfor øynene slik at hun må trekke haken inn, det retter ut nakken og gjør at muskulaturen på forsiden styrkes. Dette er viktig. Legg henne mye og ofte på magen. Vri hodet hennes til kjipesiden og la henne kjempe for å vri den over. Og helt klart søk hjelp.
Håpefull77 Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 be om henvisning til fysioterapaut. Jeg la henne på siden i vogna når hun sov. Støttet opp med et teppe/barnedyne som jeg spente mot hofta og motsatt vegg på vogna om du skjønner. Viktig at du legger henne på begge sider, og at du støtter hofta så hun ikke ruller på magen. Du må også følge med litt ekstra, derfor bare på dagtid. Videre måtte hun ligge mye på magen når hun var våken, til og begynne med "vippet" hun, så jeg holdt en hånd på hofta/rumpen hennes. Lå slik til hun protesterte. Så fikk hun hvile før vi prøvde igjen. Men ikke hele tiden. Hun lå også på ryggen også trente jeg med en rangle eller en leke som hun likte godt. Fikk henne til å feste blikke på den og dro ranglen helt på siden av hode hennes, med litt avstand slik at hun fikk festet blikket på den, og holdt den helt nede på gulvet, helt til hun slapp blikket. Slapp hun tidlig så holdt jeg på videre. Trente på dette på begge sider. Dette trente vi på hver dag, men ikke lenge hver gang. Kanskje også flere ganger pr dag. Det hjap for tulla vår. Men viktig at du får en fysio til å se på det for å utelukke låsninger. Vi fikk også time hos manuellterapaut. For vår del tok det ikke lang tid før vi fikk time. Treningen tok vi som en del av leken og jeg var veldig overasket over hvor lite som skulle til. Jeg begynte med dette når datteren vår var like gammel som din tror jeg. Vi ble henvist videre på 6 ukers kontroll. Det er litt vanskelig å forklare, det beste er om du får en fysioterapaut eller manuellterapaut til å vise deg. En manuellterapaut tror jeg du kan bestille time hos selv, uten henvisning, og det er gratis. Ring og sjekk. En manuellterapaut er en fysioterapaut med ekstra utdannelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå