Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #1 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har sett på flere oppskrifter, men ser ikke stor forskjell på oppskrifter som skal være myke og de som skal være "vanlig" eller hard. Jeg fikk ett tips en gang om å la dem kjøle ned i ett håndkle i en skuff og det hjelper litt. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre med deigen/stekingen for å få dem mykest mulig? Kan jeg evt ha litt olje i kanskje...?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #2 Skrevet 13. oktober 2011 Er det kakemenn du mener? Vi kaller den iallefall kakemenn her i Rogaland. Slike hvite julekaker. Her lager man dem aller helst harde, men dem vi kjøper i butikken (finner dem her året rundt i alle matbutikker, men vet at det ikke er slik i hele landet) er myke. De blir myke om du steker dem litt tykkere. Oppskriften i seg selv har ikke noe å bety.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #3 Skrevet 13. oktober 2011 De e butikken er forøvrig mye bedre om de får ligge åpnet over natten;) da blir de sprø og gode!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #4 Skrevet 13. oktober 2011 Huff.. Trodde du mente at du hadde et hardt mannfolk heime og ville få han "myk" til jul hehehe huff Har dessverre ingen oppskrift eller råd til deg.. Om de blir harde må de neste bløytes opp i melk eller te når de skal spise.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #5 Skrevet 13. oktober 2011 Lag de tykkere, altså ikke kjevle ut deigen så mye..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #6 Skrevet 13. oktober 2011 De myke heter melkekjeks. Let etter oppskrift på nett
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #7 Skrevet 13. oktober 2011 Jeg bruker vanlig oppskrift. Det som er viktig er at natronen er fersk nok, og at du ikke kjevler deigen for tynn. Mine kakemenn blir alltid myke og gode.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2011 #8 Skrevet 13. oktober 2011 Om du skal ha myke julemenn så må du bruke en oppskrift med surmelk. For å få harde julemenn bruker du oppskrift med vanlig melk.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #9 Skrevet 14. oktober 2011 Takk for svar, da skal se om jeg får det til i år Ja, julemenn er det samme som kakemenn. HI
bIomstre Skrevet 14. oktober 2011 #10 Skrevet 14. oktober 2011 Enig med 16.10. Jeg har en oppskrift med rømme som alltid blir myke, mens den gamle skolekjøkkenoppskrifte med vanlig melk blir harde. Også passe på at de er litt tykke og ikke steke for lenge så klart :-)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #11 Skrevet 14. oktober 2011 Bruker oppskrift på skipskjeks i stedet for julemannoppskrift. Julemann heter forresten julemanna i flertall, ikke julemenn (i alle fall her jeg bor).
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2011 #12 Skrevet 14. oktober 2011 Takk for svar, Blomstre Hvor mye rømme bruker du i den oppskriften du har? Erstatter en all melken fra vanlige oppskrifter med rømme? HI
bIomstre Skrevet 14. oktober 2011 #14 Skrevet 14. oktober 2011 Har ikke oppskriften i hodet dessverre (en stund siden sist...), og har den ikke tilgjengelig nå. Men hvis du sender meg en pm, så kan jeg sende deg oppskriften i kveld :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå